Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

polarisatiefilter en zonnenkap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • polarisatiefilter en zonnenkap

    Als ik op mijn canon ef-s 17-85 is usm een polarisatiefilter gebruik en een rubberen zonnenkap krijg ik als ik onder de +-25 ga zwarte randen in de hoeken, bij 17 zelfs een volle zwarte cirkel. Is daar iets aan te doen? Zijn er ook zonnenkappen die dat niet hebben op die lens?

    Ik heb mijn camera nog maar 1 week en moet nog alles leren. Is mijn eerste camera. Wel ingewikkeld allemaal als je er nog niks van afweet.( witbalans, sluitersnelheid, kleurzweem... ppffff)

    Groetjes,
    Chasqui

  • #2
    Re: polarisatiefilter en zonnenkap

    Ik weet niet of er geen Canon zonnekap bij de lens hoorde te zitten (bij Nikon is dit meestal wel zo), maar normaalgezien maakt Canon aparte zonnekappen voor elke lens. Een zonnekap is immers niet zomaar een zonnekap; ze is ten eerste diameter-afhankelijk, en bij een 70-200mm lens zal ze letterlijk veel langer zijn dan bij een 18-55mm lens. Ik neem dus aan dat je een third-party zonnekap hebt gekocht?

    De meeste Canon zonnekappen vijs je ook niet in de schroefdraad van je lens, maar klik je vast vooraan 'rondom' de lens. De "officiële" zonnekap voor je lens is de EW-73B, te verkrijgen bij Fotokonijnenberg voor net geen 30 euro (ja, zonnekappen zijn duur...). Als je liever toch je huidige zonnekap houdt, zit er niets anders op dan ze niet tegelijk met de polarisatiefilter te gebruiken. Maar ik zou er niet van versteld staan (gezien er volgens je beschrijving wel veel vignettering is) dat ze zelfs zonder de pola-filter nog voor zwarte randen zorgt op 17mm.

    (Wat je ook kan proberen als je ze beide wilt gebruiken is eerst de zonnekap erop te vijzen en dan de pola-filter a.h.w. in de zonnekap te vijzen. Dit is evenwel niet mogelijk bij sommige zonnekappen en wordt ook meestal niet aanbevolen door de fabrikant.)
    Nikon D80 en toebehoren.

    Comment


    • #3
      Re: polarisatiefilter en zonnenkap

      Ikzelf heb nog geen rubberen zonnekap van Canon gezien... Dit lijkt me dus idd een third-party zonnekap te zijn.

      Canon levert de zonnekap niet mee met consumenten-objectieven: die moet je dus steeds afzonderlijk halen en die zijn steeds overdreven duur bij Canon

      De uitleg van joost_v is trouwens volledig correct
      1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

      Comment


      • #4
        Re: polarisatiefilter en zonnenkap

        meen ergens gelezen te hebben, dat een pola zo wie zo geen succes is op een groothoek.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: polarisatiefilter en zonnenkap

          Voor een groothoek kan je ook de slimline versies aanschaffen van de polar filters. Maar ik zou verbaasd zijn dat je met een gewone polar filter last zou hebben op 17 mm, want ik gebruik dit zelf...
          Dus het zal gewoon het "stacken" zijn van je zonnekap en je filter, de rand wordt dan nog langer dan alleen zonnekap (gebruik dan trouwens inderdaad best de EW-73B en niet die rubberen inschroefversie) of alleen filter. ZOu het dat niet kunnen zijn? Vergelijk het met twee filters bovenop elkaar, dat doe je ook best niet, niet alleen om kwaliteitsverlies maar dus ook om vignetting te voorkomen...
          Mvg, Fre

          Comment


          • #6
            Re: polarisatiefilter en zonnenkap

            Oorspronkelijk geplaatst door Chasqui Bekijk bericht
            Wel ingewikkeld allemaal als je er nog niks van afweet.( witbalans, sluitersnelheid, kleurzweem... ppffff)
            Veel uurtjes op dit forum slijten en alles wordt duidelijk Wel oppassen voor een eventuele verslaving (zoals bij de meesten onder ons).

            Op je vraag kan ik helaas geen antwoord geven, ben een Nikon gebruiker.

            Comment


            • #7
              Re: polarisatiefilter en zonnenkap

              Dank voor de reacties.
              Heb een zonnenkap van canon voor op mijn lens en die is perfect, maar je kan die niet gebruiken met een circ. pola filter. Met uv filter e.d. geen enkel probleem. Heb rubberen filter gekocht omdat ik ergens hier gelezen had dat deze de enige kappen zijn die je met een pola.f. kan gebruiken. Gewoon zien dat ik niet onder de 25 ga en 't probleem zal opgelost zijn zeker.
              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: polarisatiefilter en zonnenkap

                sorry, in vorig bericht een foutje getypt.. rubberren filter hahahaha
                bedoel natuurlijk rubberen zonnekap...

                Comment


                • #9
                  Re: polarisatiefilter en zonnenkap

                  Oorspronkelijk geplaatst door Chasqui Bekijk bericht
                  sorry, in vorig bericht een foutje getypt.. rubberren filter hahahaha
                  bedoel natuurlijk rubberen zonnekap...
                  rubberren filter .... dan spreken we over Praktica zeker ?
                  Nikon D80 + MBD80 + met twee zoomlenzen
                  http://www.flickr.com/photos/bellybouncer/

                  Comment

                  Working...
                  X