Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

    Hoi iedereen,

    Een collega wist me te vertellen dat hij had gehoord van een vriend van hem (jaja het begint al goed) dat een digitaal fototoestel beperkt wordt door het aantal kliks (dus fotos dat je ermee trekt) dat je maakt?

    Het zou vooral gaan over de kleinere modellen en het zou dus zijn dat het ccd scherm dan stopt met werken?

    Heeft nog iemand hier weet van en is dit ook zo voor SLR's?

    als dit zo is vind ik wel dat we dik intzak worden gezet.

    Groeten
    Kristoff

  • #2
    Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

    een ccd scherm heb ik nog nooit van gehoord, het zal het lcd scherm zijn dat je bedoelt

    maar eigenlijk is een (digitaal of niet)reflexcamera beperkt door het aantal sluiterbewegingen (gordijnlamellen die open en toe gaan) die hij kan maken. de sluiter is en blijft nog altijd iets puur mechanisch en is dus ook onderhevig aan slijtage
    hoe professioneler je toestel (en hoe duurder) hoe meer foto's je ermee kan nemen
    ik geef hier enkele getallen
    eos 20d: 50000, 30d: 100000, 1d reeks: 200000

    deze getallen zijn louter indicatief, ik heb al mensen gehoord van wiens toestel na 5000 foto's het al lief afweten en langs de andere kant zijn er ook mensen die al boven de 300000 foto's zitten (vooral de 1d gebruikers dan)


    het kapot zijn van je toestel kan je meestal ontdekken aan de hand van half-of volledig zwarte foto's (sluiter die blijft steken en de sensor dus niet meer 100% belicht wordt)
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

      Oorspronkelijk geplaatst door dervy-D50 Bekijk bericht
      als dit zo is vind ik wel dat we dik intzak worden gezet.
      Tja, je kan het gevoel hebben dat je in 't zak gezet bent, maar noem eens één toestel van welke aard ook dat niet onderhevig is aan slijtage. Zelfs een blikopener gaat vroeg of laat stuk. Een sluiter is herstelbaar, kost wel wat centjes.

      Comment


      • #4
        Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

        waarom zou je daarom dik int zak gezet worden?

        dast zelfde als zeggen van nen auto da ge int zak gezet wordt nadat ge teweten komt dat die geen miljoen kilometers gaat kunnen rijden...

        of als ge van u lief teweten komt dat zij ook zal verouderen en grijs worden
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

          Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
          Tja, je kan het gevoel hebben dat je in 't zak gezet bent, maar noem eens één toestel van welke aard ook dat niet onderhevig is aan slijtage

          ehm, zo nen dikken glazen blok da ge op u blaren leg zodat ze niet wegvliegen (dat zal heel lang meegaan)


          vergeef mij mijn flauwe antwoorden, maar het treft dat ik hier juist over slijtage, corrosie en bescherming daartegen aan het leren ben, en ook ik heb af en toe ontspanning nodig
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

            Als je onder slijtage ook ouderdomsslijtage neemt dan kan er niemand iets opnoemen natuurlijk. Alles wordt ouder.

            Maar als je bedoelt : kapot = gratis vernieuwd zonder discussie dan kan ik je wel voorbeelden noemen hoor.

            Paul

            Comment


            • #7
              Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

              Slijtage is normaal, maar het zou zijn dat het 'bewust' beperkt wordt.

              Het ccd scherm is de gevoelige plaat in de camera, daar waar vroeger het negatief zat. en het zou dat zijn wat beperkt is, niet door slijtage maar bewust?

              Comment


              • #8
                Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

                Oorspronkelijk geplaatst door dervy-D50 Bekijk bericht
                Slijtage is normaal, maar het zou zijn dat het 'bewust' beperkt wordt.

                Het ccd scherm is de gevoelige plaat in de camera, daar waar vroeger het negatief zat. en het zou dat zijn wat beperkt is, niet door slijtage maar bewust?
                Zoals ik het begrijp bedoel je dus dat de camera-fabrikant een systeem in de camera bouwt dat bewust de CCD-sensor inactief maakt na X-aantal kliks (ook al is die CCD niet versleten). Zoiets als een trial-versie van bepaalde software, die na X-aantal keren gebruikt te zijn inactief wordt. Ik denk toch dat dit ver gezocht is, ik zou er me niet te veel zorgen over maken. Indien dit zo zou zijn, zouden alle camera's van een bepaald type op een zelfde aantal kliks de geest geven, zoiets zou opvallen en vervolgens niet goed zijn voor de reputatie van een merk.

                Comment


                • #9
                  Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

                  Ik heb ook al dergelijke cowboy-verhalen gehoord maar ik denk ook dat dit vergezocht is. Dat de mechaniek niet meer gemaakt wordt zoals vroeger is wel duidelijk. Alles is ook veel meer elektronica en bijgevolg gevoeliger voor volledig defect bij 1 mankement.

                  By the way: weet iemand hoeveel kliks dat de canon powershot S2is 'zou' aankunnen.
                  SITE: http://www.xraypictures.be
                  FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

                    Oorspronkelijk geplaatst door dervy-D50 Bekijk bericht
                    Slijtage is normaal, maar het zou zijn dat het 'bewust' beperkt wordt.

                    Het ccd scherm is de gevoelige plaat in de camera, daar waar vroeger het negatief zat. en het zou dat zijn wat beperkt is, niet door slijtage maar bewust?
                    wees gerust, de CCD (of in de meeste gevallen CMOS) SENSOR zal niet snel kapot gaan hoor. het is de sluiter die kapot gaat en dat is gewoon slijtage. een ccd-scherm bestaat niet

                    dat bewust laten kapotgaan dat zijn fabeltjes

                    natuurlijk als ze bij het fabriceren van een niet-pro toestel geld kunnen uitsparen door de sluiter zo te bouwen dat hij maar 50.000 clicks aankan ipv 200.000, dan doen ze dat, want met een semi pro of amateur toestel zullen toch nooit zoo veel foto's worden genomen. als je het zo bekijkt, is het bewust ja.
                    maar ja, als je het zo bekijkt, worden we bij elk gebruikstoestel dat op de markt is in het zak gezet, want het kan altijd beter


                    als je een toyota koopt ga je toch ook niet zagen op de garagist en zeggen dat je in het zak gezet bent omdat je vriends porsche veel sneller rijdt... het kost allemaal geld

                    (hier ben ik natuurlijk weer met mijn idiote vergelijkingen )
                    Last edited by Matthias; 31 mei 2007, 11:14.
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

                      Het zou mij sterk verbazen mocht een fabrikant een toestel op de markt brengen dat bewust beperkt wordt in het aantal malen dat het gebruikt wordt.
                      Het is inderdaat wel zo dat men indicatief meegeeft hoeveel bewegingen een sluiter zou meegaan, dat is gelijk aan het aantal kliks. Bij professionele en meestal iets robustere toestellen zal de sluiter degelijker zijn en langer meegaan als bij andere toestellen, maar ze kosten natuurlijk ook meer. Deze slijtage is niet enkel bij digitale toestellen maar komt ook voor bij analoge toestellen, alleen is het zo dat men meestal met een digitaal toestel veel meer foto's maakt als wanneer men analoog werkt.
                      Vriendelijke groeten,Raf

                      www.rafvandenbogaert.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

                        Oorspronkelijk geplaatst door dervy-D50 Bekijk bericht
                        Een collega wist me te vertellen dat hij had gehoord van een vriend van hem (jaja het begint al goed)
                        Cowboys

                        Oorspronkelijk geplaatst door dervy-D50 Bekijk bericht
                        Het zou vooral gaan over de kleinere modellen en het zou dus zijn dat het ccd scherm dan stopt met werken?
                        Straf, 'k zou eerder omgekeerd aannemen aangezien er in de compactjes nie veel mechanish zit.

                        Oorspronkelijk geplaatst door dervy-D50 Bekijk bericht
                        Heeft nog iemand hier weet van en is dit ook zo voor SLR's?
                        Zeker en vast. (zie andere comments, spiegel + gordijn)

                        Oorspronkelijk geplaatst door dervy-D50 Bekijk bericht
                        als dit zo is vind ik wel dat we dik intzak worden gezet.
                        Koop 'n compactje, als je echt meer dan 50000 fotos trekt op enkele jaren dan zal deze langer mee gaan dan 'n basis SLR.

                        Ook de vroegere analoge toestellen (film) hebben 'n maximaal aantal gegarandeerde "clicks", niet enkel de digitale.
                        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                        MySite - All your base are belong to us - What you say

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

                          om het aantal kliks van je toestel laag te houden, minder opnamen maken.
                          zo iets als vroeger, eerst nadenken over wat je wil fotograferen, dan instellen en dan pas schieten.
                          niet er zo maar op los schieten en dan hopen dat er tussen die vele wel een goeie zit.
                          daarom heeft mijn 300D maar 4000 kliks in twee en een half jaar, waarbij ik toch naar harte lust heb gefotografeert.
                          en kan ik nu met mijn 30D voorlopig vooruit met de kliks.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            om het aantal kliks van je toestel laag te houden, minder opnamen maken.
                            zo iets als vroeger, eerst nadenken over wat je wil fotograferen, dan instellen en dan pas schieten.
                            niet er zo maar op los schieten en dan hopen dat er tussen die vele wel een goeie zit.
                            daarom heeft mijn 300D maar 4000 kliks in twee en een half jaar, waarbij ik toch naar harte lust heb gefotografeert.
                            en kan ik nu met mijn 30D voorlopig vooruit met de kliks.
                            grt,bouk.
                            Welwel het doet me echt deugd om dit eens van iemand te horen

                            Dank U Bouk.

                            PaulM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fototoestellen beperkt door aantal Kliks?!?

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              om het aantal kliks van je toestel laag te houden, minder opnamen maken.
                              zo iets als vroeger, eerst nadenken over wat je wil fotograferen, dan instellen en dan pas schieten.
                              niet er zo maar op los schieten en dan hopen dat er tussen die vele wel een goeie zit.
                              daarom heeft mijn 300D maar 4000 kliks in twee en een half jaar, waarbij ik toch naar harte lust heb gefotografeert.
                              en kan ik nu met mijn 30D voorlopig vooruit met de kliks.
                              grt,bouk.
                              ik ben zowat grootgebracht in het digitale tijdperk (ben pas op mijn 19e echt begonnen met fotografie), dus jou mentaliteit is iets dat ik langs geen kanten heb. maar ik heb er wel respect voor

                              natuurlijk moet je hieruit niet verstaan dat ik niet nadenk voor ik een foto neem, maar ik neem er al snel verschillende achter elkaar zodat ik er zeker van ben dat er een goede tussenzit
                              5DmkIII en wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X