Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer gebruik je 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wanneer gebruik je 2.8

    Wanneer gebruik je 2.8 op een telelens? Zelf heb ik de 70-200 f/4L en die gebruik ik pas vanaf 5.6 of 8.0 ivm een veel te korte scherpte diepte die ik heb op 4.0.

    Bij 2.8 zou dit nog minder zijn. Wat is vaak lees is dat men 2.8 gebruikt als het wat donkerder word. Is ook logisch maar het probleem zou dan toch de scherpte diepte zijn?


    Deze foto is gemaakt op 200mm, 1600 iso en op 5.6. Ook hier zat ik net goed met mijn scherpte diepte. De foto's op f/4 waren bijna allemaal mislukt omdat er net te weinig scherptevlak in zat.

    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

  • #2
    Re: Wanneer gebruik je 2.8

    Klopt, maar een foto nemen met een acceptabele sluitertijd aan zulk bereik kan je dan toch nog bereiken door de aperture op 2.8 te zetten. Anders heb je die optie niet...
    Ik persoonlijk gebruik 2.8 200mm ISO400 1/60 met flash zonder statief in een donkere kerk en daarmee bereik je mooie scherpe vrij klare (lees: niet donkere) foto's. Probeer dit maar eens aan 5.6, dan heb je donkere foto's vermits je dan minder licht vangt met je camera... Allez, da's toch mijn praktische ervaring...

    Benieuwd naar alle antwoorden op deze topic

    T.
    Nikon stuff rocks :-)

    Comment


    • #3
      Re: Wanneer gebruik je 2.8

      Oorspronkelijk geplaatst door tbotten Bekijk bericht
      Klopt, maar een foto nemen met een acceptabele sluitertijd aan zulk bereik kan je dan toch nog bereiken door de aperture op 2.8 te zetten. Anders heb je die optie niet...
      Ik persoonlijk gebruik 2.8 200mm ISO400 1/60 met flash zonder statief in een donkere kerk en daarmee bereik je mooie scherpe vrij klare (lees: niet donkere) foto's. Probeer dit maar eens aan 5.6, dan heb je donkere foto's vermits je dan minder licht vangt met je camera... Allez, da's toch mijn praktische ervaring...

      Benieuwd naar alle antwoorden op deze topic

      T.
      met flash vind ik 2.8 en 400 ISO wat raar gekozen eigenlijk. Met flash is 5.6 net een prima diafragma voor pakweg een portret, en met flash zou ik persoonlijk altijd 100 ISO kiezen. Je flash zorgt er wel voor dat je voldoende licht vangt toch?
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Wanneer gebruik je 2.8

        Ik doe regelmatig faits-divers enzo ( ongevallen, branden, ect ....).
        Zo'n dingen komen nooit op commando dus regelmatig moet ik dan foto's nemen in zeer donkere omstandigheden. Meestal zet ik mijn toestel dan op 2.8. Voor andere dingen kun je eventueel een hogere f waarde gebruiken en uw sluitertijd verlagen, maar hier is er constant beweging en dus is een lage sluitertijd meestal niet mogelijk. Daarom kun je soms bijna niet anders dan 2.8 te gebruiken.


        stijnh.
        Canon EOS 1D mkIII / EOS 5D mkII +grip |EF 16-35 f2.8 L|EF 24-70 f2.8 L | EF 50 f1.4|EF 70-200 f2.8 L IS USM II | EF 300mm f2.8 L IS USM | 4x Speedlite 580EX II |Sigma 15mm fish
        een hoop sunbounce & strobist stuff

        Comment


        • #5
          Re: Wanneer gebruik je 2.8

          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          en met flash zou ik persoonlijk altijd 100 ISO kiezen. Je flash zorgt er wel voor dat je voldoende licht vangt toch?
          Ja.
          Tenminste je onderwerp zal voldoende licht vangen. Op 5.6 ISO 100 zal je in een kerk dikwijls (bijna altijd, eigenlijk) een goed uitgelicht onderwerp hebben dat dan voor een groot deel in duisternis is gehuld.
          Wil je dit vermijden, dan moet je sluitertijd omhoog. Daarvoor moet je ofwel je diafragma meer open zetten (maar dan heb je dikwijls een té kleine scherptediepte - bvb. 2 mensen fotograferen die niet helemaal naast elkaar staan: een van de twee zal niet meer scherp zijn, zeker als je van dichtbij fotografeert). Ofwel moet dus die ISO omhoog.

          Comment


          • #6
            Re: Wanneer gebruik je 2.8

            Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
            Ja.
            Tenminste je onderwerp zal voldoende licht vangen. Op 5.6 ISO 100 zal je in een kerk dikwijls (bijna altijd, eigenlijk) een goed uitgelicht onderwerp hebben dat dan voor een groot deel in duisternis is gehuld.
            Wil je dit vermijden, dan moet je sluitertijd omhoog. Daarvoor moet je ofwel je diafragma meer open zetten (maar dan heb je dikwijls een té kleine scherptediepte - bvb. 2 mensen fotograferen die niet helemaal naast elkaar staan: een van de twee zal niet meer scherp zijn, zeker als je van dichtbij fotografeert). Ofwel moet dus die ISO omhoog.
            Sluitertijd omlaag zeker?
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: Wanneer gebruik je 2.8

              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
              met flash vind ik 2.8 en 400 ISO wat raar gekozen eigenlijk. Met flash is 5.6 net een prima diafragma voor pakweg een portret, en met flash zou ik persoonlijk altijd 100 ISO kiezen. Je flash zorgt er wel voor dat je voldoende licht vangt toch?
              Naah, probeer maar eens de Carolus Boromeus kerk in Antwerpen op te lichten met een SB-800 aan ISO 100. Lukt mij althans toch niet... Iemand soms hints?
              Ik moet écht naar ISO400 gaan alvorens ik genoeg lichtopbrengst heb en de achtergrond er vrij mooi begint uit te zien...

              T.
              Nikon stuff rocks :-)

              Comment


              • #8
                Re: Wanneer gebruik je 2.8

                tis wat je noemt onbruikbare DOF hé

                diafragma 1.4 of 1.2 ja, dat gaat je relatief onbruikbare DOF leveren, maar met 2.8 is dat perfect doenbaar hoor...
                ik heb al duizenden foto's genomen op f2.8 en nog niet één keer heb ik gedacht, hmm dat is nu toch een te klein DOF (behalve soms bij portretten)
                de enigste redenen dat ik mijn diafragma toeknijp is als ik toch genoeg licht heb, en zo wat betere foto's kan bekomen

                bijvoorbeeld hier:
                http://users.telenet.be/matthiasdebl...CT0798-01.html

                al deze foto's zijn op f2.8 genomen, en sommige zelf op 1.8, maar overal is het DOF toch in orde (en ik zit dan nog zelfs met een 1.3 crop camera, waarbij het DOF nog kleiner wordt dan op een 1.5 (nikon) of 1.6(canon) crop toestel bij gelijke f-waarden)

                toon eens een foto waar jij bij f4 een problematische DOF hebt? ik ben benieuwd
                Last edited by Matthias; 6 juni 2007, 14:39.
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Wanneer gebruik je 2.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  tis wat je noemt onbruikbare DOF hé

                  diafragma 1.4 of 1.2 ja, dat gaat je relatief onbruikbare DOF leveren, maar met 2.8 is dat perfect doenbaar hoor...
                  ik heb al duizenden foto's genomen op f2.8 en nog niet één keer heb ik gedacht, hmm dat is nu toch een te klein DOF.
                  de enigste redenen dat ik mijn diafragma toeknijp is als ik toch genoeg licht heb, en zo wat betere foto's kan bekomen
                  toon eens een foto waar jij bij f4 een onbruikbare DOF hebt? ik ben benieuwd
                  Toch altijd ene die het beter moet weten...
                  Die onbruikbare foto's zijn natuurlijk al lang weggesmeten. Maar het zijn er (vroeger) toch wel behoorlijk wat geweest. Nu laat ik me daar niet meer aan vangen.
                  En ik heb ook al DUIZENDEN foto's gemaakt IN EEN KERK voor een PROF: f4 is gewoon dikwijls te weinig. Op een crop-camera, en mits voldoende afstand tot het onderwerp, maak je nog een behoorlijke kans. Kom je dichterbij en / of heb je full frame, wordt de scherptediepte té klein voor mensen te fotograferen die achter elkaar staan of zitten. Punt.
                  En jouw voorbeeld: dat gaat over één persoon, en volgens mij is dat niet eens in een kerk...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wanneer gebruik je 2.8

                    Niet vergeten dat het niet alleen diafragma en brandpunt zijn die de DoF bepalen, maar ook (en in grote mate) de afstand tot je onderwerp. Met 2.8 op de kortst mogelijk afstand, ja dan ga je natuurlijk beperkte dieptescherpte hebben, op 20 meter is dat weer een ander verhaal.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wanneer gebruik je 2.8

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      toon eens een foto waar jij bij f4 een problematische DOF hebt? ik ben benieuwd
                      In de veronderstelling dat de foto van TS genomen is op 5 meter afstand met een APS-c, dan is de scherptediepte bij f4 amper 9 cm. Staan de eenden op 3 meter, dan is de scherptediepte slechts 3 cm.
                      En bij f2,8 vallen we al terug op resp. 6 en 2 cm.
                      Dat vind ik toch al problematisch...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wanneer gebruik je 2.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                        Toch altijd ene die het beter moet weten...
                        Die onbruikbare foto's zijn natuurlijk al lang weggesmeten. Maar het zijn er (vroeger) toch wel behoorlijk wat geweest. Nu laat ik me daar niet meer aan vangen.
                        En ik heb ook al DUIZENDEN foto's gemaakt IN EEN KERK voor een PROF: f4 is gewoon dikwijls te weinig. Op een crop-camera, en mits voldoende afstand tot het onderwerp, maak je nog een behoorlijke kans. Kom je dichterbij en / of heb je full frame, wordt de scherptediepte té klein voor mensen te fotograferen die achter elkaar staan of zitten. Punt.
                        en in andere gevallen heb je dan weer meer dan genoeg dof op f2.8

                        de conclusie is dus dat het volledig afhangt van je onderwerp...
                        maar ik wou gewoon zeggen dat niet altijd je hele foto scherp moet zijn. het is niet altijd erg als een stuk van je foto onscherp is door een te klein dof
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wanneer gebruik je 2.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          Sluitertijd omlaag zeker?
                          Sluiter moet een langere tijd open staan














                          dus sluitertijd omlaag, ja.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wanneer gebruik je 2.8

                            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            In de veronderstelling dat de foto van TS genomen is op 5 meter afstand met een APS-c, dan is de scherptediepte bij f4 amper 9 cm. Staan de eenden op 3 meter, dan is de scherptediepte slechts 3 cm.
                            En bij f2,8 vallen we al terug op resp. 6 en 2 cm.
                            Dat vind ik toch al problematisch...
                            met de veronderstelling dat in bovenstaande foto de koppen van de eenden het belangrijkst zijn, zou een scherptediepte van slechts enkele cm's mij niet echt storen
                            dan wordt de aandacht juist op de koppen gevestigd, en dat lijkt mij juist beter

                            kwestie van smaken
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wanneer gebruik je 2.8

                              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              maar ik wou gewoon zeggen dat niet altijd je hele foto scherp moet zijn. het is niet altijd erg als een stuk van je foto onscherp is door een te klein dof
                              Klopt uiteraard!
                              Maar ik had het over de case "kerk". Als ik communicantjes fotografeer die op 2 rijen achter elkaar zitten, is de verkoop omgekeerd evenredig met het diafragma.
                              (f4 is een verdubbeling van het licht t.o.v. f5.6 - maar een halvering van de verkoop: vermits rij 2 niet meer scherp is, kopen de ouders van de kindjes op rij 2 de foto niet. )

                              Comment

                              Working...
                              X