Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpstelling

    heb een Nikon D50
    gisteren probeerde ik met mijn 50mm 1.4 scherp te stellen, binnenskamers, en mijn toestel wou niet scherp stellen. kan dat begrijpen op een egale muur maar op een schilderij of een klok stelde hij dan niet dan weer wel scherp.
    mijn kitlens 18-70mm erop gezet.
    zelfde resultaat
    grote paniek dus
    ten einde raad mijn flitser SB800 op gezet, en beide lenzen stelde perfect scherp
    ook zonder flits stelde het toestel, toen weer, met beide lenzen scherp
    vandaag weer even getest en geen problemen
    weet er iemand wat het probleem zou kunnen zijn?
    heb zaterdag wel een voor mij belangrijke 'shoot" te doen en kan die stress wel missen, er zal al stress genoeg zijn

  • #2
    Re: scherpstelling

    niemand heeft dit blijkbaar al voor gehad

    Comment


    • #3
      Re: scherpstelling

      Contacten tussen lens en body ? Of heeft een Nikon dat niet?

      Comment


      • #4
        Re: scherpstelling

        contacten zijn blijkbaar in orde want nu doet hij het weer wel
        en mijn beide lenzen hadden het
        maar zoals gezegd nadat ik mijn flitser op de body had gezet, een paar keer had scherpgesteld, flitser eraf en op dezelfde punten scherpgesteld, werkt hij weer perfect
        ??????????????
        ben maar eerst even gaan testen voor ik mijn antwoord verstuurde

        Comment


        • #5
          Re: scherpstelling Nikon D50

          ben blijkbaaar de enige die dit voorheeft????

          Comment


          • #6
            Re: scherpstelling

            Vreemd hoor...heb geen ervaring met nikon, maar met flitser heb je gelijk een hulplicht wat de camera helpt bij scherpstellen. Wil je zonder hulplicht scherpstellen dan komt dit op de kwaliteit van de sensor aan die de focus beoordeelt. Heb je als scherpstelpunt de middelste gepakt bijvoorbeeld dan werkt het het beste om een contrastrijk iets onder dat punt te nemen, dus bijvoorbeeld de wijzer van de klok. De sensor herkent hieraan makkelijker of iets scherp is. Heb je een vlak in beeld dan zal de sensor niet snel het sein 'scherp' doorgeven aan de camera.

            Succes!
            Marcel Otterspeer, student fotografie, <website>
            Canon EOS 1D Mark III EOS 30VQD+grip Speedlite580EX Speedlite420EX EF17-40L EF 24-105L IS USM EF100-400L IS USM EF28-135 IS USM EF50 f1.4

            Comment


            • #7
              Re: scherpstelling

              Oorspronkelijk geplaatst door otterspeer Bekijk bericht
              Vreemd hoor...heb geen ervaring met nikon, maar met flitser heb je gelijk een hulplicht wat de camera helpt bij scherpstellen. Wil je zonder hulplicht scherpstellen dan komt dit op de kwaliteit van de sensor aan die de focus beoordeelt. Heb je als scherpstelpunt de middelste gepakt bijvoorbeeld dan werkt het het beste om een contrastrijk iets onder dat punt te nemen, dus bijvoorbeeld de wijzer van de klok. De sensor herkent hieraan makkelijker of iets scherp is. Heb je een vlak in beeld dan zal de sensor niet snel het sein 'scherp' doorgeven aan de camera.
              Bij Nikon heeft de D50 ook een AF-hulplicht ingebouwd (en een écht hulplicht, niet zo'n flitser die kort na mekaar flitst zoals bij de 400D ), maar wat ik vooral vreemd vind (en da's nog een understatement) aan hetgeen je zegt is "de sensor die de focus beoordeelt.". Als je scherpstelt valt er toch geen licht op je sensor? Al het inkomende licht wordt via de spiegel en het prisma naar het oculair geleid... Wat wél invloed heeft op de snelheid van scherpstellen, is de maximale diafragma-opening van de lens. Zo valt er immers meer licht door de lens naar binnen.

              Maar aan de TS: controleer voor de zekerheid toch maar eens of je camera AF hulplicht aanstaat!
              Nikon D80 en toebehoren.

              Comment


              • #8
                Re: scherpstelling

                Er valt inderdaad geen licht op je sensor. Er valt echter wel licht op de sensoren die zorgen voor de AF en de belichting. Hoe zou je camera anders z'n instellingen kunnen doen ? Zelf op de M-stand kan het ding toch weergeven hoe het met je belichting zit...

                Als je scherpstelt staat je camera trouwens ingesteld op de maximale opening van de lens.
                Dat is ook de reden dat er een DOF-beoordelingsknopje op je body staat, die het diafragma dus tijdelijk op de gekozen waarde toeknijpt.

                Als je Nikon nu terug scherpstelt met beide lenzen, zou ik er niet teveel problemen over maken. Waarschijnlijk zat er toch niet genoeg contrast op het punt waarop je scherpstelde...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: scherpstelling

                  Ik bedoelde inderdaad niet de beeldsensor...was dacht ik wel duidelijk "de sensor die je focus beoordeelt"
                  Marcel Otterspeer, student fotografie, <website>
                  Canon EOS 1D Mark III EOS 30VQD+grip Speedlite580EX Speedlite420EX EF17-40L EF 24-105L IS USM EF100-400L IS USM EF28-135 IS USM EF50 f1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpstelling

                    de af-assist werkt wel enkel met 't middelste focusveld hé

                    toch op D70

                    update:
                    interne AF-assistlamp werkt enkel in AF-S en met middelste focusveld
                    met de SB-800 werkt dat ook enkel in AF-S maar met alle focusvelden
                    Last edited by Dirtyharry71; 10 juni 2007, 13:48.
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpstelling

                      Oorspronkelijk geplaatst door otterspeer Bekijk bericht
                      Ik bedoelde inderdaad niet de beeldsensor...was dacht ik wel duidelijk "de sensor die je focus beoordeelt"
                      Ja, achteraf gezien wel.
                      Nikon D80 en toebehoren.

                      Comment

                      Working...
                      X