Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

100mm canon macro 2.8 f

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 100mm canon macro 2.8 f

    100mm canon macro 2.8 f,,

    kan je met deze lens bv een lieveheerbeestje schieten,
    zonder de foto te moeten croppen?
    ik bedoel beeldvullend (op b.v. 8 milj pix)

    of moet er altijd gecropt worden voor het nemen van deze kleine en kleinere diertjes?

    of zijn er andere lenzen die dit wel kunnen?

    Alvast bdeankt.

  • #2
    Re: 100mm canon macro 2.8 f

    Gaat perfect. Ga maar eens kijken bij het macro gedeelte.
    Bij de meeste mensen staat er in hun handtekening welke lens ze gebruiken. Net zoals ik.

    Comment


    • #3
      Re: 100mm canon macro 2.8 f

      Het is een 1:1 macro
      Met een crop-camera ga je dus tot 15 x 23 mm
      Wel een groot lieveheersbeestje !

      Het is echt een razend scherpe lens, dus je kan wat croppen

      Niet twijfelen

      Comment


      • #4
        Re: 100mm canon macro 2.8 f

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Het is een 1:1 macro
        Met een crop-camera ga je dus tot 15 x 23 mm
        Wel een groot lieveheersbeestje !

        Het is echt een razend scherpe lens, dus je kan wat croppen

        Niet twijfelen
        hoever moet je dan van je object staan?,
        ik bedoel wel degelijk om het beeldvullend er op te krijgen,
        croppen is toch steeds verlies aan pixels,als je deze later wil laten op groot formaat uitprinten heb je mindere kwaliteit,of moet je dan gaan werken met tussenringen?

        het is me niet echt duidelijk,

        maar toch bedankt tot hiertoe.

        Comment


        • #5
          Re: 100mm canon macro 2.8 f

          Ik heb die lens, doch op een 5D, met als gevolg minder beeldvullend. Ik heb zeker die tussenringen nodig om dat beestje beeldvullend op de foto te krijgen. Qua afstand schat ik dan toch op om en bij de 15 cm.

          Uiteraard is dat anders op een cropcamera.
          BD0808BE

          Comment


          • #6
            Re: 100mm canon macro 2.8 f

            hallo,

            ik heb een EOS 400D en de EF 100mm f/2.8.

            ik vind het een supergoeie lens, dat merk je trouwens ook aan de prijzen welke deze 2e hands nog verkocht worden denk ik...

            ik ga normaal gezien dit weekend met mijn camera de natuur in en als ik een lieveheersbeestje of iets vergelijkbaars tegenkom, zal ik de macro even op me camera steken... zal je dan iets laten weten... gezien het op de 400D een 160mm equivalent is, zal je geen 15 cm van het onderwerp af moeten staan denk ik...
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: 100mm canon macro 2.8 f

              Alleen met de Canon MP-E65 kan je een lieveheersbeestje beeldvullend op de foto krijgen. Met alle andere macrolenzen zal je daarvoor nog extra hulpstukken nodig hebben zoals tussenbussen of een voorzetlens.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: 100mm canon macro 2.8 f

                Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                hallo,

                ik heb een EOS 400D en de EF 100mm f/2.8.

                ik vind het een supergoeie lens, dat merk je trouwens ook aan de prijzen welke deze 2e hands nog verkocht worden denk ik...

                ik ga normaal gezien dit weekend met mijn camera de natuur in en als ik een lieveheersbeestje of iets vergelijkbaars tegenkom, zal ik de macro even op me camera steken... zal je dan iets laten weten... gezien het op de 400D een 160mm equivalent is, zal je geen 15 cm van het onderwerp af moeten staan denk ik...
                De USM versie is één van de lenzen die Canon per vergissing te goed gemaakt heeft

                De meter er even bijgehaald:

                Kortste instelafstand = 31cm
                Afstand filmvlak (sorry sensor) - frontlens = 31 cm (dit verandert niet, inner focus lens)
                Je frontlens is dus bij 1:1 15cm van het onderwerp en nooit dichter

                De zonnekap maakt de lens 7 cm langer, ze konden er bijna een schuifje opzetten om de beestjes te vangen

                Als gevolg van de inner focus schijnt de brandpuntsafstand te verminderen bij het dichtbij instellen
                In de praktijk merk je dat niet, maar aan de hand van bovenstaande cijfers zou dit kunnen nagerekend worden

                Comment


                • #9
                  Re: 100mm canon macro 2.8 f

                  Voor beestjes formaat lieveheersbeestje kun je beter een macro balg kopen, dan verklein je namelijk ook de beeldhoek waardoor je nog wat afstand tot het onderwerp gaat houden.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: 100mm canon macro 2.8 f

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    Voor beestjes formaat lieveheersbeestje kun je beter een macro balg kopen, dan verklein je namelijk ook de beeldhoek waardoor je nog wat afstand tot het onderwerp gaat houden.
                    zo'n balg is alleen niet zo handig om mee het veld of de tuin in te nemen he
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: 100mm canon macro 2.8 f

                      zo'n balg is alleen niet zo handig om mee het veld of de tuin in te nemen he
                      Dat is maar hoe je het bekijkt! Uit de hand gaat het met een beetje oefening even goed als met menig macro lens en eenmaal op statief heb je aan de onderzijde vaak een instelrail om de afstand tot het onderwerp exact in te stellen.
                      Bij vergrotingsmaatstaven als 1:2 en 1:4 is de kans dat je zonderstatief een scherpe serie trekt vrijwel uitgesloten. Dus: volgens mij biedt een balg juist voordelen. ik heb om die reden ook de Canon 65mm NIET gekocht.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment

                      Working...
                      X