Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M'n eerste DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • M'n eerste DSLR

    Hallo,

    Ik ga mijn eerste DSLR kopen en ik kom er maar niet uit welke camera het beste bij me past. Ik twijfel tussen de Canon 400D, Sony DSLR-A100 en de Nikon D40x, (eventueel Olympus –E410 of E-400, maar Olympus zegt me minder).

    Ik weet dat er al veel over geschreven is, mijn excuses als ik dan de vraag nog eens stel.

    Ik zoek een camera die handig in gebruik is, geen al te moeilijke instellingen of onoverzichtelijk menu waar je zo lang moet zoeken dat het fotomoment al weg is. Ik zou het all-round gebruiken, maar zeker voor actiefotografie. Voor rondrennende kinderen en mijn broer rijdt zeer veel op het circuit.

    Mijn voorkeur gaat het meeste uit naar de Canon of de Nikon, omdat er meer onderdelen voor de vinden zijn (lenzen, accesoires,…) of heb ik het daar mis? Ik twijfel vooral om misschien toch de Sony te nemen omdat hij beeldstabilisatie heeft. Ik kom er echt niet uit.

    Dank bij voorbaat

    PS: ik vertrek maandag 18 juni op vakantie en zou dan mijn nieuwe camera graag hebben, iemand een idee van een goede winkel met goede service en zeer goede prijzen?

  • #2
    Re: M'n eerste DSLR

    Wat betreft de winkel : zie eens op de site van fotokonijnenberg. Als het snel moet gaan hebben die een uitgebreide voorraad en scherpe prijzen.
    Wat betreft de keuze van toestel : pak ze vast, test ze en koop wat er best in je hand ligt en waar je het beste gevoel bij hebt. Kwalitatief is er nauwelijks onderscheid te maken tussen de diverse merken. Alleen voor de Nikon D40x moet je opletten dat je geen lenzen koopt zonder scherpstelmotor want dan wordt het manueel focussen.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: M'n eerste DSLR

      Waarom zegt Olympus je minder?

      De E500 en E400 zijn beiden zeer gebruiksvriendelijk en kunnen rechtstreeks uit de camera reeds zeer goeie beelden leveren. De E410 en de E510 beloven nog beter te worden. (er staat een vergelijking tussen de E410 en de D40x op dpreview)
      Er gaan de komende maanden ook nieuwe lenzen op de markt komen alsook een opvolger van de E1. Het aanbod van Olympus is momenteel kleiner dan dat van Canon & Nikon, maar de toekomst begint er steeds beter uit te zien. Het grootste voordeel is dat je voor weinig geld een zeer lichte en kwalitatief ook zeer goeie kit kunt hebben (E400 + 2 lenzen). Wat flitsers betreft, is de FL-36 zeker een aanrader.

      De Nikon D40x is kwalitatief zeer goed, compact (scheelt niet echt veel met de E400) en ook tamelijk licht. De kit met de 18-135 is zeker interessant voor op vakantie (en de cash back natuurlijk) Er zit ook vrij goed hulpmenu in het toestel dat met voorbeelden het effect van de verschillende instellingen toont. Het grootste nadeel is misschien het ontbreken van de AF motor, hoewel er toch vrij nog altijd genoeg AF-S lenzijn zijn.

      Veel succes met de keuze

      Comment


      • #4
        Re: M'n eerste DSLR

        Ik vraag me af, en ik denk dat jij dat best ook eens doet, of een DSLR wel 'the way to go' is?
        Je wil blijkbaar zonder te veel moeite leuke foto's maken.
        Met een DSLR op auto stand verkracht je de camera. Zo maak je geen goede foto's imo.

        En dat is nog maar de eerste stap, na het maken van de foto's zal je nog ettelijke uren achter je pc zitten om de foto's 'digitaal te ontwikkelen'.

        Ben je bereid dit te doen?
        Zo niet: prosumer.
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: M'n eerste DSLR

          Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
          Ik vraag me af, en ik denk dat jij dat best ook eens doet, of een DSLR wel 'the way to go' is?
          Je wil blijkbaar zonder te veel moeite leuke foto's maken.
          Met een DSLR op auto stand verkracht je de camera. Zo maak je geen goede foto's imo.

          En dat is nog maar de eerste stap, na het maken van de foto's zal je nog ettelijke uren achter je pc zitten om de foto's 'digitaal te ontwikkelen'.

          Ben je bereid dit te doen?
          Zo niet: prosumer.
          Ja, ik wou enkel met de menu's en dergelijke zeggen, dat er sommige camera's zijn waar de menu's nogal 'raar' in mekaar zitten, en je moet zoeken om alles in te stellen. De bedoeling die ik had was om een degelijke DSLR te kopen en me te verdiepen in de fotografie, en was van plan om me bij de lokale fotografieclub aan te sluiten.

          Comment


          • #6
            Re: M'n eerste DSLR

            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
            Wat betreft de winkel : zie eens op de site van fotokonijnenberg. Als het snel moet gaan hebben die een uitgebreide voorraad en scherpe prijzen.
            Wat betreft de keuze van toestel : pak ze vast, test ze en koop wat er best in je hand ligt en waar je het beste gevoel bij hebt. Kwalitatief is er nauwelijks onderscheid te maken tussen de diverse merken. Alleen voor de Nikon D40x moet je opletten dat je geen lenzen koopt zonder scherpstelmotor want dan wordt het manueel focussen.
            Ben al gaan kijken, maar de canon 400D is er uitverkocht, en ze weten niet wanneer ze gaan binnenkomen....en ik vertrek 18 juni op vakantie...

            Comment


            • #7
              Re: M'n eerste DSLR

              Ik had nog een bijkomende vraag, bij de Sony staat er expliciet dat hij zelf automatisch scherpstelt. Is dit bij Canon dan helemaal het geval niet? Stelt de camera zelf helemaal niets scherp? Of zijn er lenzen die dit doen ? Want als je een kind dat aan het spelen is wil fotograferen, en je moet zelf helemaal scherpstellen zonder hulp, vraag ik me af hoeveel shots je nodig hebt....

              Comment


              • #8
                Re: M'n eerste DSLR

                Tuurlijk wel, en de lenzen met IS hebben Image Stailisation. Kies daarom de juiste kit en je zal een goeie start maken.

                Comment


                • #9
                  Re: M'n eerste DSLR

                  Hoe zie je of een lens IS heeft, want soms staat het er uitdrukkelijk bij en anders niet.

                  Zoals deze lens, heeft deze Image Stabilisatiob?



                  Op een andere site las ik dat als je geen USM op je lens hebt, je het lens-motortje stuk doet als je zelf aan de lens gaat scherpstellen als de camera automatisch aant het scherp stellen is, zoals deze lens hierboven, is deze daar dan ook niet geschikt voor?

                  Comment


                  • #10
                    Re: M'n eerste DSLR

                    Bij de Canon lenzen staat er IS bij. Voor Canon heeft bij mijn weten allen Canon IS lenzen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: M'n eerste DSLR

                      Oorspronkelijk geplaatst door jore293 Bekijk bericht
                      Ik had nog een bijkomende vraag, bij de Sony staat er expliciet dat hij zelf automatisch scherpstelt. Is dit bij Canon dan helemaal het geval niet? Stelt de camera zelf helemaal niets scherp? Of zijn er lenzen die dit doen ? Want als je een kind dat aan het spelen is wil fotograferen, en je moet zelf helemaal scherpstellen zonder hulp, vraag ik me af hoeveel shots je nodig hebt....

                      canon heeft al zo lang autofocus da ze da er al lang niet meer bijzetten
                      1DmkIII / 20D + BG-E2 grip / speedlite 580EX
                      EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L / EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro

                      Comment


                      • #12
                        Re: M'n eerste DSLR

                        Oorspronkelijk geplaatst door GeForceFX Bekijk bericht
                        canon heeft al zo lang autofocus da ze da er al lang niet meer bijzetten
                        Ja gekopieerd van Minolta in de tijd
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: M'n eerste DSLR

                          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                          Ja gekopieerd van Minolta in de tijd
                          Ja, dat was in de tijd dat Minolta haar fotodivisie nog belangrijk vond. Eind jaren 90 is dat wel veranderd, en ondertussen ben ik al lang blij dat Sony die tak heeft overgenomen .
                          Last edited by K-2; 11 juni 2007, 08:54.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: M'n eerste DSLR

                            Je gaat zeker plezier hebben met jouw onderwerpen aan een camera/lenzenset met snelle AF.
                            Zonder een indicatie van je budget voor toestel + lenzen wordt het dus best moeilijk adviseren!
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment

                            Working...
                            X