Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Teach me...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Teach me...

    Hallo, ik ben deze maand van plan een reflextoestel te kopen en ben <om enkele meningen te weten te komen> op dit forum beland. Nu geraak ik er toch nog niet 100% aan uit.
    Mijn dilemma ligt tussen een Canon EOS 400d of Nikon d40.
    Wat ik uit dit forum reeds te weten kwam is dat
    - de Canon EOS 400d iets duurder is en een minder goede kitlens heeft doch goede scherpstelling en beter materiaal heeft voor de body... met genoeg alternatieve lenzen om een overstap te wagen.
    - de Nikon D40 een goed beginnerstoestel is (+ goed in de hand ligt, viewer licht instelbaar is) maar eveneens een crappy kitlens heeft.
    Hier komt mijn vraag. Is het dan beter De Nikon D40 body te kopen met een betere lens (-> om dezelfde, betere prijs/kwaliteit uit te komen vergeleken met een Canon 400D) ?
    En mss nog 1 vraagje wat is het ultieme voordeel van een reflextoestel in vergelijking met een gewoon digitaal toestel?

    Bedankt
    Nikon D300

  • #2
    Re: Teach me...

    je laatste zin: je kan lenzen wisselen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Teach me...

      Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
      En mss nog 1 vraagje wat is het ultieme voordeel van een reflextoestel in vergelijking met een gewoon digitaal toestel?
      Je moet dit niet verkeerd opvatten, maar ik vraag me af waarom je een spiegelreflex zou willen als je de voordelen (of nadelen) ten opzichte van een compact/bridge/prosumer-camera niet kent. Ik heb sterk de indruk dat velen een spiegelreflex willen zonder eigenlijk precies te weten wat het is. Hoe dikwijls ik hoor van mensen dat ze dolgraag een spiegereflex willen hebben, maar wanneer ik ze even de mijne laat vasthouden krijg ik vaak vragen als "waarom komt er niets op het schermpje" of "amai, zo zwaar, dat kun je toch niet meenemen"... Heel wat mensen kopen een DSLR om er dan bij uit te komen dat het toch niet zo hun ding is en kopen er dan een compact/bridge/prosumer bij waarmee ze de meeste kiekjes maken. Ik ga niet beweren dat dat in uw geval ook zo is (of zal zijn), maar uw (mogelijk ongelukkige) vraagstelling geeft toch zo'n indruk.

      Er is geen ultiem voordeel aan een spiegelreflex. Een spiegelreflex tegen een gewone digitale camera is als Lego tegen kant-en-klaar speelgoed: Met één bouwdoos kun je beginnen, maar je hunkert snel naar meer. De kwaliteit is doorgaans zeer hoog en je kan het uitbouwen naar eigen wensen met andere bouwdozen. En... net als Lego is het duur.

      Voor fotografen die vaak in minder lichtsterke omgevingen moeten fotograferen zijn de objectieven met zeer groot diafragma een zegen, evenals de ruisarmheid van veel moderne spiegelreflexen bij hoge ISO-instellingen. Landschapsfotografen zullen gecharmeerd zijn door het aanbod van groothoeklenzen terwijl vogel/wildliefhebbers dan weer de telelenzen zullen verkiezen. Voor ieders fotografietak is er wel materiaal te vinden voor het spiegelreflexplatform. En het leuke is dat je al deze verschillende takken kunt combineren op één toestel (weliswaar merkgebonden) en doorgaans alles (of toch het grootste deel ervan) kunt meenemen naar een nieuwer toestel. Bij een compact/bridge/prosumer ben je gebonden aan het pakket dat je koopt. Je hebt soms nog wel enkele opzetlenzen om het toepassingsgebied iets te vergroten, maar dat is in de verste verte niet vergelijkbaar met het gigantische aanbod van accessoires voor DSLR.

      Comment


      • #4
        Re: Teach me...

        @revtor
        Goeie opmerkingen, want wie naar een DSLR wil overstappen moet beseffen dat 1000 € een minimum investering is, en men gauw rond de 1500 uitkomt (flitser, extra lens, tas, memory etc.).
        @Matheww_1
        Lenzen zijn iets belangrijker dan de body, misschien, maar kiezen voor een merk of systeem is niet makkelijk. Misschien moet je kijken naar het ebschikbare gamma toebehoren en objectieven om te beslissen wellke richting je uitgaat.

        Comment


        • #5
          Re: Teach me...

          Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
          Mijn dilemma ligt tussen een Canon EOS 400d of Nikon d40.
          Zijn allebei goede toestellen. Ga naar een winkel en vraag of je ze alletwee even mag testen of toch tenminste vasthouden. Meestal is je keuze dan snel gemaakt.

          Comment


          • #6
            Re: Teach me...

            D40 heeft geen scherpstelmotor en lenskeuze is daardoor beperkter (zeker als je een tweedehands lens zou willen kopen). Zoeken op het forum leert u daar snel meer over.

            Comment


            • #7
              Re: Teach me...

              Oorspronkelijk geplaatst door revtor Bekijk bericht
              Je moet dit niet verkeerd opvatten, maar ik vraag me af waarom je een spiegelreflex zou willen als je de voordelen (of nadelen) ten opzichte van een compact/bridge/prosumer-camera niet kent. Ik heb sterk de indruk dat velen een spiegelreflex willen zonder eigenlijk precies te weten wat het is. Hoe dikwijls ik hoor van mensen dat ze dolgraag een spiegereflex willen hebben, maar wanneer ik ze even de mijne laat vasthouden krijg ik vaak vragen als "waarom komt er niets op het schermpje" of "amai, zo zwaar, dat kun je toch niet meenemen"... Heel wat mensen kopen een DSLR om er dan bij uit te komen dat het toch niet zo hun ding is en kopen er dan een compact/bridge/prosumer bij waarmee ze de meeste kiekjes maken. Ik ga niet beweren dat dat in uw geval ook zo is (of zal zijn), maar uw (mogelijk ongelukkige) vraagstelling geeft toch zo'n indruk.

              Er is geen ultiem voordeel aan een spiegelreflex. Een spiegelreflex tegen een gewone digitale camera is als Lego tegen kant-en-klaar speelgoed: Met één bouwdoos kun je beginnen, maar je hunkert snel naar meer. De kwaliteit is doorgaans zeer hoog en je kan het uitbouwen naar eigen wensen met andere bouwdozen. En... net als Lego is het duur.

              Voor fotografen die vaak in minder lichtsterke omgevingen moeten fotograferen zijn de objectieven met zeer groot diafragma een zegen, evenals de ruisarmheid van veel moderne spiegelreflexen bij hoge ISO-instellingen. Landschapsfotografen zullen gecharmeerd zijn door het aanbod van groothoeklenzen terwijl vogel/wildliefhebbers dan weer de telelenzen zullen verkiezen. Voor ieders fotografietak is er wel materiaal te vinden voor het spiegelreflexplatform. En het leuke is dat je al deze verschillende takken kunt combineren op één toestel (weliswaar merkgebonden) en doorgaans alles (of toch het grootste deel ervan) kunt meenemen naar een nieuwer toestel. Bij een compact/bridge/prosumer ben je gebonden aan het pakket dat je koopt. Je hebt soms nog wel enkele opzetlenzen om het toepassingsgebied iets te vergroten, maar dat is in de verste verte niet vergelijkbaar met het gigantische aanbod van accessoires voor DSLR.
              Ik moet me mss even wat nader verklaren...(alhoewel ik daar nie toe verplicht ben)...Ik geef toe dat ik er nooit mijn beroep ga van maken maar foto's boeien me, niet alleen actie shoots (aangezien hij vooral voor snowboardpics gebruikt zal worden) maar ook landschappen, details in een gebouw wanneer ik op reis ben,... . Om het toch iets specifieker aan te pakken schreef ik me in voor een avondcursus die vanaf september start en die kan uitgroeien tot meerdere modules.
              Eerst start ik met een basis, wil ik meer, kan ik verder.
              Er was maar 1 vereiste(die ik pas later te weten kwam): je hebt een spiegelreflex nodig…daarmee!
              Nu zoek ik zoals ik al zei aangezien ik er mijn beroep niet van zal maken een goed standaard model, die gepast is voor een beginner maar die kan geüpgrade worden naar <eventueel> meer.
              Het staat vast dat reflex cams beter zijn dan een standaard digitaal toestelletje, ik weet voordelen maar aanschouw het als een poll en zeg me wat jullie het ULTIEME voordeel eraan vinden.
              StijnL bedankt man, dat is interessant!
              Nikon D300

              Comment


              • #8
                Re: Teach me...

                ik zou er niet zo zeker van zijn dat instap-dslr beter zijn dan bridge/compacts zeker wat betreft kitlenzen en dergerlijke denk ik dat je je daar wel eens kan mispakken.
                nuja het voordeel voor mij aan een dslr: het prachtige geluid van de spiegel
                serieus: snelheid, en zo goed als geen beperkingen meer (als je wat wil investeren tenminste)
                als je kijkt naar de prijs: dslr's kosten ettelijke keren meer, zeker op termijn als je met macro, vogeltjes, ... enz wil gaan beginnen.
                (denk dat de meeste bd-ers met een dslr wel dromen van een set die in de duizenden tot zelfs 10-duizenden euro's loopt)
                maarja dit is een keuze die je maakt. ik kan wel zeggen: eenmaal je heb leren werken met een dslr wil je nooit meer terug naar die compactjes.

                groeten, robbe
                Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
                Wait. Look. Feel.
                Then shoot ! (David Muench)

                Comment


                • #9
                  Re: Teach me...

                  Ik ben bezig met dezelfde vraag! heb al enorm veel gelezen... Maar ik denk dat ik persoonlijk voor de D40 ga. Puur omdat die enorm goed in mijn hand lag. Ik was direct verkocht.

                  En misschien is de cashback ook wel een handige reden. Die van canon verloopt eind juni en die van nikon eind augustus...

                  Maar ik had ook graag wat meer info gelezen over beide toestellen...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Teach me...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
                    Nu zoek ik zoals ik al zei aangezien ik er mijn beroep niet van zal maken een goed standaard model, die gepast is voor een beginner maar die kan geüpgrade worden naar <eventueel> meer.
                    Het staat vast dat reflex cams beter zijn dan een standaard digitaal toestelletje, ik weet voordelen maar aanschouw het als een poll en zeg me wat jullie het ULTIEME voordeel eraan vinden.
                    StijnL bedankt man, dat is interessant!

                    wel koop niets nieuw!

                    je bent al zeker dat je gaat uitbreiden, koop dat een 'oudere' DSLR

                    een canon 20D of een nikon D100/D70

                    die toestellen kosten tweedehands ongeveer hetzelfde maar ze hebben een groter gebruik gemak voor een student.
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment

                    Working...
                    X