Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek - Tokina, canon, ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek - Tokina, canon, ?

    Hallo,

    in een ander topic (reisfotografie) sprak ik al van mijn wens om een breedhoekobjectief aan te schaffen. We vertrekken in de zomer naar de VS en in aanvulling met mijn 28-135mm denk ik echt nog wel een grotere hoek nodig te hebben.
    Ik heb ondertussen wat reviews gelezen en kom op dit moment vooral bij deze lenzen:
    - Tokina 12 - 24mm F4.0 ATX pro DX (450 euro)
    - canon 10 - 20mm f3.5 - 4.5 (680 euro)

    Ik heb echter geen ervaring met groothoek en weet niet precies of ik ook met minder groothoek kan? Zijn er andere alternatieven binnen de prijsklasse?
    Mensen die ervaringen hebben met deze twee (of andere) ?

    Als ik een wat hoger budget had zou ik waarschijnlijk voor de 16-35 L van canon gaan maar dat ligt dus boven de grens

    Bedankt!
    http://www.philippeswiggers.be

  • #2
    Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

    Voor een crop-camera (wat ik vermoed dat je hebt, dus alles maal 1,6) is de 16-35 L waarschijnlijk overkill, en trouwens helemaal geen supergroothoek

    De 2 objectieven die je aanhaalt worden over het algemeen als de beste bevonden (zie de search functie)

    Je kan leven zonder 10mm, 12mm is al mooi breed

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

      van alle groothoekzooms die er bestaan voor een canon camera is de canon 10-22 de onverbiddelijke winnaar, absoluut de beste...(scherpte,snelheid en niet te vergeten, het verschil tussen 10mm en 12mm is groter dan je denkt)
      daarmee uit

      heb hem zelf gehad maar met spijt in mijn hart moeten wegdoen omdat ie niet past op de 1d
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

        Sigma 10-20 niet vergeten, doe maar een search hier op 't forum
        Nikon D80 / Sony DSC-H5

        Comment


        • #5