Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring NIKON D50??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring NIKON D50??

    Hey,

    ik heb een tijdje geleden een Panasonic FZ8 gekocht. Ik ben me toen meer gaan intresseren voor fotografie, en ben dan ook al snel op dit forum terechtgekomen.

    Ik heb nu de beslissing genomen dat ik méér wil... en overweeg een reflextoestel te kopen. Niet dat ik niet tevreden ben van FZ8, maar ik vind em nogal ruisgevoelig, en voor macro's leent ie zich niet.

    Ik heb mijn oog laten vallen op een NIKON D50. Die bij Photohall op dit moment wordt aangeboden voor 799€ met 2 objectieven: NIKOR 18 - 55 mm en een NIKOR 55 - 200 mm. Ik wil vooral gaan voor mooie macro's.

    Ik heb nu dit forum al doorzocht op de D50, ik lees echter weinig gebruikerservaring. Ik vind op de gangbare internetwinkels (pixmania, konijnenberg, digicamshop, enz...) dit type niet meer te koop. Vervangen door D40 (zonder AF-motor)

    Mijn vraag is dus:

    1. gebruikerservaringen?

    2. Goeie deal met deze 2 objectieven erbij?

    Alvast bedankt voor jullie ervaringen te delen...

    Grtz Rap.

  • #2
    Re: Ervaring NIKON D50??

    Heel goed toestel, gebruik hem nog altijd als 2de body en nog altijd tevreden van. Het werken met menu's is natuurlijk wel wat omslachtiger dan de rechtstreekse knoppen van een D200, maar dat went wel. De beeldkwaliteit is schitterend, de 6mio pixels zijn meer dan voldoende voor normaal gebruik (laat ons zeggen voor afdrukken tot 20X30 bv.)
    Persoonlijk zou ik de D50 verkiezen boven een D40/D40x.
    Die kitlenzen, da's wat anders. Ik heb ooit de 18-55 erbij gekocht en 2 keer of zo gebruikt en die ligt nu te bestoffen in de kast.
    Mss toch beter gaan voor een (tweedehandse) body alleen en de lenzen kopen in functie van wat je nodig hebt.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring NIKON D50??

      Oorspronkelijk geplaatst door Rapoensel Bekijk bericht
      Ik wil vooral gaan voor mooie macro's.
      Overweeg dan zeker ook de D200 met zijn M-UP functie (sluiter in 2 tijden bediend: zo kan je met een draadontspanner trillingen door de opklappende spiegel laten uitdoven en enkele seconden later de sluiter bedienen als de camera perfect stil staat. Dit kost wel meer, maar die laat je wel toe om perfect scherpe foto's te nemen aan zeer lage ISO's en sluitertijden vanaf statief

      MVG,

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring NIKON D50??

        Oorspronkelijk geplaatst door Rapoensel Bekijk bericht

        Ik heb mijn oog laten vallen op een NIKON D50. Die bij Photohall op dit moment wordt aangeboden voor 799€ met 2 objectieven: NIKOR 18 - 55 mm en een NIKOR 55 - 200 mm. Ik wil vooral gaan voor mooie macro's.
        Met deze 2 objectieven zul je helaas geen echte macro's kunnen maken
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring NIKON D50??

          Ik ben ook in het bezit van een D50. De prijs is laag maar niet superlaag, als ik er van uitga dat het de 55-200 zonder VR is.

          Ben heel tevreden met dit toestel De afweging van mij om een D50 ipv een D40 te kopen was dat oudere lenzen (type niet AF-S) ook op de D50 passen en niet op de D40. Schaf je dus de D40 aan, dan wordt je lenskeuze aardig beperkt. Ook het instellingenscherm boven op de camera is bij de D40 wegbezuinigd. Die zou ik toch niet willen missen.
          Ik ben op zoek naar een MB-20.

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring NIKON D50??

            Ik heb zelf een D50, maar heb er in der tijd 400€ meer voor betaald.
            Ik zou zeker ook een D50 boven een D40(x) verkiezen.

            De 2 kitlenzen zijn goed, maar iets minder geschikt voor macro, vlinder zal nog gaan, maar kleinere insecten al iets moeilijker. Ik kan een Sigma 70-300mm Macro aanbevelen als goedkopere macrolens. Ik heb deze combinatie een tijdje gehad, maar voor het beter macrowerk heb ik nu een Sigma 150mm. Die is wel een pakje duurder, maar de kwaliteit is ook stukken beter.

            Comment


            • #7
              Re: Ervaring NIKON D50??

              De D50 is een erg goed toestel een ondanks dat ik ook een D200 heb gebruik ik hem nog regelmatig.

              Ik heb nog zitten twijfelen om hem te verkopen maar houd em er toch naast.

              D40/D40x vs D50 zou ik nog geen sec over na hoeven denken. D50 ten top.

              D40:
              Kleiner
              geen top lcd
              geen af - nikon af-d, veel sigma en veel tamron lenzen vallen al af.

              En die 10Mpix van de D40x, dat verschil ga je echt niet zien hoor bij normaal gebruik.


              Of het een goeie deal is weet ik niet, ik heb begin december 2006 voor de kit met 18-55mm lens 528€ betaald met een actie bij de dixons.

              Maar kitlens is een bijzonder goed lensje voor zijn prijsklasse.
              Ff realistisch: 18-55mm 3.5-5.6 staat in de winkel hier voor 99€
              D50 kit met lens hierboven: +- 600€
              Dus ong kost de body los 550€ / 570€ denk ik zo met korting van de lens

              55-200mm - 199€
              55-200mm <VR> - 285€ Deze 2 lensprijzen via: www.foka.nl

              dus ja 799 voor kit met extra 55-200mm klopt ong wel, maar vind wel dat er wat meer korting op die 55-200mm mag. ( normaal zijn lenzen in een kit goedkoper om aan te kopen naar mijn mening dan los )
              Voor 86 euro meer heb je hier een vr versie voor.

              Prijzen gezocht vanuit nederland.

              Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben.

              Greetz rich
              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

              Comment


              • #8
                Re: Ervaring NIKON D50??

                Gebruikerservaring: ik heb mijn D50 nu ruim een jaar en half in gebruik en ben zeer tevreden van het toestel. Geen problemen mee ondervonden, goede ergonomie (voor mij toch), ik kan het toestel zeker aanraden.
                Of de kitlenzen geschikt zijn voor macro dat is me wat minder duidelijk. Ik denk dat als je macro wil doen, dat je er goed aan doet een echte macro lens te kopen.

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaring NIKON D50??

                  Mijn ervaringen met de D50 zijn fantastisch. Zeer compleet toestel.
                  Ik heb de kitlens echter al gauw vervangen door een lichtsterker objectief. Ik zou ook zeker eens de tweedehandsmarkt afschuimen. De d50 en ook de d70 verwisselen tegenwoordig voor zeer interessante prijzen van eigenaar. Op die manier hou je nog wat van je budget over voor een lichtsterke macro lens.
                  Cheers,
                  Nikon D300, D50 -- Sigma 10-20 f/4-5.6 -- Sigma 24-70 f/2.8 -- Nikor 70-200 f/2.8 VRII -- Nikor 50mm f/1.8 -- Nikor 85 f/1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaring NIKON D50??

                    De D50 is een super camera, dat kon je reeds uit bovenstaande reacties reeds halen.
                    Ik heb er zelf een kleine 2 jaar naar volle tevredenheid mee gefotografeerd, en de nieuwe eigenaar zal er ook nog enkele jaren zeer tevreden mee zijn.

                    Voor wat betreft het aanbod van 799 Euro: het is zeker geen superdeal. Het is eigenlijk de maximumprijs die je voor zo'n set zou mogen betalen. Anderzijds is de D50 nog nauwelijks verkrijgbaar, en dus is dit wellicht een kans die je niet mag laten voorbijgaan.

                    Van de D50 zal je zeer tevreden zijn, dus je zal de aankoopprijs snel vergeten zijn.

                    Groetjes, Wim
                    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaring NIKON D50??

                      Bedankt allemaal voor de reacties!

                      Het is jammer dat de D50 uit het gamma gaat en vervangen wordt door een downgraded model.
                      Ik wil echt nog de voordelen van een interne AF motor plukken, maar na jullie reacties betwijfel ik of ik extra geld wil uitgeven aan kitlenzen, die niet lichtsterk zijn en niet geschikt voor de zaken die ik beoog.

                      Dilemma, dilemma... Mss beter wachten op een jonge tweedehands D50. Zo blijft er nog financiële ruimte over voor een goed glas.


                      Grtz

                      Rap.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaring NIKON D50??

                        ben ook wel tevreden alleen bij deze zou ik eens willen luisteren achter jullie kleureninstelling, ik werk trouwens met de D50 en d70s en vind de 70s beter er uitkomen wat kleuren betreft.
                        D70s + D50 | AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED | SIGMA 70-200mm f/2.8 EX DG APO MACRO HSM
                        http://www.jarrepics.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaring NIKON D50??

                          Idd jammer dat de D50 nie zo lang meegegaan is...
                          Misschien kan je uitkijken naar een D50+18-55mm en een sigma 70-300mm macro. (je mist dan wel 15mm tussen de 2 bereiken, maar dat valt nog mee).Dan kan je al beginnen met macro. Een echt macro lens (1:1) kost al vlug een pak meer.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jarre Bekijk bericht
                          ben ook wel tevreden alleen bij deze zou ik eens willen luisteren achter jullie kleureninstelling, ik werk trouwens met de D50 en d70s en vind de 70s beter er uitkomen wat kleuren betreft.
                          Is dat niet een kwestie van instellingen of software? Ik dacht dat de D70 en de D50 dezelfde sensor gebruiken, in principe kunnen de verschillen daar niet van komen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaring NIKON D50??

                            Ook ik vind de D50 een supertoestel, maar heb enkel de body gekocht en een lens van tamron 18-200mm.
                            voor mij als gevorderd amateur is dit het ideale toestel!!
                            zeker aan te raden dus.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ervaring NIKON D50??

                              De body is zeker aan te raden, daar ben ik heel tevreden van.
                              De kitlenzen is een ander verhaal.

                              Zelf heb ik die twee kitlenzen in der tijd ook gekocht. De 18-55 mm is al vervangen door een 30 mm prime, waar ik zeer tevreden over ben.

                              De 55 - 200mm gebruik ik nog zeer regelmatig, het is geen toplens maar ik trek er toch wel mooi foto's mee. De reden waarom ik die 200 mm nog heb is eigenlijk de financiële kant, ik kan mij voorlopig nog geen betere permiteren. Naar macro toe zal deze lens toch zijn beperkingen geven: hij is, naar mijn normen, serieus onscherp op 200 mm.

                              Dus zoals reeds aangegeven: koop de body (eventueel tweedehands) en leg enkele euro's bij voor beter glas.

                              enjoy!

                              Grtz
                              F.

                              Comment

                              Working...
                              X