Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SMC Pentax 50mm 1:1.4 K series lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SMC Pentax 50mm 1:1.4 K series lens

    Ik kan voor 70 Euro een SMC Pentax 50mm 1:1.4 lens kopen.
    Het betreft een manuele focus lens in goede staat.
    Is dit wat?
    Graag jullie advies aub.
    Homo Sapiens Pentaxiensis

  • #2
    Re: SMC Pentax 50mm 1:1.4 K series lens

    Is optisch volledig dezelfde als het gehele panoplie die de revue gepasseerd is bij Pentax:
    A 50, F 50, FA 50

    Is sowieso één van de beter f/1,4 lenzen die er ooit is geproduceerd (alle merken confuus.)

    De beperkingen:
    geen AF en geen automatische belichting wegens ontbreken van de A-ring (dus alleen diafragma voorkeuze en halfautomatische belichting mogelijk.) Bij de EXIF zal het brandpunt en de ingestelde diafragma niet worden weergegeven.

    Als je met die beperkingen kunt leven, en als de lens in goede staat is kun je er voor gaan...
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Re: SMC Pentax 50mm 1:1.4 K series lens

      Eerst en vooral @ MarcFoto: wat een mooi woord, panoplie! Had ik nog nooit gehoord. Het pleit in mijn voordeel dat het niet in de verklarende Van Dale staat, maar het blijkt in het Engels en het Frans wel degelijk te bestaan.

      Of de optische constructie van de K 50/1.4 idd identiek is aan de M, A, F en FA versie durf ik niet zeggen, maar dat het lenzen van uitstekende kwaliteit zijn wel (heb zelf de A en de FA 50/1.4)!

      Op Ebay is €70 tegenwoordig de gemiddelde prijs voor dit objectief als de verkoper betrouwbaar is (fyi: de M versie kost gemiddeld €80, A €140, F €210 en FA €240). Prijzen van 2de hands pentax lenzen zijn sinds de K10D en K100D helaas sterk de hoogte in gegaan. Wat niet wil zeggen dat je niet hier of daar nog een oud toestel op de kop kan tikken met toevallig een leuke lens op...

      Mvg,
      Jones

      Comment


      • #4
        Re: SMC Pentax 50mm 1:1.4 K series lens

        De lensconstructie is idd dezelfde als de recentere 50/1.4 objectieven, maar de SMC coating heeft m.i. in die jaren enige evolutie ondergaan. Echt helemaal dezelfde zijn ze dus niet.

        Zoals Marc zegt is het inderdaad er erg fijn objectief, en voor een prijs als EUR 70 kan je niet sukkelen. Erg handig voor algemene portretfotografie.

        Wel manueel te gebruiken idd. Dus diafragmaring toelaten in custom menu. Lichtmeten in M mode met de groene knop (*istD en K10D) of de AE-L knop (*istDS(2), *istDL(2), K100D, K110D).

        SR is geen probleem. Gewoon eerst 50mm ingeven als brandpunt als de camera erom vraagt en je hebt een gestabiliseerd protretobjectief voor EUR 70.

        Gewoon ervoor gaan!! Veel plezier ermee!

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: SMC Pentax 50mm 1:1.4 K series lens

          @Jones: echt waar? Is dat geen Nl woord? Toemetoch...
          @Wim: welke info heb jij als zou de SMC coating tussen de verschillende versies verschillend zijn? Volgens mij kan dat niet want indien ze de coating zouden veranderd hebben dan zouden ze de optische constructie moeten hebben aanpassen om het optisch allemaal 'nog een beetje te laten kloppen'... Ik kan natuurlijk fout zijn.

          Niettemin: de samenvatting voor de OT is: 'je had hem al lang moeten gekocht hebben...'
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Re: SMC Pentax 50mm 1:1.4 K series lens

            Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
            @Wim: welke info heb jij als zou de SMC coating tussen de verschillende versies verschillend zijn? Volgens mij kan dat niet want indien ze de coating zouden veranderd hebben dan zouden ze de optische constructie moeten hebben aanpassen om het optisch allemaal 'nog een beetje te laten kloppen'... Ik kan natuurlijk fout zijn.
            Ik meende gelezen te hebben dat de A-generatie een nieuwe lichtjes aangepaste coating had gekregen... SMC Coating bevestigt dit weliswaar niet, daar spreken ze enkel van een nieuwe coating op de limiteds... Waarschijnlijk heb ik het verkeerd begrepen? Ik herinner me niet meer waar ik het haalde...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment

            Working...
            X