Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

    ik ben vandaag eens langsgeweest bij de fnac en heb daar eens een panasonic fz50 in mijn handen gehad, en jongens, wat een gigantisch beest is me dat...
    volgens mij is het ding groter dan een 400D of een 350d, en dat voor een prijs van +500 euro

    en hier komt dan ook mijn vraag
    waarom zou iemand overwegen om een fz50 te kopen als je voor het zelfde geld(ongeveer toch) een tweedehandse eos 350d met kitlens en 75-300 kunt kopen. dan heb je ongeveer hetzelfde bereik maar met de 350d toch wel een beter toestel en enkel de last van af en toe eens lenzen te verwisselen

    de fz50 heeft misschien wel enkele voordelen tov de 350d (o.a. OIS) maar die van de 350d lijken mij toch serieus te winnen van de fz50



    het is maar een gedacht waar ik op kwam uit verveling tijdens mijn examens, dus fz50 gebruikers moeten zich zeker niet persoonlijk aangevallen voelen, maar ik vraag mij af of er mensen zijn die erover denken zoals mij?
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

    Hét grote voordeel is.....dat je op die FZ-5O al VIER lenzen zitten.
    Groothoek, standaard, tele, macro.
    én je kan er mee filmen.

    Bij een DSLR mag je niet alleen naar de prijs van de body kijken. Die is zelfs na verloop van tijd bij een EOS-1 reeks het goedkoopste in vergelijking met goed glas dat je ervoor koopt.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

      groothoek zou ik die 35mm nu niet bepaald noemen...
      maar filmen is idd wel al een voordeel
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

        ik zie bij je quote dat je een 1D hebt. mag ik vragen waarom je over zou schakelen naar een ander toestel?

        groeten

        Comment


        • #5
          Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

          Oorspronkelijk geplaatst door Sev Bekijk bericht
          ik zie bij je quote dat je een 1D hebt. mag ik vragen waarom je over zou schakelen naar een ander toestel?

          groeten
          tis zeker niet om over te schakelen naar een ander toestel hoor, mijn 1D is mijn lievelingsspeeltje en die hou ik dichtbij mij en gaat voor geen geld van de wereld weg (behalve dan voor de mkII)

          het was louter uit nieuwsgierigheid dat ik dit topic startte
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

            Matthias, er zijn er veel die denken als jij, er zijn er ook die anders denken:

            Geen gewissel met lenzen, compacter dan een DSLR (zet die 300 mm eens op je reflex), lichter, handiger om mee te nemen, geen gesleur met extra lenzen, geen tijdsverlies bij het wisselen van die extra lenzen, lichtsterkere lens ...

            Voor die 500 € heb je wel een nieuw toestel.
            Een gelijkaardig optisch bereik in DSLR kost stukken meer (ik spreek niet van tweedehands), is stukken zwaarder en neemt veel meer plaats in.
            Dus moet ik ook extra investeren in een zwaarder statief, extra grote tas, ...

            Nog veel examenplezier...
            Groetjes,
            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

            Comment


            • #7
              Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

              Ik heb een D70 met een hoop prima lenzen erbij. Die "hoop" weegt wel veel. Voor echte fotoaktiviteiten zeul ik die ganse handel met plezier mee. Je zou nu net eens die ene lens die je thuisgelaten hebt nodig hebben .

              Voor andere bezigheden is het niet altijd mogelijk om alles mee te nemen (gewicht, omvang,...) .

              Daarom ga ik mij ook een FZ-50 aanschaffen. Dat toestel weegt maar de helft van mijn 80-200 (zonder van de rest nog maar te spreken).

              Indien je rekening houdt met de beperkingen tov een DSLR, zijn daar even goede foto's mee te nemen.
              http://www.cineklubrumst.be

              Comment


              • #8
                Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

                Oorspronkelijk geplaatst door lucasV Bekijk bericht
                Ik heb een D70 met een hoop prima lenzen erbij. Die "hoop" weegt wel veel. Voor echte fotoaktiviteiten zeul ik die ganse handel met plezier mee. Je zou nu net eens die ene lens die je thuisgelaten hebt nodig hebben .

                Voor andere bezigheden is het niet altijd mogelijk om alles mee te nemen (gewicht, omvang,...) .

                Daarom ga ik mij ook een FZ-50 aanschaffen. Dat toestel weegt maar de helft van mijn 80-200 (zonder van de rest nog maar te spreken).

                Indien je rekening houdt met de beperkingen tov een DSLR, zijn daar even goede foto's mee te nemen.
                koop je dan niet beter een tamron 18-250 voor je d70 en je moet ook niet meer van lenzen wisselen... en dan wordt het verschil met de fz50 toch kleiner
                tamron 18-250+d70 is +-1100 gram, een fz50 is 750 gram. ga je dan van die 350 gram een zere rug krijgen?

                iedereen zit hier altijd te zeggen dat als ik een gelijkaardig bereik zou willen, dat ik tonnen lenzen nodig zou hebben... de tamron 18-250 is toch nagenoeg perfect het bereik van de fz50, en je hebt een pak meer groothoek
                (ben hier even advocaat van de duivel ant spelen maar ik het geval van lucasV is die tamron 18-250 toch interessant...)
                Last edited by Matthias; 7 juni 2007, 08:12.
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  koop je dan niet beter een tamron 18-250 voor je d70 en je moet ook niet meer van lenzen wisselen... en dan wordt het verschil met de fz50 toch kleiner
                  tamron 18-250+d70 is +-1100 gram, een fz50 is 750 gram. ga je dan van die 350 gram een zere rug krijgen?

                  iedereen zit hier altijd te zeggen dat als ik een gelijkaardig bereik zou willen, dat ik tonnen lenzen nodig zou hebben... de tamron 18-250 is toch nagenoeg perfect het bereik van de fz50, en je hebt een pak meer groothoek
                  (ben hier even advocaat van de duivel ant spelen maar ik het geval van lucasV is die tamron 18-250 toch interessant...)
                  Het is in elk geval het overwegen waard.

                  Hetgeen wel voor de FZ-50 spreekt:
                  - 420 is toch een pak meer dan 250mm
                  - ben geen fan van digitale lenzen (Nikon komt ooit wel eens met een grotere (full ?) sensor en geef ook de voorkeur aan Nikon lenzen.)
                  - meer megapixels.
                  - 2e toestel (een van mijn kinderen werkt nog met een 90x maar wil af en toe ook wel eens digitaal gaan en dan is mijn toestel weer eens "in gebruik" Vorige vakantie heb ik een paar maal moeten smeken wanneer ik weer eens mocht fotograferen - kreeg toen trouwens zijn toestel in de handen gestopt)
                  Last edited by lucasV; 7 juni 2007, 08:50.
                  http://www.cineklubrumst.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

                    Oorspronkelijk geplaatst door lucasV Bekijk bericht
                    Hetgeen wel voor de FZ-50 spreekt:
                    - 420 is toch een pak meer dan 250mm
                    Die 250mm moet je nog vermenigvuldigen met de D70 cropfactor : 250 x 1.5 = 375mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

                      Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                      Die 250mm moet je nog vermenigvuldigen met de D70 cropfactor : 250 x 1.5 = 375mm
                      Juist
                      http://www.cineklubrumst.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

                        Oorspronkelijk geplaatst door lucasV Bekijk bericht
                        - 2e toestel (een van mijn kinderen werkt nog met een 90x maar wil af en toe ook wel eens digitaal gaan en dan is mijn toestel weer eens "in gebruik" Vorige vakantie heb ik een paar maal moeten smeken wanneer ik weer eens mocht fotograferen - kreeg toen trouwens zijn toestel in de handen gestopt)
                        das zou bij mij ook wel een goeie reden zijn om een tweede toestel te kopen. je hebt ineens ook een backup voor als je d70 in reparatie moet ofzo... en nikon kennende kan dat altijd wat duren (niet dat het bij canon zoveel beter is)
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

                          Laatst had ik de gedachte om misschien over te stappen naar een prosumer, maar heb daar toch van afgezien. Ik vond dat ik toch te veel moest toegeven op gebied van beeldkwaliteit. Om toch makkelijk te fotograferen heb ik er een olympus e330 bijgekocht met live view omdat ik dit toch wel handig vind, de kitlenzen een goed resultaat geven en ze een goede 18-180 lens hebben. Deze wil ik mijzelf gaan aanschaffen voor op vakantie, met de kids wandelen enz... Als ik "echt" ga fotograferen neem ik de Olly mee met alle losse lenzen of de Pentax en in de toekomst ga ik voor kieken de 18-180 lens van Olly erop zetten.

                          Op dit moment zakken de prijzen van spiegelreflexen enorm. Als je wat concessies wilt doen kun je een wandellens nemen die heel wat minder lichtsterk is dan "de betere" lenzen. Je kunt er echter bij goed licht mee uit de voeten en ik ben toch een "goed" weer fotograaf. Ik zou dus minder snel voor de prosumer gaan.

                          Di's mijn mening en hoeft niet de mening van een ander te zien ;-) Maar zo denk ik mijn "ik moet altijd alles meeslepen" probleem op te lossen.

                          Bart

                          Comment


                          • #14
                            Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

                            Oorspronkelijk geplaatst door lucasV Bekijk bericht
                            Hetgeen wel voor de FZ-50 spreekt...
                            2e toestel (een van mijn kinderen werkt nog met een 90x maar wil af en toe ook wel eens digitaal gaan en dan is mijn toestel weer eens "in gebruik" Vorige vakantie heb ik een paar maal moeten smeken wanneer ik weer eens mocht fotograferen - kreeg toen trouwens zijn toestel in de handen gestopt)
                            Wel, dit vind ik dus echt wel het beste argument uit het rijtje.

                            Comment


                            • #15
                              Re: wat heb jij het liefst, fz50 of goedkope 2ehandse reflex

                              Ook even mijn mening en zelf meegemaakte ervaring geven : Als je nog nooit met een DSLR gewerkt hebt, mis je dat ook niet, dan ben je tevreden met een goeie prosumer. Maar éénmaal een DSLR gewoon wordt het een andere zaak, dan komt de prosumer op de tweede plaats. Al 2 jaar op verlof geweest en mijn DSLR thuis gelaten en een goeie prosumer mee genomen. Vanaf dag 1 had ik er al spijt van. Mijn besluit staat vast, volgende keer neem ik mijn DSLR mee icm een "vakantielens zoals de Tamron 18-250". Ik lever wat in aan beeldkwaliteit maar het gewicht blijft beperkt.
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X