Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

    Hallo

    Ik ben nieuw hier op het forum, dus stel ik mezelf even voor. Ik ben een 21 jarige student orthopedagogie. In het middelbaar volgde ik een grafische opleiding, druk- en afwerkingstechnieken, en photoshop in avondles.

    Ik heb dus nog wel iets van basiskennis over het grafische, echter, in hoeverre dit toereikend is mbt tot fotografie? Ik kreeg wat les over optica, belichting, kleurencorrectie, kleurstandarisatie, spectraalfotometrie, ed. Dit zijn de zaken die volgens mij wel iets of wat bijdragen aan die basiskennis..


    De reden van mijn post.
    Ik wil me graag wat meer op fotografie gaan toeleggen, vanuit interesse, en als kennismaking, ik heb er nl nog niet erg veel mee te maken gehad.
    Een eerste stap om dit te doen, lijkt me een toestel aanschaffen, en de dingen zoveel mogelijk zelf uitproberen. Echter, zonder eerst wat informatie op te zoeken, lijkt me dit onbegonnen werk, vandaar dat ik ook op dit forum terechtkwam.

    Een groot zoombereik (toch min 8X optische) was 1 van de belangrijkste criteria waarmee ik op zoek ging. Ik las hier dan al snel over DSLR camera's, en lenzen (wat een hoop), en zag al snel door de bomen het bos niet meer. Ook de prijs en de investering in die dingen, leken voor mij astronomische hoogten aan te nemen.

    Na wat verder kijken dan mijn neus lang was, kwam ik bij de Bridge modellen terecht. De voordelen die ik kan afleiden uit de verschillende posts hier, is het groote zoombereik, de toch iets uitgebreidere mogelijkheden, de prijs, ...

    De prijs is wel niet onbelangrijk, als student kan en wil ik maximum ca. €250 uitgeven. Wel, dat bleek wel te helpen een hele hoop camera's te laten afvallen.. laten we dat een voordeel noemen..
    Nu wil ik ook wel voor die prijs een toestel met een erg goede kwaliteits-prijs verhouding, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

    Ik wil me vooral gaan bezighouden met fotograferen op reis, straatfotografie, natuurfoto's (ik ben weg van de prachtige macro's die hier op het forum te zien zijn), en het gewone huis-, tuin-, en keukengedoe.

    Met mijn twee criteria rond prijs en zoombereik ging ik even rondsnuffelen op het grote web..
    Een toestel wat me op het eerste zicht wel beviel is de Fuji Finepix S5700, zeker qua prijs. De S5600 kwam ik ook tegen, nog goedkoper.
    LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews


    Ik ben ervan overtuigd dat ik met mijn, wel heel beperkte, eisen enorm veel dingen over het hoofd zie, dus is mijn vraag, wat zijn belangrijke dingen waarmee ik zeker rekening moet houden?

    En over het toestel zelf, hebben er onder jullie ervaring mee? Hoe valt het mee om als volledig beginner met een bridge toestel te gaan werken, zijn er nog andere mogelijkheden?


    Tot zover, een hele lap tekst als ik het zo bekijk. Maar er zullen wel zaken zijn die ik niet vermeldde of waar ik niet aan dacht, dus vraag gerust. En verder, als jullie iets weten te vertellen op mijn vragen, shoot!

    groeten, mellon


    Ohja, als er interessante literatuur is, die ik zeker eens moet doorgenomen hebben over dit onderwerp, vertel het me gerust.
    En ik zie veel compact in dezelfde prijsklasse van de bridgemodellen, waar zit daar het verschil in?
    Last edited by mellon; 2 juni 2007, 09:39.

  • #2
    Re: Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

    Welkom !

    Ikzelf ben van nul begonnen met een Fuji S5600 (nu door de 5700 vervangen) en ik heb me dat nooit beklaagd.
    Natuurlijk is de 5700 een basis^bridge camera, maar voor een klein budget een zeer interessante beginnerscamera. Zo kun je hem volledig automatisch gebruiken of stapje voor stapje leren manueel alles in te stellen. Dus veel problemen gaat dat niet geven, het gebruiksgemak is gewoonweg zeer goed.
    voor reisfotografie is hij zeker geschikt, voor macro's gaat het ook, maar aangezien hij geen echte beeldstabilisator heeft is een statief aan te raden voor zowel macro als het betere zoom-werk. Ik bedoel als je gaat inzoomen gaat het beeld door jouw handen die bewegen onscherp worden en dat kun je dan compenseren door een statief. Een andere optie is een camera kopen met beeldstabilisator, maar die zijn doorgaans pakken duurder dan de 5700.




    Suc6

    Hiebij mijn link : allemaal foto's met de 5600 :

    Last edited by Tomaso; 2 juni 2007, 09:37. Reden: extra info
    PENTAX K100d SUPER !!!!!
    Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
    En een dapper standaard-kitlensje

    Comment


    • #3
      Re: Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

      Bedankt voor je reactie.

      Het gebruiksgemak is wel belangrijk voor mij, dus dit lijkt me nog een voordeel.

      Wat bedoel je juist met basic bridge model? In welke mate verschilt dit van andere brigde-modellen? Gaat het dan om de mogelijkheden om zelf in te stellen, of de prestaties? Tegen welke grenzen bots je dan aan?

      Een statief kan ik idd later mss nog overwegen, dat is op dit moment nog niet noodzakelijk. Ik vermoed dat je dat tweedehands wel op de kop kunt tikken? Wordt die dan met een schroefdraad gemonteerd, en hoe zit het dan met deze zijn degelijkheid?
      Volgens kieskeurig.nl heeft de S5700 wel een beeldstabilisator, dit is dus positiever tov de S5600?

      Qua prijzen zie ik ook wat verschillen. Pixmania lijkt het voordeligst, met 2gig sd kaart, en hoes iets van een €250. NUjah, ik heb er wel eens iets besteld, en ben er wel tevreden over, maar over de service achteraf bij hen hoor ik dan weer meer negatieve dingen. Nu keek ik even op hun site en zie dat alleen de Franse handleiding wordt meegeleverd. Hoe zit het met de Nederlandse, hoe is die dan verkrijgbaar, of moet je het daarmee stellen?
      Ondertussen even verder gekeken naar andere webshops, met wel een degelijke service, en NL handleiding.. cameranu.nl ed komen dus ook in aanmerking, uiteindelijk mss 10 euro verschil, dat heb ik er wel voor over.
      Zijn er winkels in het Gentse waar ik zeker eens moet langsgaan, omdat ze uitblinken op vlak van prijzen en service?

      groeten, mellon


      Tomaso, mooie foto's trouwens!
      Last edited by mellon; 2 juni 2007, 20:58. Reden: webwinkels - extra info

      Comment


      • #4
        Re: Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

        Mellon,

        Ik heb sinds begin van dit jaar de voorloper, de S5600.
        Ik ben zeer tevreden over dit toestel.

        Het is een zeer veelzijdig toestel en je kan er ook zeer veel zelf mee instellen.

        Minpunt van de S5600 (heeft de 5700 wss ook) is de beperkte lichtstertke van de lens. Dat maakt het in donkerdere ruimtes iets moeilijker goede foto's te namen. Echter, voor de rest schitterende foto's, echt waar.

        En makkelijk zat, ik had hem twee weken en nam al geen enkele foto meer op Auto maar wel op Manual. De kwaliteit is er alleen maar beter op geworden!! Ik heb ook al gemerkt dat de Fuji toch wel sterk is in ruisarme foto's bij hogere ISO (800 en 1600).

        Ik heb mijn camera ook bij Pixmania gekocht, geen probleem mee gehad.
        Ooi heb ik heb eens nodig gehad voor een garantiegeval, das lang geleden en was voor een scanner, maar dat was toen geen enkel probleem. Ze hebben het snel en correct opgelost!

        Succes met je verdere keuze!
        ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

        Comment


        • #5
          Re: Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

          Ik heb de S5500 al een tijdje en ben daar uitermate tevreden mee. Ik weet dat je met de 5700 zeker geen verkeerde keuze maakt. Volgens mij is dit een toestel met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding die out of the box contrast en kleurrijke foto's aflevert. Uitstekende point and shoot eigenschappen en je kan desgewenst alles manueel instellen. Natuurlijk kan het beter, maar moeilijk voor die prijs.
          Een Canon en een paar bokaalglazen.

          Comment


          • #6
            Re: Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

            Hallo Mellon,
            2 maanden geleden heb ik de S5700 aangeschaft voornamelijk om mee op reis te nemen als ik weer eens voor mijn werkgever naar een ver land wordt uitgezonden.
            Onlangs nog in Mexico geweest en heb daar het toestel tot in den treure uitgeprobeert.
            Ik ben er zeer tevreden over, zowel in technisch alsmede in financieel opzicht is dit een schot in de roos.
            Heb zelden voor zo'n prijs (euro 229,00) een beter toestel kunnen vinden die zo uitgebreid is. Ligt lekker stevig in de hand, flitser is redelijk sterk en er zit toch ook een goed objective op.
            Nog een voordeel is dat Fuji is afgestapt van enkel het eigen formaat opslag medium (Xd Picture), je kunt nu ook SD kaartjes gebruiken.
            Heb er net een van SanDisk 2 GB gekocht voor 16,00 euro op Ebay.
            Al met al ben ik zeer tevreden over de Fujifilm S5700.
            Theo

            Comment


            • #7
              Re: Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

              Zo, allemaal erg positieve reacties op de S5 reeks, 't overtuigt me wel. Maar welke nadelen ondervinden jullie?

              En zijn er verder nog toestellen in die prijsklasse die ik zeker eens van naderbij moet bekeken hebben? Voor mijn budget is dit een redelijke investering, dus wil ik zeker zijn van mijn stuk, al lijkt dit volgens de meesten hier met dit toestel niet te kunnen mislopen..

              Marinepik: Ondervind jij iets van die beperkte lichtsterkte van de lens die Peeke beschrijft?

              Bedankt al voor de reacties! Ik denk als ik hem bestel, het bij cameranu.nl zal zijn, ik las hier goede ervaringen over de service achteraf over, hier mensen met ervaring?

              Comment


              • #8
                Re: Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

                Ik ben ook nog op zoek naar een camera (zie mijn topic: camera voor flipperkasten) en terwijl ik eerst dacht aan een S5700 (had die enkele weken geleden in een reclamefolderke in promo gezien en ben daardoor reviews gaan zoeken en zo op dit forum gekomen)

                Ik heb uiteindelijk beslist dat ik toch een S9600 ga kopen.. want waar ik een camera nodig voor heb, is de iets meer breedhoeklens en betere kwaliteit in donkere omstandigheden echt nodig, en daarvoor wil ik de meerprijs betalen.

                Nadelen van de S5700: geen breedhoek..
                Voor de prijs natuurlijk ga je niet echt iets veel beter vinden..

                Ivm de camera in Nederland kopen: als ik me niet vergis heb je dan maar 1 jaar garantie terwijl je bij Belgische winkels 2 jaar garantie hebt.. dus als je 10 euro ofzo uitspaart in NL is dat niet altijd een echte besparing....
                Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

                  Ik ben eveneens al een tijdje aan het rondkijken voor een zogezegde "bridge camera".

                  Ik zelf kwam op 3 opties uit:


                  Fuji Finepix S5600, panasonix lumix dmc-fz8 en de canon powershot S3 IS

                  Denk dat momenteel de meeste voorkeur van mijnentwege uitgaat naar de panasonic, door de goede prijs kwaliteit vgl.

                  Hier: http://www.digitalstreet.nl/product_...53ulbdv5jfc0d3 is deze voor slechts 280 euro reeds te bestellen!


                  De fujifilm heeft ook een zeer goede prijs kwaliteit relatie maar op dpreview bleek deze er iets minder uit te komen dan de panasonic.
                  De canon is dan qua prijs weer heel wat duurder.

                  Ik weer er zelf ook niet zoveel van, dus weet ik niet de juiste verschillen tussen de panasonic en de fujifilm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

                    Is de Kodak Z612 geen goed alternatief? 6MP, OIS en 12x zoombereik.

                    En bovenal slechts 201€

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

                      Ok, de knoop is doorgehakt. Na nog een avond overwegend positieve reviews te lezen, besteld bij Cameranu.nl.

                      Ze hebben wel nog geen geschikte tas of hoes binnen, iemand een idee hiervoor, die koop ik dan wel gewoon in Belgie. De Sandisk 2gig sd is trouwens in de aanbieding bij hen, ook mooi meegenomen.

                      Ik ben benieuwd...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

                        Hij is er...

                        Uiteindelijk bij Foto Rubens in Wilrijk gekocht. 't Bleek toch iets voordeliger te zijn met de accesoires erbij.

                        Heel vriendelijke dame achter de toonbank, ze stuurt me zelfs nog een geschikte hoes op, omdat die in het pakket niet goed bleek te passen.

                        Eens thuisgekomen bleek wel de Nederlandstalige handleiding te ontbreken, enkel Frans, Duits en Engels. Haar even gemaild, ik hoop dat ik dat ook nog toegestuurd krijg, ze zei me dat in de winkel al dat dit verplicht was in België, dus ik hoop dat ze dit nakomt.

                        En dan nu... testen, en me even op de Engelse handleiding werpen.

                        zaterdagmorgen: net een mail terug gekregen van de winkel, ik krijg de Nederlandstalige handleiding opgestuurd. Mooi zo, vlotte service.
                        Last edited by mellon; 9 juni 2007, 10:16. Reden: update...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

                          dat van die handleiding is een slechte gewoonte van fuji ze vergeten die meer dan de helft van de tijd er bij te steken

                          Die zullen ze dan wel meestuen met uw tasje als ja dat vraagt
                          Nikon body's en wa glas van 10 tot 200 en iets om da op te zetten en da in te steken en een .Macbookske

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginnen met.. Fuji finepix s5700?

                            Engels kan geen drempel zijn voor een student Ortopedadinges....
                            We kijken al uit naar je eerste reacties...
                            Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
                            Een Canon en een paar bokaalglazen.

                            Comment

                            Working...
                            X