Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auteur in metadata

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auteur in metadata

    Hallo iedereen,

    ik vroeg me af: kan je in de camera of een programma of zo instellen wie de foto heeft genomen?

    Ik zie in Adobe Bridge nl niets staan naast 'author'.


    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Auteur in metadata

    Die gegevens kan je invoeren tijdens of na het importeren naar je computer. In veel fotobeheersprogramma's kan je dat instellen dat dit automatisch gebeurt.

    Maar ik zou het ook liever zien dat die identiteit door de camera wordt ingevuld. Het is immers mogelijk om deze informatie ten allen tijde te veranderen, terwijl een onveranderlijke rechtstreekse link tussen je camera en je RAW bestand het een stuk makkelijker zou maken om je auteurschap aan te tonen. (Voor zover je ooit de raw bestanden uit handen zou heven natuurlijk.)
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

    Comment


    • #3
      Re: Auteur in metadata

      Dat is ook gedeeltelijk op te lossen door een (c) Auteur als comment bij je foto's te voegen. Vind ik trouwens ook handig omdat je zo makkelijk kan bewijzen dat ook de camera van jou is, zowel bij misdadig gedrag als bij twee gelijke toestellen die samen op tafel geraken. (ok, kans is klein, maar toch...).

      Comment


      • #4
        Re: Auteur in metadata

        Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
        Dat is ook gedeeltelijk op te lossen door een (c) Auteur als comment bij je foto's te voegen.
        Hoe doe je dat?

        Comment


        • #5
          Re: Auteur in metadata

          Bij een Nikon (D70 en anderen) kan je via het menu een 'image comment' ingeven. Deze comment zit dan als metadata in elke foto opgeslagen.
          Wellicht heeft Canon ook zoiets.

          Comment


          • #6
            Re: Auteur in metadata

            Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
            Bij een Nikon (D70 en anderen) kan je via het menu een 'image comment' ingeven. Deze comment zit dan als metadata in elke foto opgeslagen.
            Wellicht heeft Canon ook zoiets.
            Goede tip

            Ken uw camera maar ook
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Auteur in metadata

              Zit dat er bij Canon ook in? Ik voel al aankomen dat ik de handleiding weer niet goed gelezen heb.
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

              Comment


              • #8
                Re: Auteur in metadata

                Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                Zit dat er bij Canon ook in? Ik voel al aankomen dat ik de handleiding weer niet goed gelezen heb.
                Ja, met de EOS Utility. Je moet dat dan wel geinstalleerd hebben natuurlijk.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Auteur in metadata

                  Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Ja, met de EOS Utility. Je moet dat dan wel geinstalleerd hebben natuurlijk.
                  Ha, daar dient dat dus voor. Ik heb nooit het software gedeelte gelezen omdat ik ervan uitging dat ik toch andere programma's zou gebruiken. Bedankt, ik heb mijn naam erin gezet. Jammer dat die nog makkelijk kan gewijzigd worden in een bewerkingsprogramma, maar bon, 't is al iets.
                  Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                  Comment

                  Working...
                  X