Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldstabilisatie Canon & Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldstabilisatie Canon & Nikon

    Hoe groot is de kans dat Canon en/of Nikon binnen afzienbare tijd met een betaalbare DSLR op de markt komt die stabilisatie in de body heeft (cf. Pentax K10D)?

    Met 'afzienbaar' bedoel ik over enkele maanden, geen jaren.
    Nikon D80
    18-200 VR
    www.circuitfotografie.be

  • #2
    Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

    ik denk 0.0% kans
    want dan zijn al die (dure)lenzen met IS of VR voor niets geweest
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      ik denk 0.0% kans
      want dan zijn al die (dure)lenzen met IS of VR voor niets geweest
      Zeg nooit nooit

      Op APS-C is dat eventueel mogelijk, maar als Nikon nog van zin is om met een 35FF model op de proppen te komen, zal dat technisch wel onmogelijk worden omdat de sensor bij extreme bewegingscompensatie deels naast/boven/onder de invallende lichtbundel zal komen. Als Sony voor zijn volgende topbody ook een 35FF sensor kiest, zal het om dezelfde reden spijtig genoeg antishake niet kunnen gebruiken

      MVG,

      Comment


      • #4
        Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
        Hoe groot is de kans dat Canon en/of Nikon binnen afzienbare tijd met een betaalbare DSLR op de markt komt die stabilisatie in de body heeft (cf. Pentax K10D)?

        Met 'afzienbaar' bedoel ik over enkele maanden, geen jaren.
        Als ik me niet vergis, zit er op de techniek van beeldstabilisatie in de body een patent. Geen idee van de resterende looptijd, maar zolang dat loopt, blijft dit beperkt tot Sony en Pentax (tenzij een van beide de gebruiksrechten verkoopt natuurlijk).
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Als Sony voor zijn volgende topbody ook een 35FF sensor kiest, zal het om dezelfde reden spijtig genoeg antishake niet kunnen gebruiken
          Da's het eerste dat ik daarvan hoor (maar ik volg natuurlijk niet alles ).
          Ben je zeker dat een slimme ingenieur daar niet iets op kan vinden ?

          In elk geval, de meesten gaan ervan uit dat het Sony-topmodel full frame zal worden, en de body bevat achteraan ook een "AS on/off"-knop dacht ik...

          Soit, we zien wel. FF interesseert me toch geen moer.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            ik denk 0.0% kans
            want dan zijn al die (dure)lenzen met IS of VR voor niets geweest
            Dat is net de reden van mijn vraag. Ik denk dat het voor de fabrikanten & voor de consument handiger (en vooral goedkoper) is om gewoon de body te stabiliseren.
            De VR en IS lenzen kosten bijna het dubbele van anderen.

            Een patent zou wel veel verklaren.

            Stabilisatie is voor mij een must, dus zal de keuze beperkt worden tot Pentax.
            Nikon D80
            18-200 VR
            www.circuitfotografie.be

            Comment


            • #7
              Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

              maar ik denk dat stabilisatie in de lens iets nuttiger is (heb daar geen concreet bewijs voor maar ik heb dat toch ergens eens opgevangen)
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                maar ik denk dat stabilisatie in de lens iets nuttiger is (heb daar geen concreet bewijs voor maar ik heb dat toch ergens eens opgevangen)
                VR in het objectief is effectiever bij de brandpuntsafstanden waarbij het het nuttigst is: tele. In-body AS zal minder stops kunnen compenseren in het telebereik

                MVG

                Comment


                • #9
                  Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

                  Maar is dat verschil groot genoeg om de meerprijs van gestabiliseerde lenzen t.o.v. gewone op een gestabiliseerde body te verantwoorden?

                  Bij dat laatste zijn ineens AL je lenzen gestabiliseerd, ook macro, zoom en groothoek. Als je dit wil bereiken met IS of VR lenzen ben je wel een duitje meer kwijt, denk ik toch.
                  Nikon D80
                  18-200 VR
                  www.circuitfotografie.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

                    Stabilisatie heeft slechts gedeeltelijk effect. Zowel in-objectief als in-camera.

                    Het heeft geen zin 4 stops te winnen als je een bewegend onderwerp fotografeert. Voor een 300mm objectief heb je volgens de standaard 1/FL regel (met correctie voor APS-C) 1/500s nodig, dat wordt dan 1/60s (4 stops trager), maar dat is niet genoeg om actie te bevriezen. De twee typische domeinen van telefotografie, sport en dieren, zijn per definitie dynamische onderwerpen waarbij 1/60s zelden een werkbare sluitertijd is. Discussies over mijn systeem is beter want ik kan meer stops winnen zijn dus relatief zinloos van zodra je over meer dan 2 stops spreekt. En alle systemen leveren 2 stops, wat m.i. het maximum is om nog bewegende onderwerpen te kunnen fotograferen.

                    Voor macro-fotografie is de werking naar 't schijnt niet efficiënt... Maar hier ken ik de reden niet juist voor.

                    In-objectiefsystemen kunnen beweging langs de objectiefas opvangen (naar voor en naar achter), in-camerasystemen kunnen beweging rond de objectiefas opvangen. Persoonlijk lijkt me dat laatste interessanter vermits trillingen in beide armen nooit echt gelijk zijn, en je bij het afdrukken ook ongelijke druk op de camera zet en dus een lichte draaing rond de objectiefas veroorzaakt. Beweging langs de objectiefas kan je opvangen door te diafragmeren, maar enkel als je voldoende licht hebt natuurlijk...

                    Stabilisatie in het objectief voegt extra optische elementen toe, wat impact op de beeldkwaliteit kan hebben. Ik hoorde hier al klachten over, maar ik weet niet wat ervan te maken. Allicht overdreven.

                    Stabilisatie in camera veronderstelt een los opgehangen sensor, wat mogelijk een extra risico op faling van de camera zou geven. Ik herinner me dat sommige KM camera's hierdoor problemen hadden met scheef opgehangen sensoren. Lijkt me intss wel opgelost in de huidige generatie.

                    Voor 35mm kleinbeeld DSLRs (de zgn FF) zou in-camerastabilisatie niet kunnen? Mss niet met de beeldcirkel van de huidige objectieven voor dat formaat... hoewel ik daar niet zeker over ben. Als Pentax ooit die keuze maakt, gaan ze toch nieuwe objectieven op de markt moeten brengen (ze maken (haast?) geen objectieven meer voor 35mm kleinbeeld), dus kunnen die hier perfect rekening mee houden bij 't ontwerp ervoor. Gewoon nieuwe objectieven die evenmin een stabilisatie-element in het objectief hebben en dus geen extra kost, enkel lichtjes grotere beeldcirkel en stabilisatie op 35mm kleinbeeld kan perfect. Enkel de oudjes kunnen minder efficiënt, maar dat is op 35mm kleinbeeld DSLR zowiezo al het geval. Geen verschil dus, enkel in de mindere kost.

                    Of Canon of Nikon de stap ooit zullen zetten is idd de vraag. Ze hebben een keuze gemaakt die m.i. minder opties toelaat naar de toekomst. Maar mocht stabilisatie ooit een deal breaker worden zullen ze allicht niet achter kunnen blijven. Dat de patenten bij de anderen zitten zou normaal geen bezwaar mogen zijn. Je moet weten dat de patenten voor in-objectief stabilisatie voor een belangrijk deel ook Pentax-patenten zijn die Canon en Nikon toepassen (al dan niet tg betaling?). Ik meen begrepen te hebben dat uitwisselen van patenten schering en inslag is in de camera-industrie?

                    Wim
                    Last edited by ishpuini; 7 juni 2007, 09:19.
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      VR in het objectief is effectiever bij de brandpuntsafstanden waarbij het het nuttigst is: tele. In-body AS zal minder stops kunnen compenseren in het telebereik

                      MVG
                      Ik heb het nog nooit getest met VR of IS, en ik heb er ook nog nooit een goeie vergelijkende test van gezien.
                      Maar in elk geval zijn de 2.5 à 3 stops winst van mijn 7D of a100 voor mij genoeg.
                      (En voor mij nog steeds het belangrijkste: het werkt op alle lenzen, niet enkel een paar uitzonderingen... )
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                        Dat de patenten bij de anderen zitten zou normaal geen bezwaar mogen zijn. ... Ik meen begrepen te hebben dat uitwisselen van patenten schering en inslag is in de camera-industrie?
                        Uitwisselen van patenten ? Verkopen van gebruiksrechten van intellectuele eigendom zal je bedoelen, veronderstel ik. Welk bedrijf gaat zijn kennis/eigendom nu gratis weggeven ?

                        Canon en Nikon zijn als reactie op de Minolta 7D zo snel mogelijk gekomen met lens-stabilisatie omdat dat hun enige optie was (aangezien er op in-body-systemen een patent zat en ze niet konden achterblijven op dat vlak). (Edit: Sorry/fout. Wat ik gelezen had, klopt blijkbaar niet. IS in lens bestond al.)
                        Last edited by K-2; 7 juni 2007, 11:54.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          ik denk 0.0% kans
                          want dan zijn al die (dure)lenzen met IS of VR voor niets geweest
                          Niet akkoord. Nikon/Canon zouden met een in-body systeem kunnen afkomen op instap camera's en de IS/VR lenzen richten op duurdere camera's (maar dit zal inderdaad niet voor de komende maanden zijn). IS/VR is theoretisch gezien beter, daar de functie is aangepast/ingesteld naargelang de specifieke brandpuntsafstand. In-body is een passe partout oplossing.
                          Kijk ook hier op blz. 12 waarom Canon geen in-body gebruikt. http://www.dslr.nl/downloads/Canon400DWhitepaper.pdf
                          Hier de Nikon toelichting: http://nikonimaging.com/global/technology/vr/index.htm

                          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                          Als ik me niet vergis, zit er op de techniek van beeldstabilisatie in de body een patent. Geen idee van de resterende looptijd, maar zolang dat loopt, blijft dit beperkt tot Sony en Pentax (tenzij een van beide de gebruiksrechten verkoopt natuurlijk).
                          Ik kan me niet inbeelden dat er op gelijk welke methode voor in-body stabilisatie een patent rust. Het Sony/Pentax systeem is misschien gepatenteerd, maar waarom geen alternatief systeem 'uitvinden'.
                          Last edited by pichayandege; 7 juni 2007, 09:59.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Uitwisselen van patenten ? Verkopen van gebruiksrechten van intellectuele eigendom zal je bedoelen, veronderstel ik. Welk bedrijf gaat zijn kennis/eigendom nu gratis weggeven ?
                            Idd, dat wou ik zeggen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Canon en Nikon zijn als reactie op de Minolta 7D zo snel mogelijk gekomen met lens-stabilisatie omdat dat hun enige optie was (aangezien er op in-body-systemen een patent zat en ze niet konden achterblijven op dat vlak).
                            Tiens, ik dacht dat in-objectiefsystemen ouder waren omdat in-camera natuurlijk niet kon in de tijd van film... Pentax ontwikkelde de technologie in elk geval in de filmdagen, maar liet het varen omdat het optisch compromis te groot was. Althans, dat is de reden volgens de Pentax community... Mss dat Pentax gewoon het risico niet wou nemen?

                            En als er een patent zat op in-camera, waarom kon Pentax dan wel iets fabriceren. Ok de Pentax-oplossing is niet dezelfde als de Minolta-oplossing, maar ik denk dat bij Canon of Nikon toch ook creatieve ingenieurs moeten rondlopen die een oplossing konden uitdenken die geen inbreuk was op die patenten? Ok, Pentax heeft er wel even over gedaan...

                            Hoe het ook weze, het aanbod is nu zoals het is hé...

                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beeldstabilisatie Canon & Nikon

                              Als je een VR-lens gebruikt op een gestabiliseerde body, win je dan 6 stops?
                              http://users.telenet.be/patric/

                              Comment

                              Working...
                              X