Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fisheye Peleng of Zenitar?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fisheye Peleng of Zenitar?

    Voor mijn d70s zou een fisheye best leuk zijn, maar natuurlijk niet te duur.
    Daarom was mijn oog gevallen op deze 2.
    Waar bestel ik die het beste? En waarop moet ik vooral letten? Welke van de 2? Of heeft misschien iemand 1 van deze 2 teveel?
    Ervaringen? Voorbeeldfoto's?
    Laat maar komen
    thnx
    StijnDeGrauwe.be

  • #2
    Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

    absoluut de peleng
    met de zenitar (16mm?) ga je nooit het echte fisheye effect hebben(op een d70s) en ga je bijlange niet zo'n grote beeldhoek hebben als met de peleng die 8mm is.

    als je echt het fisheye-effect wil dan moet je voor de peleng gaan, zondertwijfel
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

      De Peleng is wel flare kampioen en ook is de scherpte niet altijd consistent over het vlak verdeeld; oppassen wat je koopt dus en dat is best lastig omdat ze bijna altijd rechtstreeks uit Rusland komen.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        De Peleng is wel flare kampioen en ook is de scherpte niet altijd consistent over het vlak verdeeld; oppassen wat je koopt dus en dat is best lastig omdat ze bijna altijd rechtstreeks uit Rusland komen.
        flare is wel een lastig punt, maar dat is gewoon een eigenschap van extreem fisheye lenzen, je kan er moeilijk een zonnekap of dergelijk opzetten...


        met mijn peleng nog nooit last gehad van te weinig scherpte. de meeste foto's neem ik altijd met het diafragma toegenepen, en dan moet ie niet onderdoen voor mijn canonlenzen qua scherpte (scherptediepte is sowieso altijd bijna oneindig)
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

          De Russische coatings zijn niet al te consistent en sowieso niet van het niveau van d nieuste Sigma, Nikon of Canon.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

            das waar, maar de prijs is er dan ook naar
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

              Hier heb ik wat links gezet naar 10, 16 en 17mm (getrokken met de Tokina 10-17). Lager dan 10mm heb 'k nog niet gemist. De Tokina is "ietsjes" duurder dan de Peleng en Zenitar, maar je heb 't gemak van zoom. O, en op 17mm is 't ook allang geen 180° meer, maar daar heb 'k niets van gemist in de praktijk.
              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
              MySite - All your base are belong to us - What you say

              Comment


              • #8
                Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

                Ik gebruik al een jaar de Peleng, en ben er heel tevreden van.
                Soms mislukken wat foto's door flare, maar als je daar bij het maken van de foto rekening mee houdt (positie zon, zon wegsteken, hand voor de zon houden...) dan haal je zeker een redelijk slaagpercentage.

                Hier een paar albums van mijn hand :
                http://www.pbase.com/lightyear/blankenberge
                http://www.pbase.com/lightyear/peleng
                Albums : http://fotografiepeterderycke.be
                Losse fotos : https://500px.com/lightyear63

                Comment


                • #9
                  Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

                  Bedankt voor de reacties!
                  Ik ga eens kijken waar ik ergens een Tokina goedkoop kan vinden.
                  Deze lens lijkt me wel goed zijn werk te doen
                  StijnDeGrauwe.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

                    Heeft er iemand toevallig het alternatief voor de Peleng (Sigma 8 mm vb) in zijn fototas zitten ?
                    Met mijn Canon 350D + Peleng maak ik panorama-fotos maar ik ben niet echt onder de indruk van de scherpte van de Peleng, ook volledig dichtgedraaid.

                    Graag had ik eens een test gedaan met de Sigma 8 mm (voor Canon). Iemand in West-Vlaanderen die hieraan eens wil meewerken ?
                    De lokatie voor de pano-foto mag je zelf kiezen. :-)

                    Voorbeelden van mijn pano's te zien op www.casagrafica.be

                    Thx in advance

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

                      ik wil hier even op inspringen. Voor mijn Canon Eos 600D zou ik graat zo'n Zenitar kopen om wat te spelen.
                      Mijn vraag is nu, ga ik op een APS-C body voldoende vervorming krijgen?
                      Vaak zie je op fisheye foto's ook zo'n zwarte rand eromheen, bijna bol. Dat zou ik willen vermijden.

                      Iemand ervaring met een Zenitar op APS-C body?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

                        Hoy,
                        ben even niet thuis in de Canon types. Gebruik zelf een FF Nikon (D700) Hebn daarbij (bewust) een Zenitar gekocht en géén Pengleng.
                        Reden: het z.g. fisheye efect vind ik op een Pengleng te groot. Mij bevalt de Zenitar hardstikke goed. Ben nog aan het leren om de uiteraard aanwezige vervorming juist op een goede manier te gebruiken.
                        Tip: koop er een met de juiste mount, gebruik géén verloopring. Je kunt de Zenitar krijgen met een Canon / Nikon of M 42 mount. Moet je een verloopring gaan gebruiken dan kun je "pas" vanaf 1 m. scherp stellen. Met een originele mount vanaf 30 cm.
                        Ik weet niet of je Canon uit de voeten kan met een manuele lens. Je moet een onafhankelijke lichtmeting in je toestel hebben, omdat de lens niet communiceert met de boddy.
                        Heb de mijne "2e hands" gekocht. Was echter zo goed als nieuw.
                        Let erop dat de 4 filters erbij zijn. Je moet n.l. altijd een filter gebruiken omdat die deel uitmaakt van het lenzensysteem. Dus ook het blanco filter moet erbij / erin zitten.
                        Gr. MoTokop


                        edit: als ik het goed inschat is die 600D een f.f.. Is dus gelijk aan de f.f. die ik heb. Géén last van zwarte randen.
                        Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

                          De Canon EOS 600D is een APS-C, dus geen Full Frame. Iemand die weet hoe goed deze zou samenwerken met een Zenitar?

                          Heb een aantal foto's bekeken van de Peleng en dat vind ik inderdaad overdreven. Van de Zenitar komt het soms wat te braafjes over. In welke mate kan je dit regelen?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

                            Oorspronkelijk geplaatst door GewoonStijn Bekijk bericht
                            De Canon EOS 600D is een APS-C, dus geen Full Frame. iemand die weet hoe goed deze zou samenwerken met een Zenitar?

                            Heb een aantal foto's bekeken van de Peleng en dat vind ik inderdaad overdreven. Van de Zenitar komt het soms wat te braafjes over. In welke mate kan je dit regelen?
                            Wauw dit is een oud topic

                            Dat terzijde. Vergeet de Peleng, vergeet de Zenitar. (is (lijkt) op crop meer een gewone breedhoek dan echte fisheye)
                            De Samyang (Falcon) 8mm is tegenwoordig de referentie voor goedkope MF fisheyes op crop toestellen...
                            Hieronder enkele gemaakt met de Falcon 8mm op een croptoestel (7D)


                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fisheye Peleng of Zenitar?

                              Oorspronkelijk geplaatst door GewoonStijn Bekijk bericht
                              Iemand ervaring met een Zenitar op APS-C body?
                              Niet met een Zenitar, maar wel met een Sigma 15mm FE en dat geeft op crop eigenlijk het beeld van een groothoeklens met wat tonvormigevervorming en niet het FE effect.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X