Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek - Tokina, canon, ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek - Tokina, canon, ?

    Hallo,

    in een ander topic (reisfotografie) sprak ik al van mijn wens om een breedhoekobjectief aan te schaffen. We vertrekken in de zomer naar de VS en in aanvulling met mijn 28-135mm denk ik echt nog wel een grotere hoek nodig te hebben.
    Ik heb ondertussen wat reviews gelezen en kom op dit moment vooral bij deze lenzen:
    - Tokina 12 - 24mm F4.0 ATX pro DX (450 euro)
    - canon 10 - 20mm f3.5 - 4.5 (680 euro)

    Ik heb echter geen ervaring met groothoek en weet niet precies of ik ook met minder groothoek kan? Zijn er andere alternatieven binnen de prijsklasse?
    Mensen die ervaringen hebben met deze twee (of andere) ?

    Als ik een wat hoger budget had zou ik waarschijnlijk voor de 16-35 L van canon gaan maar dat ligt dus boven de grens

    Bedankt!
    http://www.philippeswiggers.be

  • #2
    Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

    Voor een crop-camera (wat ik vermoed dat je hebt, dus alles maal 1,6) is de 16-35 L waarschijnlijk overkill, en trouwens helemaal geen supergroothoek

    De 2 objectieven die je aanhaalt worden over het algemeen als de beste bevonden (zie de search functie)

    Je kan leven zonder 10mm, 12mm is al mooi breed

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

      van alle groothoekzooms die er bestaan voor een canon camera is de canon 10-22 de onverbiddelijke winnaar, absoluut de beste...(scherpte,snelheid en niet te vergeten, het verschil tussen 10mm en 12mm is groter dan je denkt)
      daarmee uit

      heb hem zelf gehad maar met spijt in mijn hart moeten wegdoen omdat ie niet past op de 1d
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

        Sigma 10-20 niet vergeten, doe maar een search hier op 't forum
        Nikon D80 / Sony DSC-H5

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

          Onlangs heb ik mijn Sigma 15-30mm vervangen door een Canon 10-22mm en wat een verschil zeg die 10mm
          Ik ben zeer tevreden met mijn aankoop! Ook van "lens flare" is bij deze lens geen sprake

          Het enige wat mij eerst tegenhield om deze lens aan te schaffen was de prijs... ik vond het wat aan de hoge kant.
          Maar een maandje terug heb ik er ééntje 2de hands gevonden hier op het forum, de lens is als nieuw

          Ik kan je de Canon 10-22 zeker aanraden!
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            van alle groothoekzooms die er bestaan voor een canon camera is de canon 10-22 de onverbiddelijke winnaar, absoluut de beste...(scherpte,snelheid en niet te vergeten, het verschil tussen 10mm en 12mm is groter dan je denkt)
            daarmee uit

            heb hem zelf gehad maar met spijt in mijn hart moeten wegdoen omdat ie niet past op de 1d
            Strijd ik niet af, heb er ook één
            Ik gebruik hem echter niet zoveel als ik gedacht had
            De beste resultaten zijn blijkbaar in vlakke, open landschappen met krachtige luchten, voorgrond is ook niet zo gemakkelijk
            Rupselkopke heeft deze materie leren beheersen

            Daarom dus (en er is ook een Tokina 12-24 in aangeboden)

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

              Heb het gezien die tokina in aangeboden maar ben nog niet helemaal klaar met kiezen dus...
              Heeft er iemand verder nog echt ervaring met de tokina want ik heb de indruk dat daar de voorkeur op dit moment wel naartoe gaat.

              Rest al bedankt voor de hulpvolle reacties.
              http://www.philippeswiggers.be

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

                Heb gisteren de Tokina gaan halen. Mijn keuze ging tussen de Nikon / Tamron en de Tokina. Heb uiteindelijk gekozen voor de Tokina. Voor het geld dat je uitgeeft heb je een heel degelijke kens.

                Heb er uiteraard nog niet veel mee kunnen testen maar de eerste foto's van gisteren beloven heel veel.
                Was trouwens positief onder de indruk van de constructie kwaliteit.

                Mijn eerste keuze ging uit naar de Nikon, maar het prijsverschil was wel een brug te ver.
                Een zwart toestel met wat glas
                Mijn foto's: Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

                  de 10-22 van Canon is bij mij ondertussen het standaard lensje geworden, en zat 850 van de 1000 foto's op de body tijdens de voorbije 2 weken vakantie. Qua scherpte en kwaliteit kan die niet op tegen de 17-40L om eerlijk te zijn. Maar het blijft natuurlijk een schitterend stukje glas die toch wel hele mooie dingen op mijn sensor projecteert hoor, voldoende scherp, mooie kleuren, maar wel ietsje softer. Tja, de moeilijkheid van zo'n groothoekconstructies zal wel bepalend zijn. In dat opzicht is de 10-22 zeker een topper! Vergelijken met andere directe concurrenten kan ik helaas niet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

                    Vergelijk ook eens met een Sigma 12-24. Deze werkt ook nog, mocht je ooit naar 5d of 1d overstappen.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

                      Nog vraagje ivm die tokina. Deze lijkt me prijs kwaliteit beste keuze momenteen in mijn geval.

                      Wat betreft focussnelheid: meesten gebruiken deze voor landschappen en dan is deze factor meestal minder belangrijk, maar ik zou deze ook graag gebruiken voor sportfoto's. Gaat de Tokina ook meekunnen qua focussnelheid?

                      grtz
                      Mijn werkjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

                        Als je wilt besparen op je budget voor een Tokina moet je maar eens op het forum 'aangeboden' kijken. Daar staat een Tokina van een jaar oud.
                        Een zwart toestel met wat glas
                        Mijn foto's: Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

                          Ik ben een paar weken terug naar Konijnenberg gestapt om een breedhoek aan te schaffen. 'k Ging eigenlijk naar daar voor de Tokina 12-24. Bij aankomst heb ik toch nog heel even de kat uit de boom gekeken.

                          Het was meteen zeer duidelijk dat de verkopers daar niet twijfelden, Tokina! Ondanks dat ikzelf ook die mening was toegedaan, sprak ik nog heel even over de Sigma 10-20, maar die kwam volgens hen niet in de buurt. De Nikon 12-24 wel, maar die kost meer dan het dubbele. De Tokina 12-24 is de goedkoopste van de 3.

                          Gezien ik beschik over een Nikon toestel, werd er uiteraard niet gesproken over Canon 10-22. Ik heb nog maar heel weinig foto's genomen met de breedhoek, maar in bepaalde reviews scoort de Tokina zelfs beter dan de Nikon.

                          Mischien vind je hier wat je zoekt!
                          Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

                            Zeker rekening houden met die Tokina!
                            Ik ben zelf net terug van een reis en had voor de eerste keer een breedhoeklens mee: de Tokina 12-24.
                            Voor landschappen is die onmisbaar geworden, ongeloofelijk wat een verschil er zit tussen 17 en 12 mm. (10 mm zal nog wel een verschil geven).

                            Mijn persoonlijke mening over de Tokina: Zeer stevig gebouwde lens die mooie contrasten en kleuren weergeeft, en dit voor een relatief goedkope prijs.

                            Tip: koop er geen polarisatiefilter voor, luchten worden heel mooi weergegeven.
                            www.bigducksix.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groothoek - Tokina, canon, ?

                              @ bigducksix: heb je misschien voorbeelden van je vakantiefoto's? Echt geen polarisatiefilter nodig bij deze lens? Had me wel voorgenomen deze erbij te kopen.
                              http://www.philippeswiggers.be

                              Comment

                              Working...
                              X