Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

apart objectieven of 18-200vr...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • apart objectieven of 18-200vr...?

    Hallo,

    ik zet met een keuze dillema en wil graag jullie input om een mijn keuze te kunnen bepalen.

    Ik bezit de volgende lezen:
    - tamron 28-70 2.8
    - nikkor 70-300 G
    - nikkor 50 1.8

    Nu wil ik aan de onderkant er graag iets bij en overweeg om
    - de tokina 12-24 er bij aan te schaffen

    of

    - de tamron in te ruilen voor nikkor 18-200 vr.

    Dillema:
    tegen: ik ga iets achteruit in lichtsterkte voor wat betreft het bereik 28-70; en mis het bereik 12-28...
    voor: ik hoef geen lenzen meer te wisselen en kan hoofdzakelijk met de 18-200 vr schieten.

    Wat denken jullie?

    groet
    Marc

  • #2
    Re: apart objectieven of 18-200vr...?

    beste,

    Ik heb zowel de 18-200 vr van Nikon als de tamron 28-75mm gehad (heb inmiddels alles ingeruild vr de 85mm 1.4 die retescherp is!) en ik zou opteren voor de tamron..
    eens je een aantal lichtsterke objectieven hebt gehad is de "stap terug (in lichtsterkste hé)" niet zo vanzelfsprekend..

    alhoewel ik dan vond dat de 18-200MM VR scherpe beelden !

    hangt ook af in welke omstandigheden je meest fotografeert é

    let op dit is mijn mening hé..
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

    Comment


    • #3
      Re: apart objectieven of 18-200vr...?

      Hou wat je hebt en schaf de tokina erbij aan. Schitterende lens voor landschappen !!
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: apart objectieven of 18-200vr...?

        Hallo

        Sinds ik mijn 18-200 VR heb, zit die voor 95% van de tijd op mijn body.

        Voor fotografie thuis in de tuin, of wanneer je veel vaste plaats hebt en het heel rustig is, houdt het permanent wisselen van lenzen geen problemen in; op excursies daarentegen ....
        Ik zou voor geen geld ter wereld die 18-200 MET VR willen missen.

        Onscherpe foto's heb ik praktisch nooit meer, het is natuurlijk geen zogenaamde primelens om in zeer slechte lichtomstandigheden te werken, maar dat verwachtte ik er dan ook niet van. Je moet realist zijn. En appels met appels vergelijken ...
        Maar voor "gewoon" fotowerk, m.i. het ideale werkpaard !
        By the way : de autofocus van deze lens doet het op mijn goede oude D70 echt prima ! Snel en nauwkeurig.

        Groetjes

        Marc

        NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

        Comment


        • #5
          Re: apart objectieven of 18-200vr...?

          Lees een m'n objectief advies over lens keuzes.



          En doe eens de volgende test:

          Maak een opname van de straat waar je woont. Met de 70-300 zoom op de 300mm (f5,6) stand. Daarna een ongeveer dezelfde opname met de 50mm prime op f 5,6. Knip van deze opname zoveel af zodat je het zelfde beeld als met de 300 mm over houdt.
          Druk deze twee beelden af op zeg 20x30cm. Of bekijk ze op een goede monitor. Wat zal blijken de opname met de gecropte 50 is beter dan de rechtstreekse 300 mm opname.
          Meer zoom is altijd minder kwaliteit. En dat gaat dus ook op voor de 18-200.

          Het nadeel van de goedkopere zoom's is: donkere hoeken, vertekening, in tele stand niet bruikbaar zonder statief (VR helpt een beetje).
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

          Comment


          • #6
            Re: apart objectieven of 18-200vr...?

            Bedankt voor jullie reacties!

            Uit jullie reactie blijkt dat de keuze niet zo makkelijk is. Jullie bevestigen mijn keuzeprobleem.... denk dat ik bij mijn "leverancier" de lenzen eens op proef meevraag. Overigens bezit ik een d200+sb800.

            groet/marc

            Comment


            • #7
              Re: apart objectieven of 18-200vr...?

              Oorspronkelijk geplaatst door mblom Bekijk bericht
              Bedankt voor jullie reacties!

              Uit jullie reactie blijkt dat de keuze niet zo makkelijk is. Jullie bevestigen mijn keuzeprobleem.... denk dat ik bij mijn "leverancier" de lenzen eens op proef meevraag. Overigens bezit ik een d200+sb800.

              groet/marc
              Ik heb zelf een D50 en een D200 en ik kan je verzekeren dat een D200 niet mals is voor lensfoutjes. Waar een instapmodel nog lensfouten met de mantel der liefde toedekt, is de D200 onverbiddelijk: elk minder presteren van een lens wordt ongenadig getoond in je foto.
              Heb onlangs een summier testje gedaan met iemand : een Nikon 18-200 VR op de D200 en shots op 70mm-150mm-200mm in lichtzwakke omstandigheden, trage sluiter gebruikend makend van de VR. Daarna een Sigma 70-200 2.8 EX en dezelfde shots. Het verschil in weergave van detail en scherpte was verbluffend. De persoon in kwestie heeft intussen de 18-200 verkocht en vervangen door een 80-200 2.8 AF-S.
              Wat betreft de Tokina 12-24 ATX : deze lens gebruik ik zelf op de D200 en die presteert daar schitterend op. Heel leuk groothoekbereik en in dit bereik is de F4 meer dan lichtsterk genoeg.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: apart objectieven of 18-200vr...?

                persoonlijk, zou ik voor de tokina gaan...

                ben zelf begonnen met een 18-200mmVR en D200, maar een jaar later, zit ik met een 17-55mm 2.8, 80-200mm 2.8 shuifzoom, en wat primes...

                alhoewel de 18-200mm een handige lens is, zie ik echt wel het verschil. De 18-200 is dus verkocht, want werd niet meer gebruikt...
                zoals hierboven reeds aangehaald... eenmaal je op 2.8 of sneller gaat werken, ben je niet meer tevreden met minder...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment

                Working...
                X