Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toekomst na avondschool?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toekomst na avondschool?

    Hoi!

    Ik heb de knoop doorgehakt:
    Vanaf 17/09 (Syntra, Brugge) start ik met avondschool fotografie. Drie jaar lang, 2 avonden per week, 3.5 uur aan een stuk

    Nu, ik vraag me toch nog enkele dingen af...

    Als je 'afgestudeerd' bent, heb je dan een volwaardige opleiding achter de rug om zelfstandig fotograaf te worden? Is het niveau even goed als het volgen in dagonderwijs?

    Geraak je snel aan het werk als fotograaf? Zijn er, na zelfstandig zijn en freelance, nog andere opties voor een fotograaf?

    Is het bezit van een Nikon D80 voldoende voor de lessen goed te kunnen volgen en de opdrachten te volbrengen?

    Nikon D80

  • #2
    Re: Toekomst na avondschool?

    welk dagonderwijs?

    middelbaar of hoge school of academisch?
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: Toekomst na avondschool?

      het niveau van de opleiding hangt sterk af van de leerkrachten die je krijgt, geloof me vrij
      Of je daarmee genoeg technische bagage/ervaring hebt: NEE, belange niet, als ik voor mijzelf spreek.

      Voor mij is de ontdekking van bd en de uitwisseling/bespreking/beoordelen van andermans en eigen werk essentieel geweest voor het opsteken van heel wat kennis en het opdoen van nog meer ervaring en dat zal zo blijven zijn en nog jaren verder gaan, want je bent nooit volmaakt in een hobby/beroep.

      Van mijzelf denk ik te mogen zeggen dat ik in tegenstelling tot een aantal jaar geleden nu op een aanvaardbaar niveau met anderen over een foto kan praten, hoe die in elkaar en hoe ik denk dat die tot stand is gekomen, of wat hem in mijn ogen maakt of kraakt. Dàt heb ik te danken ,voor 70% aan bd, voor 30% aan de avondschool. Het één vult het ander aan. Maar op basis van enkel een paar uur per week avondlessen kom je er niet...toch niet als ik mag vergelijken met klasgenoten die het als hobby doen, en minder gedreven of er duidelijk minder vaak mee bezig zijn. Ik spreek uit mijn ervaring, volgende week zit mijn 2de jaar avondschool van de 3 erop. Op bd vertoef ik al langer, en hier heb ik eerlijk gezegd véél meer geleerd. Vooral veel fotograferen en je werk op tafel leggen, voor jezelf uitmaken wat je er mee wil doen. Is het een hobby? Wil er echt iets van maken nadien? Allez, just my 2 cents he. Ik bedoel maar dat je na je avondschool niet alwetend bent. Er zijn hier op bd alleen al een hoop amateurs die het vaak beter doen dan de beroeps (met alle respect).

      Mbt tot je andere vragen:
      - zoek eens op een aantal jobsites naar vacatures voor fotografen, je zal teleurgesteld zijn.
      - zelfstandige en freelance is hetzelfde Je kan het enkel worden als je ook over een attest van bedrijfsbeheer beschikt.
      - een D80 is voldoende hoor. In onze school zijn er 2 D70's ter beschikking voor de mensen die geen dsrl hebben. Dus zelfs een eigen dslr hoeft in principe niet. Het mag zelfs nog analoog, en zo zijn er in mijn klas nog wel een aantal. Voor middenformaat gebruiken we eveneens de aanwezige bronica.
      - vergelijken met een dagschool kan ik helaas niet.

      Anyway, héél veel succes gewenst met je opleiding!
      Last edited by yowan-kenobi; 31 mei 2007, 14:24.

      Comment


      • #4
        Re: Toekomst na avondschool?

        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
        welk dagonderwijs?

        middelbaar of hoge school of academisch?
        Hoge school
        Nikon D80

        Comment


        • #5
          Re: Toekomst na avondschool?

          Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
          het niveau van de opleiding hangt sterk af van de leerkrachten die je krijgt, geloof me vrij
          Of je daarmee genoeg technische bagage/ervaring hebt: NEE, belange niet.

          Voor mij is de ontdekking van bd en de uitwisseling/bespreking/beoordelen van andermans en eigen werk essentieel geweest voor het opsteken van heel wat kennis en het opdoen van nog meer ervaring en dat zal zo blijven zijn en nog jaren verder gaan, want je bent nooit volmaakt in een hobby/beroep.

          Van mijzelf denk ik te mogen zeggen dat ik in tegenstelling tot een aantal jaar geleden nu op een aanvaardbaar niveau over een foto kan praten, hoe die in elkaar en hoe ik denk dat die tot stand is gekomen, of wat hem in mijn ogen maakt of kraakt. Dàt heb ik te danken ,voor 70% aan bd, voor 30% aan de avondschool. Het één vult het ander aan. Maar op basis van enkel een paar uur per week avondlessen kom je er niet...toch niet als ik mag vergelijken met klasgenoten die het als hobby doen, en minder gedreven of er duidelijk minder vaak mee bezig zijn.

          Ik spreek uit mijn ervaring, volgende week zit mijn 2de jaar avondschool van de 3 erop. Op bd vertoef ik al langer, en hier heb ik eerlijk gezegd véél meer geleerd.
          Ja, daar kan ik wel inkomen dat je hier veel leert want tenslotte zitten er hier heel wat mensen die professioneel met fotografie bezig zijn. Je heb inderdaad nooit gedaan met leren, zeker als het continue evolueert.

          Maar als je zelfstandig fotograaf wil worden, met wat moet je dan de mensen overtuigen? Toch niet alleen met het feit dat je prachtige foto's kan trekken?

          De reden waarom ik avondschool wil doen is omdat ik wil weten wat ik doe: waarom verander ik dat knopje aan m'n fototoestel, wat moet ik doen om dat effect te komen... Daarnaast droom ik wel eens om van m'n hobby m'n beroep te maken. Ik hoop dan ook dat avondschool een eerste stap is
          Nikon D80

          Comment


          • #6
            Re: Toekomst na avondschool?

            Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
            Vooral veel fotograferen en je werk op tafel leggen, voor jezelf uitmaken wat je er mee wil doen. Is het een hobby? Wil er echt iets van maken nadien? Allez, just my 2 cents he. Ik bedoel maar dat je na je avondschool niet alwetend bent. Er zijn hier op bd alleen al een hoop amateurs die het vaak beter doen dan de beroeps (met alle respect).

            Mbt tot je andere vragen:
            - zoek eens op een aantal jobsites naar vacatures voor fotografen, je zal teleurgesteld zijn.
            - zelfstandige en freelance is hetzelfde Je kan het enkel worden als je ook over een attest van bedrijfsbeheer beschikt.
            - een D80 is voldoende hoor. In onze school zijn er 2 D70's ter beschikking voor de mensen die geen dsrl hebben. Dus zelfs een eigen dslr hoeft in principe niet. Het mag zelfs nog analoog, en zo zijn er in mijn klas nog wel een aantal. Voor middenformaat gebruiken we eveneens de aanwezige bronica.
            - vergelijken met een dagschool kan ik helaas niet.

            Anyway, héél veel succes gewenst met je opleiding!
            Ik was te snel om te antwoorden, je hebt er nog dingen bij gezet

            Ja, ik heb ondertussen al eens jobsite bezocht en ik ben idd teleurgesteld!
            Met freelance zijn bedoelde ik: geen winkel hebben maar eerder hier en daar opdrachten aannemen. Dat attest heb ik ondertss al...

            Ik moet m'n D80 nog aankopen hoor... Na zo'n 3 maand uitkijken, vergelijken en meningen vragen ben ik er eigenlijk uitgekomen!

            Het is voor mij een hobby maar het is een droom om van m'n hobby m'n beroep te maken
            Nikon D80

            Comment


            • #7
              Re: Toekomst na avondschool?

              Oorspronkelijk geplaatst door 4ke Bekijk bericht
              De reden waarom ik avondschool wil doen is omdat ik wil weten wat ik doe: waarom verander ik dat knopje aan m'n fototoestel, wat moet ik doen om dat effect te komen... Daarnaast droom ik wel eens om van m'n hobby m'n beroep te maken. Ik hoop dan ook dat avondschool een eerste stap is
              Als je je droom wilt waar maken is dat een mooie reden, aangezien je je alleen fotograaf mag noemen als je over het beroepsdiploma beschikt. Daarom zou je de avondlessen kunnen volgen. Als het enkel is om te leren waarom je welk knopje aan je toestel zou indrukken, dan kom je met de handleiding, experimenteren en de resultaten bekijken, een goed boek én belgiumdigital.com al een héél eind.

              Comment


              • #8
                Re: Toekomst na avondschool?

                Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
                Als je je droom wilt waar maken is dat een mooie reden, aangezien je je alleen fotograaf mag noemen als je over het beroepsdiploma beschikt. Daarom zou je de avondlessen kunnen volgen. Als het enkel is om te leren waarom je welk knopje aan je toestel zou indrukken, dan kom je met de handleiding, experimenteren en de resultaten bekijken, een goed boek én belgiumdigital.com al een héél eind.
                Laat ons zeggen dat ik het voor de combinatie van de 2 doe
                Nikon D80

                Comment


                • #9
                  Re: Toekomst na avondschool?

                  Ik heb gisteren m'n laatste les (nouja, 't was eigenlijk examen en jury) gehad van een avondopleiding fotografie (3 jaar, 2 avonden per week) (dit was niet by syntra). Het hangt idd af van de docenten die les geven. Ik heb het geluk gehad dat de 3 docenten die ik in de voorbije 3 jaar gehad heb, stuk voor stuk goed waren.

                  Gisteravond heb ik dan nog een tijd met een jury-lid gesproken; dat was best een interessant gesprek. Over de fotografie vroeger en nu, en dat het nu door het digitale tijdperk wel moeilijker is om je als fotograaf te vestigen, en dat je je beter niet bezighoud met de 'huis & tuin fotografie opdrachtjes'.
                  Verder had hij ook nog een geweldige quote:
                  Het is niet omdat je nu afgestudeert bent, dat je je al 'fotograaf' kunt noemen. Fotograaf zijn, is een beroep waarin je moet groeien. Wat je nu krijgt, zijn de sleutels van een kamer. En nu kan je kiezen wat je doet met die kamer; ofwel vul je ze met iets moois, ofwel met niets.
                  Fotolog -DevLog

                  Comment


                  • #10
                    Re: Toekomst na avondschool?

                    Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
                    Ik heb gisteren m'n laatste les (nouja, 't was eigenlijk examen en jury) gehad van een avondopleiding fotografie (3 jaar, 2 avonden per week) (dit was niet by syntra). Het hangt idd af van de docenten die les geven. Ik heb het geluk gehad dat de 3 docenten die ik in de voorbije 3 jaar gehad heb, stuk voor stuk goed waren.

                    Gisteravond heb ik dan nog een tijd met een jury-lid gesproken; dat was best een interessant gesprek. Over de fotografie vroeger en nu, en dat het nu door het digitale tijdperk wel moeilijker is om je als fotograaf te vestigen, en dat je je beter niet bezighoud met de 'huis & tuin fotografie opdrachtjes'.
                    Verder had hij ook nog een geweldige quote:
                    Het is niet omdat je nu afgestudeert bent, dat je je al 'fotograaf' kunt noemen. Fotograaf zijn, is een beroep waarin je moet groeien. Wat je nu krijgt, zijn de sleutels van een kamer. En nu kan je kiezen wat je doet met die kamer; ofwel vul je ze met iets moois, ofwel met niets.
                    Mooi gezegd, idd!
                    En eigenlijk is het met alles zo hé

                    Ik hoop dan ook dat ik goeie docenten zal hebben, docenten waar je veel aan hebt!

                    Wat hield je eindexamen eigenlijk in?
                    Nikon D80

                    Comment


                    • #11
                      Re: Toekomst na avondschool?

                      Dat is door whaomi inderdaat mooi gezegd, Het papierje is de sleutel, wat je er mee doet, dat moet je zelf invullen.
                      Vriendelijke groeten,Raf

                      www.rafvandenbogaert.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Toekomst na avondschool?

                        Oorspronkelijk geplaatst door 4ke Bekijk bericht
                        Mooi gezegd, idd!


                        Wat hield je eindexamen eigenlijk in?
                        Een eindwerk mbt portret-fotografie (locatie & studio) en architectuur-fotografie (technische camera + eigen project (met de eigen middelen dan); verdediging en wat theoretische vragen.
                        Fotolog -DevLog

                        Comment


                        • #13
                          Re: Toekomst na avondschool?

                          Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
                          Een eindwerk mbt portret-fotografie (locatie & studio) en architectuur-fotografie (technische camera + eigen project (met de eigen middelen dan); verdediging en wat theoretische vragen.
                          Mocht je die 2 domeinen zelf kiezen?
                          Nikon D80

                          Comment


                          • #14
                            Re: Toekomst na avondschool?

                            Oorspronkelijk geplaatst door 4ke Bekijk bericht
                            Mocht je die 2 domeinen zelf kiezen?
                            Neen, althans niet dit jaar. (Ik zat in een overgangs-jaar)
                            Nu gaat het meer naar een modulair onderwijs, waar je blijkbaar ieder jaar (nadat je de nodige basis-modules gevolgd hebt), zelf zult kunnen kiezen wanneer je welke module volgt.
                            Nu was het zo dat architectuur- portret- & object & materie-fotografie in het laatste jaar gegeven werden.
                            Fotolog -DevLog

                            Comment


                            • #15
                              Re: Toekomst na avondschool?

                              Hi,

                              Ik ben ook aan het overwegen om aan Syntra les te volgen. Wat heeft je over de streep getrokken om voor deze instelling te kiezen? Was er nog een andere opleidingsmogelijkheid ?

                              Groeten,

                              Joeri
                              If nothing is what it seems, then everything's a lie

                              Comment

                              Working...
                              X