Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macrolenzen

    ik ben nogal bezig met macrofotografie maar heb momenteel alleen tussenringen en ik zou een beetje willen upgraden maar ik weet nog niet zo goed welke lenzen ik zou kopen.

    ik twijfel tussen
    180mm macro van canon
    100 mm macro van canon

    wat zijn zo de goede en slechte eig. van deze 2

    en dan zou ik ook zeker een mp-e 65 van canon willen aanschaffen voor de echt kleine beestjes.

    de prijs speelt geen rol,
    is het de moeite om ze alle 3 te kopen ? dan heb ik een mp-e 65 voor de petiterige beestjes, en een 100 mm en of 180 mm voor de normale beestjes/ bloempjes
    zoja, waarom ?
    zo nee waarom ?

  • #2
    Re: macrolenzen

    Als geld toch geen rol speelt kan je best alle drie kopen
    Nikon D80 / Sony DSC-H5

    Comment


    • #3
      Re: macrolenzen

      Oorspronkelijk geplaatst door Steven_V Bekijk bericht
      Als geld toch geen rol speelt kan je best alle drie kopen
      en waaarom ?
      als ik die 180 mm koop heb ik dan nog een 100 nodig ?
      ja / nee ==> waarom ?

      Comment


      • #4
        Re: macrolenzen

        > mp-e65mm voor de hele kleintjes ... (tot 5:1)

        > ef180mm (of ef100mm) voor de gewone beestjes die vrij makkelijk
        te benaderen zijn (tot 1:1)
        afstand tot filmvlak 100mm = 32cm voor 1:1
        afstand tot filmvlak 180mm = 46cm voor 1:1
        pas wel op: de 180mm is langer ...
        naar het schijnt werkt een 180mm leuker (van horen zeggen )

        > ef300f4IS voor de iets schuwere zoals vlinders en libellen (tot 1.5m scherp te stellen)

        mijn keuze, als ik de lotto win

        mm

        PS: misschien ook DEZE eens lezen?
        PPS: net gezien dat je pas 15 bent. misschien de sigma 150mm overwegen?
        teveel materiaal is niet goed voor de ontwikkeling, het fnuikt je creativiteit
        Last edited by mm; 4 juni 2007, 13:11. Reden: linkje bijgeplaatst
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: macrolenzen

          Sorry, mijn opmerking was sarcastisch bedoelt, vandaar het ...
          15 jaar en al +-3000 euro budget voor lensjes
          Last edited by Steven_V; 4 juni 2007, 13:36.
          Nikon D80 / Sony DSC-H5

          Comment


          • #6
            Re: macrolenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            > mp-e65mm voor de hele kleintjes ... (tot 5:1)

            > ef180mm voor de gewone beestjes die vrij makkelijk
            te benaderen zijn (tot 1:1)

            > ef300f4IS voor de iets schuwere zoals vlinders en libellen (tot 1.5m scherp te stellen)
            Dat, plus een MR-14EX (of 24-EX) voor de 65, een EF25 tussenring om korterbij met die 300mm te geraken & een stevig Gitzo statief als kers op de taart is een leuke tiener-startkit .

            Comment


            • #7
              Re: macrolenzen

              als statief had ik aan een manfrotto 190 pro B, vermits je dit helemaal plat kan leggen tegen de grond (poten horizontaal tegen de grond) wat handig is voor onderwerpen dicht bij de grond.

              is dit een goed idee ?
              of is dit te lucht ? zoja welk raad je dan aan ?

              Comment


              • #8
                Re: macrolenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                >

                PS: misschien ook DEZE eens lezen?
                PPS: net gezien dat je pas 15 bent. misschien de sigma 150mm overwegen?
                teveel materiaal is niet goed voor de ontwikkeling, het fnuikt je creativiteit

                tussenringen heb ik al, via je link heb je ook een aantal lenzen beschreven die allen in de aard liggen van de canon 100mm macro, welnu ik heb mij voorgenomen om alleen canon aan te schaffen, waarom ?
                daarom, principes, ook geloof ik dat de lenzen dat een merk produceert, zijn gemaakt voor op dat merk z'n camera's.
                ik heb momenteel 2 sigma's en ben er tevreden over, maar als ik dan de 55-200 van canon in mijn handen heb, merk je wel ferm het verschil...

                Comment


                • #9
                  Re: macrolenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door morbektev Bekijk bericht
                  ...welnu ik heb mij voorgenomen om alleen canon aan te schaffen, waarom ?
                  daarom, principes, ook geloof ik dat de lenzen dat een merk produceert, zijn gemaakt voor op dat merk z'n camera's...
                  Nog jong hé

                  Comment


                  • #10
                    Re: macrolenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Nog jong hé

                    u kan daar van vinden wat u wilt, uit eigen ervaring hebik dit besloten, en waarom een midergoede lens kopen als je voor een paar euro's meer direct bij de kwaliteit van canon zit ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: macrolenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door morbektev Bekijk bericht
                      en waarom een midergoede lens kopen als je voor een paar euro's meer direct bij de kwaliteit van canon zit ?
                      Nu begeef je je toch wel op glad ijs. Geef mij eens één bewijs dat een Sigma macrolens of Tamron macrolens van mindere kwaliteit zou zijn. Ik denk dat je met je 15 jaar nog geen ervaring genoeg hebt . Trouwens, een paar euro's meer? De Canon 180mm kost gewoon het dubbele van een Sigma. Dan koop ik liever een Sigma 180mm én 150mm voor die prijs . Maar ja, als papa dat wilt betalen...

                      Kijk eens naar de portfolios van BD'ers die met een Sigma of Tamron 180mm macrolens werken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: macrolenzen

                        ik heb die 100 2.8 van canon paar keer gebruikt en ik ben er heel tevreden van








                        Als je heel dicht bij staat is autofocus and recompose heel riskant omdat je amper scherptediepte hebt (met de lens open als je het uit de hand doet ), en manuele dus aan te raden.

                        peace

                        Pablo



                        Comment


                        • #13
                          Re: macrolenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Maar ja, als papa dat wilt betalen...
                          niet direct aan ons om daarover te oordelen, hé hans
                          als 15-jarige morbektev zonder verpinken €3.500 à €4.000
                          kan neertellen voor de lenzen die hij uit ervaring "goed" vind,
                          kunnen wij alleen maar onze eigen ervaring meegeven hé.

                          in hoeverre morbektev daarmee rekening wil/kan houden is
                          volledig aan hem (of zijn geldschieter).

                          aan de andere kant, misschien droomt hij maar hardop,
                          of misschien wil hij een 10-jaren plan opzetten om zijn
                          komende vakanties hard voor te werken?

                          maar ik blijf erbij: overdaad schaadt ...

                          mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                          Comment


                          • #14
                            Re: macrolenzen

                            zeg tom,

                            we hebben eigenlijk nog amper foto's van je gezien.
                            zeker niks dat ons kan overtuigen dat je al een hele
                            tijd met macro bezig bent.

                            mm
                            ∏__|_ ∏__|_
                            "no rules, great shots"
                            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                            Comment


                            • #15
                              Re: macrolenzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                              zeg tom,

                              we hebben eigenlijk nog amper foto's van je gezien.
                              zeker niks dat ons kan overtuigen dat je al een hele
                              tijd met macro bezig bent.

                              mm
                              het feit dat ik veel met macro bezig ben heeft niets te maken met het feit hoeveel keer ik post op het forum.

                              als u denkt dat dit een smoes is bent u goed mis, u post mss veel op het forum, weet ik veel (interesseert mij niet) maar dit is dan weer een teken dat u ofwel
                              1) wil stoeffen met uw goede foto's, die nu ik het eens heb bekeken, ok zijn met een paar uitblinkers. maar wat ook nog een reden kan zijn is
                              2) dat u een zekere bevestiging nodig heeft, een handje dat u vasthoud, een goed woordje van de kleuterjuf zodat u weet dat u goed bezig bent, wat ik nu niet direct nodig heb, ik beoordeel mijn foto's zelf, wil ik eens iets delen, voor een mening, zal ik niet zo zeker zijn van de foto.


                              als sommigen zich beledigd voelen, dit is nogmaals mijn mening,

                              (voor diegenen die mij een verwaant joch vinden dat heel veel geld heeft,
                              1) bemoei u met uw eigen zaken, ik moet mij ook niet bezig houden met "oh die heeft een lens van 500€, oh die gaat op restaurant en geeft 300 € uit. neen bemoei u er niet mee.
                              2) dat ik een scheitend ezeltje heb is ook niet waar, dit geld, waar u zich in de eerste instantie al niet mee moet moeien, is zuur verdiend, gespaard.
                              In een vorige post zeiden ze tegen mij doe dat voor een strip en een filmticket, welnu ik kan u blij zeggen dat mij dat wel wat meer heeft opgebracht . van zo'n dingen kan ik lenzen kopen alsook:

                              (even voor de mensen die mij dat hebben gezegd van dat filmticket; daar sta je van te kijken he. nee ge moet dat voor niets doen das best ... kzient


                              ik ga niet naar de film, naar fuiven, feesten neen ik ga naar buiten en leer bij over fotografie; in de praktijk, en spaar mijn geld op zodat ik dit materiaal kan kopen,)

                              nog vragen zoals hoeveel verdiend u ma ? richt u tot een pb'ken

                              Comment

                              Working...
                              X