Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klein vlekje op de foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Klein vlekje op de foto's

    Hallo Allemaal,

    Ik begrijp dat dit een digitaal forum is maar ik vermoed toch dat verscheidenen genoeg verstand hebben van analoog.

    Ik heb een tijdje geleden een tweedehands Nikon F55 gekocht. Paar rolletjes mee volgeschoten. Nu valt het me pas op dat er steeds welliswaar weinig storend maar toch een klein grijs/zwart vlekje, groter dan een stofje bij digitaal, helemaal in de rechter bovenhoek van de foto zit. De foto's zijn getrokken met verschillende lenzen

    Aan de lens zit het dus niet. Wat dan Naar mijn idee moet er iets achter het sluitergordijn zitten. Hoe kan ik dat zien
    Want als ik de lens er af haal wil hij geen foto trekken met lange sluitertijd trekken
    Ik ben op zoek naar een MB-20.

  • #2
    Re: Klein vlekje op de foto's

    Misschien bezie ik het te simpel, maar als je de achterzijde opent en de film er uit haalt, dan zit je toch achter het sluitergordijn??

    Groetjes, Wim
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

    Comment


    • #3
      Re: Klein vlekje op de foto's

      Wat onnozel
      Ik heb met mijn kop teveel in mijn Nikon D50 gekeken. Daar kun je niet achter de ccd-sensor komen.

      Moet ik mijn rolletje dus eerst wel volschieten.
      Last edited by Kiekvogel; 7 juni 2007, 17:24.
      Ik ben op zoek naar een MB-20.

      Comment


      • #4
        Re: Klein vlekje op de foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
        Hallo Allemaal,

        Ik heb een tijdje geleden een tweedehands Nikon F55 gekocht. Paar rolletjes mee volgeschoten. Nu valt het me pas op dat er steeds welliswaar weinig storend maar toch een klein grijs/zwart vlekje, groter dan een stofje bij digitaal, helemaal in de rechter bovenhoek van de foto zit. De foto's zijn getrokken met verschillende lenzen

        Aan de lens zit het dus niet. Wat dan Naar mijn idee moet er iets achter het sluitergordijn zitten. Hoe kan ik dat zien
        Want als ik de lens er af haal wil hij geen foto trekken met lange sluitertijd trekken
        Op het moment dat jouw film belicht wordt, zit er (imho) enkel de lens tussen het onderwerp en de film zelf. De sluiter is op dat moment nl geopend en de spiegel omhoog.
        Ik kan moeilijk voorstellen dat het iets anders dan de lens is dan...

        Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
        Misschien bezie ik het te simpel, maar als je de achterzijde opent en de film er uit haalt, dan zit je toch achter het sluitergordijn??
        Ik volg je... er is niks tussen sluiter en film, en zelfs niets tussen film en lens (tijdens de belichting)...
        Grtz, Tigra-Boy
        ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

        Comment


        • #5
          Re: Klein vlekje op de foto's

          Even terugkomend op je probleem..maak een foto (lange sluitertijd) zonder filmpje en met de achterkant open (als dat lukt bij de F55, bij mn EOS 30 werkt het). Zo kun je erachter komen of je sluitergordijn wel helemaal open gaat en of er iets vreemds in dat hoekje blijft zitten.

          Dus ik denk het makkelijkste zonder lens een foto maken van een seconde of 10, of zet hem op bulb. Zo kun je zelf zien wat normaal de film 'ziet'. Succes!!
          Marcel Otterspeer, student fotografie, <website>
          Canon EOS 1D Mark III EOS 30VQD+grip Speedlite580EX Speedlite420EX EF17-40L EF 24-105L IS USM EF100-400L IS USM EF28-135 IS USM EF50 f1.4

          Comment


          • #6
            Re: Klein vlekje op de foto's

            Als de vlek rechtsboven is, vergeet dan niet linksonder te kijken hé
            meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

            Comment


            • #7
              Re: Klein vlekje op de foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door otterspeer Bekijk bericht
              Even terugkomend op je probleem..maak een foto (lange sluitertijd) zonder filmpje en met de achterkant open (als dat lukt bij de F55, bij mn EOS 30 werkt het). Zo kun je erachter komen of je sluitergordijn wel helemaal open gaat en of er iets vreemds in dat hoekje blijft zitten.

              Dus ik denk het makkelijkste zonder lens een foto maken van een seconde of 10, of zet hem op bulb. Zo kun je zelf zien wat normaal de film 'ziet'. Succes!!

              Dat lukt niet foto's zonder lens maken. Maar ik ben met mijn rolletje halverwege. Dan kan ik zeker beter afwachten totdat het rolletje vol is.

              Ik heb trouwens mijn D50 terug van een serieuse sensor cleaning beurt bij Nikon. 70 euri's Eenmaal terug de ultieme test. Een foto maken op een klein diafragma van een wit papier. Resultaat hagelwit Wel zie ik nog steeds stofjes door de lens. Moet ik naar de spiegel of het matglas kijken. Toch maar niet, straks zit er weer stof op de sensor

              Wat nu wel opvalt is dat de F55 een veel grotere zoeker heeft. Das toch wel een nadeel van de D50
              Ik ben op zoek naar een MB-20.

              Comment

              Working...
              X