Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veilig aankopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Veilig aankopen?

    Een vraagje:

    Een hele tijd geleden heb ik ergens iets gelezen over een systeem dat als volgt werkte: Bij een verkoop (tussen elkaar niet-kennende kopers en verkopers) werd de aankoopsom doorgestuurd naar een tussenfirma die het geld pas doorstuurde naar de verkoper als de aangekochte goederen ook daadwerkelijk waren toegekomen bij de koper en goedgekeurd waren door hem. De tussenfirma rekende een klein percentje voor haar diensten. In theorie leek me dit een zeer veilig systeem.

    Bestaat dit systeem nog? Heeft iemand daar ervaring mee? Waar kan ik dit vinden...enz.

    Of heeft iemand weet van een ander veilig systeem om aankopen in het buitenland te doen waarbij koper en verkoper elkaar niet echt kennen of vertrouwen?

    Ja, ik kan misschien een paar mooie lenzen kopen maar de verkoper lijkt me nogal dubieus, vandaar de vraag .

  • #2
    Re: Veilig aankopen?

    Ondertussen zit ik hier toch al een tijdje op BD maar ik weet dus nog altijd niet hoe ik mijn titel in het VET kan zetten. In mijn tekst, geen probleem, maar hoe ik het moet doen in de kop? Geen idee .

    Comment


    • #3
      Re: Veilig aankopen?

      Ik weet dat vroeger bij ebay zo'n systeem bestond. Zoek daar eens zou ik zeggen.

      Kwam erop neer dat je geld pas werd doorgestort nadat je goede ontvangst van de goederen had bevestigd

      Comment


      • #4
        Re: Veilig aankopen?

        Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
        Ik weet dat vroeger bij ebay zo'n systeem bestond. Zoek daar eens zou ik zeggen.

        Kwam erop neer dat je geld pas werd doorgestort nadat je goede ontvangst van de goederen had bevestigd
        Bedankt James voor de reaktie. Dat is inderdaad het systeem dat ik bedoel. Maar ik vind daar niks van terug bij E-bay of zo.

        Waardoor ik begin te vrezen dat dat systeem misschien gewoon niet meer bestaat.

        Zou er dan geen veilig systeem meer bestaan om een twijfelachtige koop tot een goed eind te brengen?
        (En "Doe geen zaken met de maffia" is geen goed antwoord. )

        Comment


        • #5
          Re: Veilig aankopen?

          Even andersom, voor de koper zou dit een vrij goed systeem zijn in mijn ogen.

          Maar wat nu als bijv:
          Koper stuurt geld naar tussenstation.
          Verkoper verstuurt goederen.
          Goederen komen aan.
          1.Koper zegt: ik heb nog niks ontvangen.
          2.Aangetekend verstuurd: Goederen komen aan ( word voor getekend )
          Koper zegt ik heb bakstenen in de doos ontvangen.

          Hoe lossen ze dat soort problemen op?

          Mij zou het het handigst lijken als dit via een fotozaak oid zou gaan, goederen daar ter plekke inspecteren met een onafhankelijke partij erbij (de fotozaak oid) en dan bij goedkeuring van spullen, terplekke betalen en goederen meenemen, fotozaak verstuurd dan het geld naar de verkoper en houd er zelf meteen een percentage aan over.

          Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

          Comment


          • #6
            Re: Veilig aankopen?

            Heeft paypal zo geen optie? Als de bestelling niet is aangekomen, dan kun je, maximaal 60 dagen na de aankoop dacht ik, uw geld terugeisen...

            Maar als hij het geld heeft doen verdwijnen en niet op zijn naam dat paypalaccount heeft ingevuld, dan ben je het ook kwijt. OF je moet zaken doen met geverifieerde paypal mensen. Die hebben hun creditcardgegevens aan paypal gegeven, en valt het geld op te eisen.

            Persoonlijk koop ik enkel via paypal. Om de bovenstaande reden... mocht het toch aangekomen zijn... en die persoon wilt u foppen...

            Comment


            • #7
              Re: Veilig aankopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
              Even andersom, voor de koper zou dit een vrij goed systeem zijn in mijn ogen.

              Maar wat nu als bijv:
              Koper stuurt geld naar tussenstation.
              Verkoper verstuurt goederen.
              Goederen komen aan.
              1.Koper zegt: ik heb nog niks ontvangen.
              2.Aangetekend verstuurd: Goederen komen aan ( word voor getekend )
              Koper zegt ik heb bakstenen in de doos ontvangen.

              Hoe lossen ze dat soort problemen op?

              Mij zou het het handigst lijken als dit via een fotozaak oid zou gaan, goederen daar ter plekke inspecteren met een onafhankelijke partij erbij (de fotozaak oid) en dan bij goedkeuring van spullen, terplekke betalen en goederen meenemen, fotozaak verstuurd dan het geld naar de verkoper en houd er zelf meteen een percentage aan over.

              Greetz rich
              Geval 2: Koper zegt: "ik heb bakstenen ontvangen". Dan worden de bakstenen teruggestuurd en tot bevestiging van de ontvangst van deze bakstenen houd de middle-man het geld vast . Waarna het geld wordt teruggestuurd naar de koper.

              Sorry, met alle respect, maar al je ander uitleg van de fotozaak en dergelijke is van geen tel want de verkoper zit in HongKong .

              Comment


              • #8
                Re: Veilig aankopen?

                Ik bedoelde ook niet een fotozaak in hongkong

                Meer een tussenstation zoals je het zelf aangeeft die het geld vasthoud.
                Maar dan eentje bij jezelf in de buurt waar je zelf langs kan gaan.

                Wij hebben dat hier in nederland ook dan kan je je zending naar een ophaalpunt laten sturen en dan daar afhalen en betalen na goedkeuring.
                ( heb dit overgens alleen gedaan met een inet winkel uit nederland en beviel perfect )

                vandaar dat ik die optie even opperde

                Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                Comment


                • #9
                  Re: Veilig aankopen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
                  Geval 2: Koper zegt: "ik heb bakstenen ontvangen". Dan worden de bakstenen teruggestuurd en tot bevestiging van de ontvangst van deze bakstenen houd de middle-man het geld vast . Waarna het geld wordt teruggestuurd naar de koper.
                  Dan heeft de koper zowel zijn geld als de gekochte camera in zijn bezit ... de verkoper heeft dan geen geld en is zijn verstuurde camera kwijt maar heeft wel een leuke baksteen toegekregen.
                  Dit systeem beschermt heel goed de koper maar niet de verkoper.

                  Nog een voorbeeld ... je stuurt de camera naar de koper, deze laat hem vallen en meldt dat hij een defect toestel toegestuurd gekregen heeft ... bewijs maar eens het tegendeel.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Veilig aankopen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Nog een voorbeeld ... je stuurt de camera naar de koper, deze laat hem vallen en meldt dat hij een defect toestel toegestuurd gekregen heeft ... bewijs maar eens het tegendeel.
                    Dat is inderdaad ook een mogelijkheid waarop het zou kunnen foutlopen voor de verkoper maar laten we om het simpel te houden er toch maar van uitgaan dat de koper eerlijk is.
                    Want ik ben hier dus wel de potentiele koper hé .

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Dan heeft de koper zowel zijn geld als de gekochte camera in zijn bezit ... de verkoper heeft dan geen geld en is zijn verstuurde camera kwijt maar heeft wel een leuke baksteen toegekregen.
                    Dit systeem beschermt heel goed de koper maar niet de verkoper.
                    Ik dacht dat je bedoelde dat de koper ook daadwerkelijk bakstenen ontvangt. Ik ging er hier dan ook van uit dat de koper, in mijn geval mezelf dus, eerlijk is.

                    Bedankt Dr. Jeckyll voor je voorstel maar ik vraag me af of dit in mijn geval ook zou te realiseren zijn. Ik ga er in elk geval eens verder over nadenken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Veilig aankopen?

                      Nja ipv jou met je probleem te helpen knoopte ik er nog 1 aan

                      Maargoed je zegt zelf al: "maar de verkoper lijkt me nogal dubieus"
                      Dan heb ik al zoiets van laten gaan.

                      Ik zie het zo, liever 10 deals die eingelijk toch wel goed hadden gegaan te laten schieten dan 1 keer belazerd worden.


                      Dit geld uiteraard niet als het te bezichtigen is of via forumleden die niet met de 1st post wat aanbieden.

                      Als je 2e hands lenzen wilt kun je naar mijn idee beter ergens zoeken waar ze misschien wat duurder zijn maar wel wat dichterbij en te bezichtigen en testen ed.

                      Wss als je 1 keer belazerd word moet je toch nogal wat goeie deals maken wil je dan je kosten er nog uit kunnen trekken.



                      Greetz rich
                      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                      Comment


                      • #12
                        Re: Veilig aankopen?

                        Zoek maar eens op "Western Union" en het aantal mensen dat met dit systeem in het zak gezet zijn.

                        Zeer vaak wordt door buitenlandse(Britse) verkopers deze firma vernoemd om de betaling te doen. Maar even vaak wordt de koper bedrogen.
                        Groetjes
                        ----JO

                        Comment


                        • #13
                          Re: Veilig aankopen?

                          Wijze raad DrJeckyll. Ik hoop voor jou dat je die wijsheid niet door ervaring hebt opgedaan.

                          Het gaat hier inderdaad om een nieuw forumlid (op een andere site) die nog maar een paar posts gemaakt heeft. Elke post wel met de bedoeling om zijn lenzen te verkopen. Tot nu toe heeft nog niemand, buiten mezelf, erop gereageerd. Wat ook wel al iets wil zeggen denk ik.

                          Weet je wat, ik vraag de man gewoon dat hij me de lenzen opstuurt met de belofte dat ik ze zal betalen als ze goed zijn toegekomen .

                          Wedden dat hij me zover niet zal vertrouwen? Terwijl het gevraagde vertrouwen eigenlijk toch even groot is zou waarschijnlijk niemand hiertoe bereidt zijn. Raar, als je er zo over nadenkt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Veilig aankopen?

                            Je bedoelt waarschijnlijk een "escrow service". Google daar maar eens op en zie dan of je de aankoop nog wil doen. Ik zou zelf persoonlijk niets van zo ver laten komen - als iets misgaat heb je geen poot om op te staan. Je kan er natuurlijk een zaak van maken, maar dan ben je waarschijnlijk meer geld kwijt aan gerechtskosten dan aan het winkelen zelf

                            R

                            Comment


                            • #15
                              Re: Veilig aankopen?

                              Hi,

                              Het probleem met al die soorten transacties is dat mensen die schade hebben ondervonden dit luidkeels ventileren.

                              De honderdduizenden die geen probleem hebben zeggen niet veel, want die spenderen hun tijd liever om hun aankoop te gebruiken.

                              Ik heb ooit maar 1 miskoop gedaan voor een redelijk bedrag, en dat was face to face bij een Belgische gereputeerde handelaar. Waarschijnlijk wist hij zelf niet dat er een probleem was, want onzichtbaar. Alleen toen ik het ding voor controle stuurde naar de fabriek kwamen de verborgen problemen naar voren. Inmiddels was mijn garantie bij die handelaar verlopen.

                              Ik heb al probleem-lenzen aangekregen uit het buitenland, teruggestuurd en centen netjes teruggekregen.

                              Met ebay-gereputeerde verkopers heb je weinig problemen, waar ook ter wereld.

                              DPaul
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

                              Comment

                              Working...
                              X