Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fisheye-effect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fisheye-effect

    Waarvoor gebruiken jullie een fisheye-lens? VB-foto's zijn welkom.

    Ik ben een grote liefhebber van het effect en overweeg me dergelijke lens aan te schaffen (de sigmaversie voor canon dan). Ik weet ook dat dit niet in elke situatie bruikbaar is, maar soms kan het verrassende resultaten geven... Graag jullie visie en vb'n.

    Nicootjen

  • #2
    Re: Fisheye-effect

    I use it for QTVR panoramas, mostly.
    Also stuff like this:

    Michael Schack "Bangs on cardboard boxes at the age of 4 Starts playing real drums at the age of 11" Oh boy, can he play the drums. Shot at Cherry-t party, Art-cube, Gent, 26/05

    Comment


    • #3
      Re: Fisheye-effect



      hier op pagina 1 staan stuk of 5 voorbeelden wat ik vooral doe met mijn fisheye

      eerste rij, derde foto
      volledig 4e rij
      laatste rij, laatste foto
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Fisheye-effect

        Op 't onderdeel NYC van m'n site staan ook wat FE's bij die 'k getrokken heb met 'n Tokina 10-17mm.

        Hier eentje op 10mm en hier ene op 17mm.
        En om te vergelijken met de Zenitar, die 'k hier nog wel ergens heb liggen (mag eigenlijk weg), hier eentje op 16mm (mmmm, lekkerrrr )
        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
        MySite - All your base are belong to us - What you say

        Comment


        • #5
          Re: Fisheye-effect

          En wil je een diagonale of een circulaire fish?
          David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

          Comment


          • #6
            Re: Fisheye-effect

            Oorspronkelijk geplaatst door dg Bekijk bericht
            En wil je een diagonale of een circulaire fish?
            Kan je me het verschil aantonen, want ik ben nog vrij onervaren... en weet daarom niet echt wat het verschil is...

            Nicootjen

            Comment


            • #7
              Re: Fisheye-effect

              Oorspronkelijk geplaatst door Nicootjen Bekijk bericht
              Kan je me het verschil aantonen, want ik ben nog vrij onervaren... en weet daarom niet echt wat het verschil is...

              Nicootjen
              Bij een circulaire zijn de foto´s rond met zwarte hoeken (bij een FF sensor, bij een crop sensor wat minder) en hebben een 180° zicht
              Bij een diagonale is de foto volledig en heeft een 180° zicht maar dan diagonaal gezien
              Zoek is op Wikipedia naar fisheyes, ze hebben daar een goede uitleg over diagonale en circulaire fisheyes
              En ook met de zoek functie hier op de forum, veel interessante lectuur
              Vergeet ook niet dat hoe groter de hoek is hoe meer fisheyes effect ge krijgt
              Op een 1.6 crop sensor word een 15mm een 24mm en daar blijft dan niet veel meer van over van het fisheyes effect
              Heb die Tokina 10-17 ook en is een lenske
              Deze kom op een crop body overeen met een diagonaal fisheyes op 10mm (word 16mm met een 1.6 sensor) met redelijk veel fisheyes vervorming effect, en een groot hoek lens op 17mm (word 27.2mm op een 1.6 sensor)

              Comment


              • #8
                Re: Fisheye-effect

                Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                I use it for QTVR panoramas, mostly.
                Also stuff like this:

                http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=162958
                Trebs,

                I'm curious to know what software you use to accomplish that. And also where you think the entrance pupil lies in the Peleng, for example.

                The software that I'm using, AutoStitch, specifically discourages the use of fisheyes.
                pixelpusher

                Comment


                • #9
                  Re: Fisheye-effect

                  Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                  Trebs,

                  I'm curious to know what software you use to accomplish that. And also where you think the entrance pupil lies in the Peleng, for example.

                  The software that I'm using, AutoStitch, specifically discourages the use of fisheyes.

                  I use PTgui 6 + panotools and Realviz 5.6.
                  Earlier versions didn't like the fisheye, they couldn't deal with lenses over 120° FOV
                  Sorry, I don't know the settings for the Peleng.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fisheye-effect

                    Voor the fun:

                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fisheye-effect

                      Wat zie ik daar linksonder? Zit dienne daar met z'n nicotine-staaf vlakbij die nagelnieuwe lens? Ik hoop dat die gasten van die winkel de lens terug gekuist heeft voor ze terug weg te zetten.
                      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                      MySite - All your base are belong to us - What you say

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fisheye-effect

                        Ik gebruik al een jaar de Peleng 8mm 3.5 .. geinig spul is dat, leuke foto's levert dat zeker op !
                        Een paar van mijn albums :
                        http://www.pbase.com/lightyear/blankenberge
                        http://www.pbase.com/lightyear/peleng
                        Albums : http://fotografiepeterderycke.be
                        Losse fotos : https://500px.com/lightyear63

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fisheye-effect

                          @Lightyear
                          Wat mij opvalt is dat deze Peleng veel minder last van flare schijnt te hebben dan het exemplaar dat ik 4 jaar geleden had!
                          Wellicht verbeterd???
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fisheye-effect

                            Dit valt inderdaad best mee, maar je moet er wel rekening mee houden en uitkijken hoe de zon in je lens valt (soms zie je centraal een rode spot, of een flareboog) .. maar met wat truuks (hand voor de zon houden, of de zon vakkundig ergens achter steken, een boomtak bv) is het meestal heel goed te "managen" .. en natuurlijk is het beste "fisheye-weer" een lichtjes overdekte hemel zonder rechtstreeks zonlicht ..

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                            @Lightyear
                            Wat mij opvalt is dat deze Peleng veel minder last van flare schijnt te hebben dan het exemplaar dat ik 4 jaar geleden had!
                            Wellicht verbeterd???
                            Albums : http://fotografiepeterderycke.be
                            Losse fotos : https://500px.com/lightyear63

                            Comment

                            Working...
                            X