Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 28-135mm f3.5-5.6 IS USM: UV-filter ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 28-135mm f3.5-5.6 IS USM: UV-filter ?

    Weet er iemand of een "gewone" UV-filter vignettering zou geven of ben je genoodzaakt een dunne versie te kopen ?
    B+W heeft hiervoor de Slim-line.

  • #2
    ik heb ooit de slim-line van B+W gekocht, gewoon om zeker te zijn.

    denk er wel aan dat met deze lens de lensdop niet meer goed kan vastgeklikt worden op de dunne filterrand ...

    greetings,
    Erik

    Comment


    • #3
      Originally posted by EN
      ik heb ooit de slim-line van B+W gekocht, gewoon om zeker te zijn.

      denk er wel aan dat met deze lens de lensdop niet meer goed kan vastgeklikt worden op de dunne filterrand ...


      Levert B+W daar geen "speciaal" filterdekseltje bij dacht ik zo ?
      Bij NY-camera staat dit toch zo geadverteerd.

      Comment


      • #4
        Misschien heb ik wel een ander lenskapje gekregen, maar samen met de speciale zonnekap voor de 28-135mm lukte die combinatie in elk geval niet. Of ik heb misschien niet het juiste dopje erbij gekregen .

        Nu, meestal gaat de camera met lens en met zonnekap (en dus zonder lensdop) zo in de fototas. Zo is hij onmiddellijk klaar om een foto te nemen. En dank zij die enorme zonnekap toch voldoende beschermd.
        Dus de combinatie : D60 + 28-135mm + B&W slim-line UV + zonnekap is geen probleem.

        Ik dacht ook dat er nog iets minder lichtverlies was met de slim-line filter, of vergis ik mij hier ?
        greetings,
        Erik

        Comment


        • #5
          Ik verwacht niet dat je met een standaard filter vignetting krijgt met een 10D.

          Misschien gaat iemand mij zo meteen corrigeren, maar met de 1.6x crop van de 10D CMOS gebruik je volgens mij een kleiner (centraal) gedeelte van het lensoppervlak in vergelijking met een full frame 35mm. Vergeet niet dat deze lenzen ontworpen zijn voor het optisch systeem van een 35mm (film)camera. Als er vignetting optreedt bij de 10D, dan zou je het volgens mij al hebben zonder filter met een full frame.

          Klink ik een beetje logisch

          Wellicht kan je even in de "camerashop om de hoek" binnenlopen om een standaardexemplaar uit te testen...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Kan best kloppen Pieter, klinkt inderdaad logisch,
            maar ik kocht die slim-line UV voor mijn Eos 3, dus dan kan dat wel van belang zijn.
            greetings,
            Erik

            Comment

            Working...
            X