Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

omgekeerde 50mm vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • omgekeerde 50mm vraag

    ik heb net een setje kenko voorzetlenzen gekocht, deze bevallen me prima, maar ik zou nog betere resultaten willen zien, zou ik een 50 mm lens kunnen kopen en hierop mijn setje voorzetlenzen monteren? of gaat dat niet?
    wat is de vergrotingsfactor dan?
    nu heb ik ook al het tussenstuk om voorzetlenzen te monteren: de canon conversion lens adapter la-dc58e, maar wat moet ik nu nog kopen om die 50 mm lens omgekeerd te kunnen monteren? ( ik zoek de juiste modelnaam van de tussenring die op mijn apparaat past ( de canon powershot s3 is ) )
    en van welk merk moet ik die 50 mm lens dan kopen?
    alvast bedankt opvoorhand.
    www.maximpiessen.com
    www.facebook.com/maximpiessenphotography
    Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

  • #2
    Re: omgekeerde 50mm vraag

    Bij die Powershot S3 kun je je lenzen niet wisselen, hé?

    Met dat tussenstuk kun je er wel voorzetlenzen op plaatsen. Maar ook bijvoorbeeld een omgekeerde 50mm. Zowel voorzetlenzen als omgekeerde 50 mm gaat volgens mij niet.

    Voor die omgekeerde 50mm heb je een ringetje nodig met mannelijke schroefdraad aan beide zijden. Soms wordt zoiets een omkeerring genoemd.

    De term omkeerring wordt ook gebruikt om bij een reflexcamera een lens omgekeerd op de body te monteren. Zo'n ring heeft dus een bajonetvatting aan de ene kant en schroefdraad aan de andere kant. Daarmee kun je op je S3 niks aanvangen.
    "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

    Comment


    • #3
      Re: omgekeerde 50mm vraag

      ik kan er wel voorzetlenzen opzetten ( ik heb er he )
      dus moet ik er normaal ook een omgekeerde 50 mm kunnen opzetten, niet?
      mijn budget is tijdelijk 35 euro, kom ik daarmee toe?
      www.maximpiessen.com
      www.facebook.com/maximpiessenphotography
      Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

      Comment


      • #4
        Re: omgekeerde 50mm vraag

        Er zijn twee manieren om macrofoto's te maken met een bridge-toestel. De eerste is voorzetlenzen gebruiken, die je zoals een filter vooraan de lens vijst (eventueel met een adapter). Dit doe jij dus al.

        De tweede manier is een omgekeerde spiegelreflexlens gebruiken. Hiervoor heb je ook een schroefdraad aan je lens nodig (of dus via een adapter), en een omkeerring. Deze omkeerringen bestaan niet enkel voor bajonetvattingen, maar ook voor gewone schroefdraden. Zie het als een filter zonder glas erin, en met aan beide kanten een mannelijke schroefdraad. Deze zijn ook erg goedkoop, maar niet altijd gemakkelijk te vinden. fotofilter.nl is een winkel waar ik destijds zo een omkeerring heb gekocht voor mijn S2 IS.

        Natuurlijk heb je nog een spiegelreflexlens nodig, de meeste verkiezen een 50mm (gemakkelijk te vinden, op tweedehandsmarkten vind je er zo oude met MF aan nog geen 20 euro).

        Uit eigen ervaring vond ik wel dat werken met zo'n omgekeerde 50mm op mijn S2 veel moeilijker en qua resultaat ook minder voldoening gaf dan werken met voorzetlenzen. Mijn favoriete manier van werken was maximaal inzoomen (12x) en m.b.v. de voorzetlenzen had ik dan een werkafstand van 1m en toch snel een ferme vergroting!

        Maar 't is natuurlijk best dat je zelf je eigen manier 'ontwikkelt'.
        Nikon D80 en toebehoren.

        Comment


        • #5
          Re: omgekeerde 50mm vraag

          en wat betekend die mf dat je vertelde bij die 50 mm?
          en heb je mss wat voorbeeldfotos die getrokken zijn met je omgekeerde 50 mm?
          en welk type 50 mm heb jij?
          en kan je dan ook nog eens voorzetlenzen op de omgekeerde 50 mm draaien?
          alvast bedankt.
          www.maximpiessen.com
          www.facebook.com/maximpiessenphotography
          Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

          Comment


          • #6
            Re: omgekeerde 50mm vraag

            mf=manuele focus

            Comment


            • #7
              Re: omgekeerde 50mm vraag

              Oorspronkelijk geplaatst door mpke Bekijk bericht
              en wat betekend die mf dat je vertelde bij die 50 mm?
              en heb je mss wat voorbeeldfotos die getrokken zijn met je omgekeerde 50 mm?
              en welk type 50 mm heb jij?
              en kan je dan ook nog eens voorzetlenzen op de omgekeerde 50 mm draaien?
              alvast bedankt.
              MF staat inderdaad voor manuele focus, m.a.w. lenzen van voor het autofocus-tijdperk. Veel mensen doen dat oud materiaal weg door de 'digitale revolutie'.

              Voorbeeldfoto's heb ik niet, juist om die reden dat ik er nooit iets deftig heb uitgekregen met mijn S2. (met mijn Nikon D80 wel, maar da's een ander verhaal.)

              Ik had een Minolta 50mm f/1.7, maar welk merk het is maakt eigelijk niet uit. De meest voorkomende 50mm die je zult vinden van elk merk is een 50mm f/1.8 of 1.7.

              Je kán daar voorzetlenzen op draaien, (die zitten dan tussen je S2-lens en de omgekeerde 50mm), maar ik denk niet dat dit je resultaat zal verbeteren.

              Mijn advies is vooral: probeer het zelf eens! Heb je er de tijd en het geld (niet dat het grote bedragen zijn natuurlijk) voorover, zoek je op de tweedehandsmarkt een 50mm f/1.8 MF en koop je zo'n omkeerring. Met je vooropgestelde 35 euro kom je zeker toe (als je een beetje zoekt natuurlijk).
              Nikon D80 en toebehoren.

              Comment


              • #8
                Re: omgekeerde 50mm vraag

                Kijk even bij fotoshop aalten, daar hebben ze een massa van deze ringen in alle soorten.
                Ik heb er net een omkeerring besteld, stel uw vraag, en roland zal u wel op weg helpen.
                Klein kodakske

                Comment


                • #9
                  Re: omgekeerde 50mm vraag

                  ok, bedankt.
                  weet iemand mss fotos op een site staan die met een omgekeerde 50 mm op een s3 zijn getrokken?
                  ( heb je de site van die fotoshop? )

                  is dit een goeie: Ricoh objecttief 50 mm 1:1,7 met een Pentax K vatting.

                  ik kan hem krijgen voor 10 euro.

                  en moest deze goed zijn, welk type van omkeerring moet ik dan kopen?
                  Last edited by mpke; 5 juni 2007, 18:36.
                  www.maximpiessen.com
                  www.facebook.com/maximpiessenphotography
                  Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

                  Comment


                  • #10
                    Re: omgekeerde 50mm vraag

                    Hier te vinden,is ook lid hier op het forum
                    Klein kodakske

                    Comment


                    • #11
                      Re: omgekeerde 50mm vraag

                      maar past die lens die ik genoemd heb erop?
                      en een hoeveel mm omkeerring moet ik dan kopen?
                      www.maximpiessen.com
                      www.facebook.com/maximpiessenphotography
                      Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

                      Comment


                      • #12
                        Re: omgekeerde 50mm vraag

                        Oorspronkelijk geplaatst door mpke Bekijk bericht
                        maar past die lens die ik genoemd heb erop?
                        en een hoeveel mm omkeerring moet ik dan kopen?
                        Je moet kijken naar de diameter van de schroefdraad aan de voorkant van die lens. Meestal hebben lenzen met een brandpuntsafstand van 50mm een schroefdraad met diameter van 52mm. (zo ook de lens die jij voorstelde als ik even een snelle opzoeking doe).

                        Natuurlijk moet je zien dat ze ook op je adapter past. Als ik me niet vergis heeft je adapter ofwel een schroefdraaddiameter van 58mm (die van Canon en van LensMateOnline), of van 52mm (als het die van LensMateOnline is, zij hebben namelijk 2 versies).

                        Als je schroefdraad van je adapter dus 52mm in doorsnede is, hoef je gewoon een 52mm omkeerring te kopen, en voila je kan de 50mm lens op je adapter vijzen. Als je schroefdraad 58mm is, heb je nog nood aan een verloopring van 58mm>52mm (in 't Engels: 'step-down ring'). Deze verloopring vijs je dan op je adapter, en dan kan je via de omkeerring je 50mm objectief op die verloopring zetten.
                        Nikon D80 en toebehoren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: omgekeerde 50mm vraag

                          Oorspronkelijk geplaatst door mpke Bekijk bericht
                          maar past die lens die ik genoemd heb erop?
                          en een hoeveel mm omkeerring moet ik dan kopen?
                          Hoeveel mm zijn je voorzetlenzen? Als je die al gebruikt op het verlengstuk van Canon, dan heb je een omkeerring nodig met dezelfde mm.

                          Ik heb geen S3, maar wel een Canon Powershot A80.

                          Ik maak het mezelf nog moeilijker door zonder zo'n verlengstuk en zonder omkeerringetje te werken. Ik houd de lens gewoon omgekeerd voor het lensje van mijn A80. Ik moet natuurlijk wel maximaal inzoomen om een kleinere beeldhoek te krijgen om zo vignettering (donkere hoeken) te vermijden.

                          Misschien toch maar eens tijd om zo'n verlengstuk en een omkeerringetje te gaan kopen.

                          In tegenstelling tot Joost heb ik daar wel goeie resultaten mee kunnen halen. De werkafstand wordt wel klein (enkele centimeter tot de voorkant van het objectief), dus de beestjes moeten goed blijven zitten om mooie foto te kunnen maken...

                          Enkele voorbeeldfoto's:


                          Last edited by rafael; 7 juni 2007, 13:50. Reden: iets over werkafstand
                          "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

                          Comment


                          • #14
                            Re: omgekeerde 50mm vraag

                            Oorspronkelijk geplaatst door rafael Bekijk bericht
                            In tegenstelling tot Joost heb ik daar wel goeie resultaten mee kunnen halen.
                            'k Moet zeggen: ik ben verbaasd! Ik heb nog nooit zulke resultaten gezien! Blijkbaar was er dan iets verkeerd met mijn werkwijze? (Ik kon enkel foto's maken als ik volledig (12x) inzoomde, wat een véél te grote vergroting opleverde... Misschien had dit te maken met de grootte van de S2-lens in vergelijking met die van de A80? Geen idee...) Met mijn Nikon D80 nu slaag ik er wél al beter in.
                            Nikon D80 en toebehoren.

                            Comment


                            • #15
                              Re: omgekeerde 50mm vraag

                              tja, ik heb dus een 58 mm stuk, maar moet ik dan een omkeerring van 85 naar 52 kopen?
                              en maakt het uit van welk merk de lens is? nikon, canon, sony...
                              Last edited by mpke; 7 juni 2007, 18:17.
                              www.maximpiessen.com
                              www.facebook.com/maximpiessenphotography
                              Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

                              Comment

                              Working...
                              X