Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitersnelheid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sluitersnelheid

    Hey

    Ik heb ondervonden dat mijn kitlensje het onder donkere omstandigheden een beetje laat afweten, veel bewogen beelden.
    Nu is men vraag als ik naar een 1.8 diafragma zou kunnen fotograferen in plek van op 3.5 hoeveel sneller zou ik dan kunnen foto's kunnen nemen. Is dit een rechtevenredige stijging of is het verschil echt drastisch.
    Een andere optie is uiteraard een goeie flits kopen die me meer licht zou verschaffen.

    Wat zouden jullie doen

    Greetz Board

  • #2
    Re: sluitersnelheid

    Oorspronkelijk geplaatst door board Bekijk bericht
    Hey

    Ik heb ondervonden dat mijn kitlensje het onder donkere omstandigheden een beetje laat afweten, veel bewogen beelden.
    Nu is men vraag als ik naar een 1.8 diafragma zou kunnen fotograferen in plek van op 3.5 hoeveel sneller zou ik dan kunnen foto's kunnen nemen. Is dit een rechtevenredige stijging of is het verschil echt drastisch.
    Bij gelijke hoeveelheid licht, zal de sluitertijd halveren bij elke volle F-stop dat je de lens meer open draait. Van 3.5 naar 1.8 zal dus wel een serieuze winst geven.

    vb:

    F: 5.6 --> 4 --> 2.8
    S: 1/80 --> 1/160 --> 1/320

    Hou er evenwel rekening mee dat een lens vol open niet op haar scherpst is, en bij te weinig licht zal je zelfs vol open niet altijd een bruikbare sluitertijd krijgen.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: sluitersnelheid

      sluitertijd op f1.8 zal 4x korter zijn dan sluitertijd op f3.5

      een foto met sluitertijd 1/20 op f3.5 zal 1/80 worden op f1.8
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: sluitersnelheid

        Das wel een wereld van verschil 1/20 of 1/80 het is dus duidelijk de moeite om een overstap te maken.

        Je opmerking dat ze dan niet op zen scherpst is, is bij deze lens wel echt merk baar, maar een bewegend beeld is momenteel niet echt goed te fotograferen.

        Zouden jullie dan ook een 50mm 1.8 kopen of iets langer sparen en een zoomlens met een groot diafragma kopen

        Comment


        • #5
          Re: sluitersnelheid

          Oorspronkelijk geplaatst door board Bekijk bericht
          Das wel een wereld van verschil 1/20 of 1/80 het is dus duidelijk de moeite om een overstap te maken.

          Je opmerking dat ze dan niet op zen scherpst is, is bij deze lens wel echt merk baar, maar een bewegend beeld is momenteel niet echt goed te fotograferen.

          Zouden jullie dan ook een 50mm 1.8 kopen of iets langer sparen en een zoomlens met een groot diafragma kopen
          dan zit je wel met een veelvoud van de prijs van die 50mm hoor. de 50mm 1.8 is sowieso een lens die in niemands tas zou mogen ontbreken. kopen die handel
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: sluitersnelheid

            hoi board,

            ik ben zelf sedert kort een overtuigd 50mm f1.8 gebruiker. Van zodra het licht het wat laat afweten (donkere restaurantzaaltjes, concerten, valavond), hup, zwier dat diafragma open en je bent vertrokken. Kost nog geen 100€, dus vergeet al dat duurder spul (als je wat op je geld moet letten). Ook in de volle zon is dat een droomobjectief, die DOF is ongelofeloos!
            Minpunt is dat je moet zoomen met je voeten en wat verder/dichter moet wandelen, maar dat levert je alleen maar inzicht, omdat je dan iets meer moet nadenken over je compositie en rond je onderwerp heen lopen tot je de juiste compositie hebt, durf je wel eens vergeten met een superzoom.

            Zo'n primes met fenomenaal diafragma bestaan in verschillende brandpunten, ik denk dat de 85mm f1.8 de tweede goedkoopste is, gokje, bijna 400€ of zo.
            canon EOS 400D, 17-55mm f3.5-5.6, EF 50mm f1.8, Sigma 28-105mm f2.8-4 site

            Comment


            • #7
              Re: sluitersnelheid

              De 50mm f1.4 is de 2de goedkoopste, niet? €299
              Nog eens 2/3de stop winst.
              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
              MySite - All your base are belong to us - What you say

              Comment


              • #8
                Re: sluitersnelheid

                Ander alternatief is overstappen op IS-lenzen.
                Dan kan je lagere sluiters zoals 1/20 gebruiken want de lens zal de beweging compenseren. Maar dit is wel alleen voor de beweging die jij met de camera maakt. Als het onderwerp beweegt kan IS ook niet helpen.

                Een veel gebruikte vervanger van de kitlens is de EF-S 17-55/F2.8 IS USM.
                Maar dan zit je natuurlijk al wel rond de 1000 Euro. Deze heeft IS en is lichtsterk.

                Ik probeer nooit te flitsen. De sfeer van het aanwezige licht gaat te veel verloren als je met flits werkt.

                Die EF50/F1.8 kost inderdaad rond de 100 Euro. Dus daar kan je geen miskoop meedoen.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: sluitersnelheid

                  Dit is een lenzentopic..maar eraan gedacht om je lichtgevoeligheid van de camera (iso) omhoog te schroeven? Flitser erbij om het beeld te bevriezen scheelt ook! En die 50mm aanschaffen inderdaad!! Hier nog een enthousiast gebruiker ervan! Weliswaar de 1.4, maar de 1.8 van mn broer heb ik ook wel eens gebruikt toen ik de mijne vergat mee te nemen!
                  Marcel Otterspeer, student fotografie, <website>
                  Canon EOS 1D Mark III EOS 30VQD+grip Speedlite580EX Speedlite420EX EF17-40L EF 24-105L IS USM EF100-400L IS USM EF28-135 IS USM EF50 f1.4

                  Comment

                  Working...
                  X