Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D met Canon 2.8 17-55

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 400D met Canon 2.8 17-55

    Ik heb mij dus dit fototoestel gekocht en ben er al héél tevreden van. Nu heb ik juist één opmerking:

    Als ik foto's maak van bijvoorbeeld "de graslei" (das een kaai in gent) dan heb ik het gevoel dat alles vrij onscherp is. Nu heb ik nog geen ervaring met echte reflex camera's en ga ik in september avondschool volgen. Toch vroeg ik mij af of jullie mij niet al wat konden helpen?

    Ik trek momenteel op "automatische" modus, maar misschien is dit geen goed idee?
    Canon 400D - Canon F2.8 17-55mm
    Herdenk de momenten, vergeet ze nooit

  • #2
    Re: Canon 400D met Canon 2.8 17-55

    kan u eens een (liefst originele) voorbeeldfoto hier posten, zodat we kunnen beoordelen of deze inderdaad onscherp is.

    deze combi zou normaal haarscherpe foto's moeten opleveren
    enkel in de latere uurtjes als het wat donkerder is kan het wel eens wat donkerder worden

    automatische mode is wel goed voor beginners..
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

    Comment


    • #3
      Re: Canon 400D met Canon 2.8 17-55

      Probeer eens in Av of Tv, zelfde situatie, zelfde plaats, en zet in Av je diafragma getal zo laag mogelijk (wat het licht toelaat in elk geval) en neem een tweede foto met een hoger diafragma, op je PC zal je dan het verschil misschien ontdekken. In Tv laat je de snelheid niet te laag (lang) komen, en trek je er ook twee, die wat van elkaar verschillen. Op zo'n, manier heb ik al veel geleerd.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 400D met Canon 2.8 17-55

        Ik ben momenteel mijn "test foto's" aan het uploaden naar mijn website.

        http://www.herdenkingsmuur.be/fotoboek/Test/index.html => hier staan ze allemaal op. Ook staat alle informatie eronder. Als ik ze nog groter moet posten, moet je het maar laten weten
        Canon 400D - Canon F2.8 17-55mm
        Herdenk de momenten, vergeet ze nooit

        Comment


        • #5
          Re: Canon 400D met Canon 2.8 17-55

          Er staan er tussen op die iso 1600 werden genomen, ben je zeker dat je ruis en onscherp niet met elkaar aan het verwarren bent ?
          Trouwens de meeste zijn op iso 400 genomen, ik vermoed dat iso 200 al voldoende zou geweest zijn.
          Maar de experts zullen dat hier wel uitleggen.
          Oh ja, en ik vind ze wel scherp, en goed genomen.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 400D met Canon 2.8 17-55

            volgens mij zijn ze ook allemaal scherp hoor. Met f/14 heb je je diafragma genoeg dichtgeknepen om voldoende scherptediepte te krijgen. En zoals gezegd had je ISO wel 2 of 3 stops minder gemogen, zeker met een lens met IS

            Met een DSLR heb je sowieso minder scherptediepte dan bij een compactje omdat de sensor groter is. In het begin is dit soms even wennen, maar na verloop van tijd ga je hier creatief gebruik van maken.

            veel succes

            Comment


            • #7
              Re: Canon 400D met Canon 2.8 17-55

              Nou soulplayer die zien er helelmaal niet verkeerd uit maar een iso van 100 of 200 met deze lichtomstandingheden is idd meer als genoeg, leuk om deze plaatjes te zien want ik heb daarnet ook een 400d besteld.

              Zou in het vervolg wel beetje beter letten op je horizon of misschien nog beter van statief trekken.

              Verder weet ik niet of deze 420kb is waar je meteen op gefotografeerd hebt anders kan de kwaliteit zeker omhoog door b.v. in Tiff of Raw te gebruiken.

              En je kunt je foto altijd nog wat optrekken in Photoshop zie hier, als hij weg moet hoor ik het wel.



              Succes.

              El Barto
              ___________________________

              Nil Volentibus Arduum
              ___________________________

              Olympus E-500 + wat extra's

              Canon 400D : Bijna

              Comment


              • #8
                Re: Canon 400D met Canon 2.8 17-55

                mijn gok ..

                In "full auto" werkt de camera met de 9 focus punten en neemt het dichtsbij zijnde focuspunt als instelling .. dat kan de reden zijn dat een ander punt in focus is dan wat jij in gedachten had .. (rode leds flitsen even op in de focuspunten die geselecteerd worden door de camera ...)
                JMHO

                PS je fotos in detail bekeken .. niets mis mee .. enkel een tikkeltje aanscherpen zoals hier reeds vermeld en je zit gebeiteld !

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 400D met Canon 2.8 17-55

                  Oorspronkelijk geplaatst door EL Barto Bekijk bericht
                  Nou soulplayer die zien er helelmaal niet verkeerd uit maar een iso van 100 of 200 met deze lichtomstandingheden is idd meer als genoeg, leuk om deze plaatjes te zien want ik heb daarnet ook een 400d besteld.

                  Zou in het vervolg wel beetje beter letten op je horizon of misschien nog beter van statief trekken.

                  Verder weet ik niet of deze 420kb is waar je meteen op gefotografeerd hebt anders kan de kwaliteit zeker omhoog door b.v. in Tiff of Raw te gebruiken.

                  En je kunt je foto altijd nog wat optrekken in Photoshop zie hier, als hij weg moet hoor ik het wel.

                  Succes.

                  El Barto
                  Bedankt voor je tip! Jammer genoeg ken ik niets van photoshop. Zijn er goeie sites waar je de basis van het scherpstellen kan leren? Jouw foto ziet er idd veel beter uit

                  Ik heb zojuist de handleiding doorgelezen en idd met die auto mode focust hij het centrale punt of het dichtste punt. Als ik hem op "P" zet, dan kan ik zelf kiezen welk punt ik wil.

                  EDIT: Ik heb GIMP gedownload en heb al direct wat foto's rechtgezet. Ik doe dit altijd via "unscharp => hoeveelheid: 0,6". Dit heeft een mooi effect volgens mij. En dan nog een laatste vraagje: Vanavond ga ik naar de bowling met wat vrienden. Nu is er daar wel wat licht, ma ook niet zoveel. Welke settings gebruik ik eigenlijk het best om zonderflits te werken?
                  Last edited by soulplayer; 8 juni 2007, 08:01.
                  Canon 400D - Canon F2.8 17-55mm
                  Herdenk de momenten, vergeet ze nooit

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 400D met Canon 2.8 17-55

                    Oorspronkelijk geplaatst door soulplayer Bekijk bericht
                    Welke settings gebruik ik eigenlijk het best om zonderflits te werken?
                    gezien je f/2.8 hebt over het hele bereik, kan je wat varieren tussen f/2.8 en f/4, als je met hogere ISO-waarden gaat werken (800 of 1600). Gezien je IS hebt heb je ook iets meer speelruimte qua sluitertijd. Zet de camera op Av, en experimenteer er op los

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 400D met Canon 2.8 17-55

                      Ik zie ook dat er foto's tussenzitten die op iso 1600 gemaakt zijn waar dat helemaal niet nodig was. Op iso 1600 krijg je ruis, maar je verliest ook een deel van de details, daardoor lijkt de foto ook minder scherp.

                      Ik neem aan dat de eerste foto's gemaakt zijn op de Graslei, die zijn ook op iso 1600 gemaakt, waar je in die omstandigheden gemakkelijk iso 100 had kunnen kiezen, en dan had je wel scherpe foto's gehad.

                      Probeer de iso steeds zo laag mogelijk te houden, dan heb je de beste foto's, maar hou dan wel rekening met bewegingsonscherpte vanuit de camera, maar ook van het onderwerp dat eventueel in beweging is.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 400D met Canon 2.8 17-55

                        Volledig correct. Ik had het toestel nog maar 1uurtje en ik had per ongeluk de ISO op 1600 gezet

                        Nu weet ik dat de iso zo laag mogelijk moet staan om goeie foto's te hebben. Toch bedankt om het te zeggen (had ik het niet al geweten, dan wist ik het nu)
                        Canon 400D - Canon F2.8 17-55mm
                        Herdenk de momenten, vergeet ze nooit

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 400D met Canon 2.8 17-55

                          Iedereen is ooit wel een beginner geweest en dan ben ik ergens nog steeds, maar ik snap niet waarom mensen een degelijk DSLR toestel kopen zonder iets of enige voorstudie te doen van digitale fotografie en basis van fotografie. Dit is geen stoute opmerking ofzo, maar een toestel zoals een 400D is een redelijk complex toesteltje.

                          Ik heb een paar maandjes zitten lezen en leren via guides op het net over f-waarden, sluitersnelheid, ISO enzoverder voordat ik mijn 400D had aangekocht.

                          Maar natuurlijk, aldoende leer je ook wel, maar als ik je een tip mag geven: der zijn heel veel guides op het net waardoor je veel bijleert. http://digital-photography-school.com/blog/ is voor mij DE resource voor tips & tricks ivm fotografie.
                          Canon 5D MKII - 24-105L - 17-40L - 580EXII - Canon 450D

                          Comment

                          Working...
                          X