Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dunne lijnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dunne lijnen

    Dag allemaal
    ik ben een nieuwe gebruiker en nu voor het eerst op de site
    ik heb sinds 2 weken een Canon EOS 305D als opvolger van mijn Canon 300 analoog
    ik heb veel foto's gemaakt in Marocco op vakantie
    ik heb gefotografeerd op de P (automatich) maar bij sommige foto's met name onderwerpen die iets verder weg zijn, zijn dunne lijnen als elektriciteitskabels en wielspaken onderbroken. Ook zijn bladeren van palmbomen en gras niet scherp. Ze zijn onderbroken of lopen in elkaar over tot een bundeling van bv. gras
    ik heb gefotografeerd met 4 megapilsel
    wie weet hoe ik dat kan verbeteren
    groeten
    Gerard

    Last edited by Gerard Oortwijn; 2 juni 2007, 19:02.

  • #2
    Re: dunne lijnen

    Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel (Fotodiscussie - Algemeen).

    Het helpt wel als je een voorbeeld kunt tonen, zodat een ander ook kan zien wat er verkeerd is gegaan of wat beter kon.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

    Comment


    • #3
      Re: dunne lijnen

      Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
      Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel (Fotodiscussie - Algemeen).

      Het helpt wel als je een voorbeeld kunt tonen, zodat een ander ook kan zien wat er verkeerd is gegaan of wat beter kon.
      ja snap ik maar ik ben hier nieuw en heb nog niet uitgevonden hoe ik een foto kan plaatsen

      Comment


      • #4
        Re: dunne lijnen

        Oorspronkelijk geplaatst door Gerard Oortwijn Bekijk bericht
        ja snap ik maar ik ben hier nieuw en heb nog niet uitgevonden hoe ik een foto kan plaatsen
        eerst verkleinen tot max 900px aan de langste zijde (in jouw geval best een 100% crop uit de originele foto nemen van max 900 px). daarna uploaden met bv imageshack en voor de rest de sticky lezen dat boven elk forumonderdeel staat.

        groeten, robbe
        Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
        Wait. Look. Feel.
        Then shoot ! (David Muench)

        Comment


        • #5
          Re: dunne lijnen

          Oorspronkelijk geplaatst door robbe852 Bekijk bericht
          eerst verkleinen tot max 900px aan de langste zijde (in jouw geval best een 100% crop uit de originele foto nemen van max 900 px). daarna uploaden met bv imageshack en voor de rest de sticky lezen dat boven elk forumonderdeel staat.

          groeten, robbe
          Bedankt, maar het lukt me niet
          ik kom niet verder dan een "kruis" ondanks alle pogingen. Wat doe ik verkeerd?

          Comment


          • #6
            Re: dunne lijnen

            de aanhouder wint, tís gelukt om een foto te plaatsen.
            Nu nog even het formaat maar dat gaat ook wel lukken
            Groeten en ik hoop hier vaak te verschijnen
            Gerard

            Comment


            • #7
              Re: dunne lijnen

              Oorspronkelijk geplaatst door Gerard Oortwijn Bekijk bericht
              ik heb gefotografeerd met 4 megapilsel
              Hier zit volgens mij je probleem.

              Altijd op maximale kwaliteit of in RAW schieten.

              Als je je 8 megapixel 350D maar op 4 megapixel gaat gebruiken, dan verlies je uiteraard detail. Geheugenkaartjes kosten niet zoveel de laatste tijd, fotografeer gewoon op 8 megapixel.

              Ook, als je in JPEG fotografeerd, zet de kwaliteit op maximum. De JPEG compressie standaard (en dan vooral JPEG2000) is enorm gevoelig voor dunne lijnen, met grote vlakken gaat die vel minder fouten maken. Compresseer iets te veel en je beeld wordt veel slechter. Dus, maximale kwaliteit -> minimum compressie.

              Probeer eerst dit eens en als het dan nog niet werkt, zijn er wss wel een paar 350D gebruikers hier die je kunnen helpen

              Tom
              ~TDN
              fotoblog: www.tdn9.be

              Comment


              • #8
                Re: dunne lijnen

                Ben het met mijn voorganger eens, als je fotografeert, doe dat dan op maximale kwaliteit jpg of in raw. Anders is het zonde van je camera en kun je net zo goed een goedkope compactcamera kopen.

                Daarnaast denk ik dat een fotocursus ook wel zal helpen. Of, veel lezen op internet. Want als je met zo'n camera fotografeert dan is het wel handig om de basistermen te kennen (bv diafragma, sluitertijd, ISO, enz) en te weten wat de invloed van die waarden op je foto is.
                En niet onbelangrijk, elke foto die je maakt met een digitale camera heeft nog een nabewerking nodig in de digitale doka (= een fotobewerkingsprogramma). Lichtjes verscherpen, iets meer contrast toevoegen, dat zijn maar enkele van de bewerkingen die je foto een stuk beter kunnen maken. Dus download bijvoorbeeld het gratis fotobewerkingsprogramma The Gimp en ga daar "spelen" met je foto's, zodat je ziet hoe een bewerking de foto verandert.
                Last edited by JLP; 2 juni 2007, 17:03.
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

                Comment

                Working...
                X