Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

graag mening over 2 lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • graag mening over 2 lenzen

    graag had ik eens de mening / ervaringen van wat meer ervaren mensen over volgende 2 lenzen die ik tweedehands kan kopen voor mijn pentax k110d.

    Ik heb al 2 kitlenzen: de gewone 55 en de 55-200 mm.

    zijn deze lenzen een verrijking en een goede aankoop? Ik zou er graag iets kunnen mee doen hé
    alvast bedankt!


    Pentax F 100 f/2,8 macro: 300 euro
    Pentax FA 100-300 powerzoom : 150 euro

  • #2
    Re: graag mening over 2 lenzen

    Beide objectieven zullen probleemloos werken op je K110D. Zowel AF als alle belichtingsmodes.

    De F100/2.8 is één van de beste macro-objectieven voor de Pentaxen die je kan krijgen. Zelfde optische formule als de FA100/2.8. Enkel de DFA100/2.8 is mogelijk net iets beter, want een nieuw op digitaal gericht ontwerp (niet APS-C echter, nog steeds bruikbaar op kleinbeeld).

    Afhankelijk van de staat is EUR300 een erg goede prijs, tenzij het objectief natuurlijk zichtbaar enkele keren van de trap viel?

    EUR150 voor de FA100-300 is relatief. Niet slecht als in goede staat veronderstel ik. Deze is een handiger goedkope oplossing om wat meer bereik te hebben, maar ik denk dat de DA50-200 beter zal zijn in het overlappende bereik, en dan moet je weten dat de FA100-300 zal verminderen van kwaliteit naar de 300mm toe. Deze zou ik eerst eens uitproberen, en als jij de kwaliteit tss 200mm en 300mm voldoende vind ervoor gaan. Beelden wel beoordelen op computerscherm, niet op het LCD-scherm van de camera.

    Beide zijn compatibel met SR (shake reduction), maar dat zal voor jou niet zo belangrijk zijn vermits je de K110D hebt (i.e. zonder SR). Ik geef het je toch maar mee mocht je ooit willen upgraden. De Powerzoom zal niet werken op je K110D. De enige Pentax DSLR die deze oude feature terug ondersteunt is de K10D, maar enkel omdat deze dezelfde contactpunten gebruikt voor SDM (supersonic drive motor in de DA* objectieven) waardoor het powerzoom-mechanisme stroom krijgt. Ik testte het eens, maar vond deze powerzoom feature echt niet de moeite... Vreet batterijen overigens. Pentax liet dit met reden vallen in de nieuwere objectieven. Het schijnt echter soms wel handig te zijn om te zoomen onder een regenhoes?

    hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment

    Working...
    X