Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is uw standaardbewerking bij een foto?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is uw standaardbewerking bij een foto?

    Dit is waarschijnlijk een vraag die al vele malen is teruggekomen, maar ik vraag me af of er een standaardbewerking bestaat die wordt gedaan bij het bewerken van een correct belichte foto.
    Ik neem aan dat dat bij iedereen een beetje anders ligt. Daarom zou ik willen weten wat jullie ervaringen zijn om van een "normaal" beeld een beter beeld te maken.
    * Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8 G ED
    * Nikkor AF-S 24-70mm f/ 2.8 G ED
    * Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8 ED VR II

  • #2
    Re: Wat is uw standaardbewerking bij een foto?

    Bijna altijd 1x verscherpen in PS en daarbij nog 1x in BDsizer indien hij op het web komt te staan.

    Afhankelijk van het onderwerp, bij portretten bv ga ik ook bijna systematisch benadrukken door een weinig vignetering in te brengen (geleerd van Michiel Hendrickx in het Bourgondisch complot).

    grtz

    Comment


    • #3
      Re: Wat is uw standaardbewerking bij een foto?

      Meestal effe met de 'levels' (of soms zelfs curves) werken en nadien 'unsharp mask'. Dit is meestal het minimum wat ik doe.


      Grt,
      JanMetDePet
      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

      Comment


      • #4
        Re: Wat is uw standaardbewerking bij een foto?

        Ik kan deze niet linken want het stond enkel in de nieuwsbrief van de pluginsite en niet op de site zelf.

        POLL RESULTS: Which of these steps do you usually apply when enhancing a photo?
        ------------------------------------------------
        Here are the results of our latest poll about which steps people apply for enhancing their photos. More than 3500 votes have been cast by several hundred people.

        1. Overall Brightness/Contrast Adjustment 419 votes
        2. Sharpening 406 votes
        3. Color Correction/White Balancing 358 votes
        4. Shadow/Highlights Correction 291 votes
        5. Saturation Adjustment 247 votes
        6. Image Size Reduction 246 votes

        7. Selective Brightness/Contrast 193 votes
        8. Noise Reduction 185 votes
        9. Image Enlargement 151 votes
        Red Eye Removal 151 votes
        11. Skin Smoothing/Cleaning 140 votes
        12. B/W Conversion 121 votes
        13. Scratch/Dust Removal 116 votes

        14. Selective/Creative Coloring 93 votes
        15. Perspective Correction 79 votes
        16. JPEG Artifact Removal 68 votes
        Lens Correction 68 votes
        18. Soft Focus/Diffusion Effect 64 votes
        19. Vignette/Frame Effect 56 votes
        20. Local Contrast (USM with large radius) 55 votes

        Comment


        • #5
          Re: Wat is uw standaardbewerking bij een foto?

          Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel (Fotobewerking - Algemeen, want het gaat niet om een specifieke bewerking van en een foto).
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

          Comment


          • #6
            Re: Wat is uw standaardbewerking bij een foto?

            Eerste regel bij mij : indien mogelijk, nooit photoshop gebruiken om dingen aan te passen ( wegclonen, vervagen, enz ) Wel, gebruik maken van de raw-converter . . . aanpassen dus van witbalans, contrast en scherpte, daar blijft het bij mij bij. Hoe minder ik een foto moet bewerken, hoe tevredener ik ben . . . maar dat is natuurlijk alleen mijn mening . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Wat is uw standaardbewerking bij een foto?

              Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
              Meestal effe met de 'levels' (of soms zelfs curves) werken en nadien 'unsharp mask'. Dit is meestal het minimum wat ik doe.


              Grt,
              JanMetDePet
              Dat zijn ook bij mij de standaardbewerkingen. Voor afdrukken op 10x15cm maak ik ook zelf een uitsnede, herleid de pixelafmetingen naar 1500x1000, en voer de "unsharp mask" uit in lab-mode op het lightness kanaal.
              home page: http://cage.ugent.be/~hs
              reisblog: http://herser.wordpress.com
              foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

              Comment


              • #8
                Re: Wat is uw standaardbewerking bij een foto?

                Met Picasa kan je vlug enkele(vrijblijvende) bewerkingen doen en als dat een vrij goed resultaat geeft schakel ik over naar mijn Paint Shop Pro 8(nog altijd redelijk up to date)
                Maar in veel gevallen zal ik EERST ruis verwijderen met Neat Image.
                In principe doe ik niet al te veel bewerkingen.Omdat ik liever wat aan de onderbelichte kant werk of met autobracket zal ik wel eens met curves of levels werken en verder indien nodig licht verscherpen.
                Oh ja het pipetje voor de WB wordt ook wel eens bovengehaald
                Flickr PBase
                Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is uw standaardbewerking bij een foto?

                  in Rawshooter Essential eerst de belichting corrigeren, meestal ook wat shadow contrast verhogen om wat extra diepte toe te voegen.

                  Dan processen zonder sharpening.

                  In PS indien nodig nog levels corrigeren, full size opslaan.

                  Dan resizen tot 800x532, USM met radius 1 en 30-70% sharpening.

                  En eventueel een kaderje aan toevoegen

                  Tom
                  ~TDN
                  fotoblog: www.tdn9.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is uw standaardbewerking bij een foto?

                    Citaat

                    "Eerste regel bij mij : indien mogelijk, nooit photoshop gebruiken om dingen aan te passen ( wegclonen, vervagen, enz ) Wel, gebruik maken van de raw-converter . . . aanpassen dus van witbalans, contrast en scherpte, daar blijft het bij mij bij. Hoe minder ik een foto moet bewerken, hoe tevredener ik ben . . . maar dat is natuurlijk alleen mijn mening . . ."


                    Volledig eens met franciskine!
                    Wat voor zin heeft het om 10 megapixelcamera's te gebruiken als je daarna in diverse werkingen een hoop van die pixels in de vuilbak kiepert.

                    greetz
                    D

                    Comment

                    Working...
                    X