Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maar weer advies gevraagd Sony/Nikkon/Pentax

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Maar weer advies gevraagd Sony/Nikkon/Pentax

    Ik sta voor een dillema waarbij ik wel wat advies kan gebruiken. Mijn keuze voor een digitale spiegelreflex stond eigenlijk al vast, de Sony A100, ingegeven door de mogelijkheid om mijn oude Minoltalenzen te kunnen hergebruiken. Inmiddels heb ik te horen gekregen dat dit kwalitatief toch niet zulke hele goede lenzen waren (kitlenzen van de Monolta 404SI). Na het doorworstelen van allerlei reviews en ettelijke pagina's discussies op de diverse forums raak ik de weg een beetje kwijt.

    Ik ben op zoek naar een camera, waar ik niet semiprofessioneel mee hoef te fotograferen. De Canon heb ik geprobeerd maar vindt ik niet lekker in de hand liggen. Op dit moment twijfel ik tussen:

    Toch de Sony en starten met de kitlenzen, afhankelijk van de kwaliteit eventueel bepalen of hiervoor een andere lens moet komen.

    De Sony maar met een Tamron 18-200 lens

    De Nikkon D80 met de kitlens 18-135 (ik heb me laten vertellen dat dit een prima starterslens is)

    Of toch een Pentax. Deze laatste kwam eigenlijk vandaag op mijn weg. Maar ik heb me verder nog niet in deze camera's verdiept.

    Graag zou ik wat adviezen krijgen.

  • #2
    Re: Maar weer advies gevraagd Sony/Nikkon/Pentax

    Welke Pentax bedoel je? De K100D is allicht het best voor je vereisten, maar 't is nog wel een 6MP. Nu is de 6MP ruim voldoende om tot A4 te printen hoor, zelfs lichtjes bijgesneden... De K10D is een 10MP zoals de D80 en de A100, maar mist wel de "instappers" picture modes die de D80, de A100 en de K100D wel hebben. Dit zijn modes zoals portret, landschap, sport, macro, nacht... Niet dat de K10D dit soort foto's niet kan maken, je moet 'm enkel zelf instellen. Hoewel de groene automode ook erg eenvoudig en veelzijdig is.

    Als je echt instappers wil vgl moet je zeker ook de Nikon D40(x) onder de loepe nemen...

    Verschillen:
    - Pentax en Nikon bieden een hoger model na de D40/D80 of K100D
    - Nikon en Sony hebben voordeel in MP count
    - Sony en Pentax hebben stabilisatie in de camera

    Ik denk dat dat de belangrijkste verschillen zijn. In de hand nemen van de camera is denk ik het belangrijkste criterium. Bedieningsgemak en vooral de mate waarin de functies van de camera je vanzelfsprekend lijken moeten essentieel zijn in je keuze. Hoe minder de camera je doet nadenken hoe meer je naar je onderwerp kan kijken, waardoor je resultaten beter zullen zijn... Idealiter gebruik je ze allemaal een weekje en maak je je keuze nadien... maar dat kan meestal helaas niet...

    Heb je naast Minolta nog ervaring met andere merken? Indien enkel Minolta denk ik dat de Sony toch wel je beste keuze is. Zelfs al zijn die oude objectieven geen toppers, je kan er toch even mee voort. Zeker even wachten voor je een ultrazoom als de Tamron 18-200 koopt m.i.... die zal zeker niet beter zijn dan je huidige gerief... Tenzij je natuurlijk het budget en de wil hebt in een volledig nieuwe kit te herinvesteren.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Maar weer advies gevraagd Sony/Nikkon/Pentax

      Dat je kitlenzen van je 404si geen toplenzen zijn is een feit, maar aangezien voor de nieuwe camera ook kitlenzen denkt te nemen, kan je niet zo goed de oude lenzen gebruiken.

      Het enige dat je dan mist, is breedhoek. Bij de a100 krijg je vrijwel gratis de 18-70-kitlens bij, dus dat bezorgt je meteen die breedhoek.
      Betere lenzen aanschaffen, kan je later nog altijd. Je kan ondertussen even goed je huidige lenzen blijven gebruiken in plaats van ze weg te gooien. Verkopen levert toch nauwelijks iets op.

      Een bijkomend voordeel is dat je nog steeds je 404si kan gebruiken als back-up camera, ook met nieuwere aangekochte lenzen, mocht om een of andere reden de a100 wegvallen.
      (Misschien ook goed om weten: APS-C- lenzen zoals de 18-70 kan je echter niet op een analoge camera gebruiken.)

      Als het je echt om het even is, dan kan je beter zorgen dat je voorlopig je oude spullen nog nuttig kan gebruiken. Kom je ooit tot de conclusie dat je beter glas wil, dan kan dat nog steeds. En wil van je camera vervangen door een hoger model, dan zal dat tegen dan zeker ook kunnen. Er zijn een paar hogere modellen op komst.

      Maar mocht je tot de conclusie komen dat bv. een Nikon, Pentax, ... je beter ligt, dan ga je daar maar voor. Slechte camera's zijn er niet, en elk heeft zijn specifieke sterke punten. (Enkel een Nikon D40/D40x zou ik niet nemen wegens het ontbreken van een AF-motor in de camera, wat een aantal goedkope opties qua lenzen meteen uitsluit).
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Maar weer advies gevraagd Sony/Nikkon/Pentax

        De kitlens van de Sony, is zeer goed prijs/kwaliteit, en mocht je verder gaan, op iedere lens heb je beeldstabilisatie (zit in de body), wat aankoop van andere lensen prijsgunstiger uitkomt, als bij andere grote merken.

        Comment

        Working...
        X