Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

    Hallo

    Ik ben op zoek naar een lichtsterke lens. Zoom of prime, maakt niet uit. Ze móet uiterst lichtsterk zijn. Ik zal in het najaar nl. foto’s op een schlager-festival moeten (mogen!) nemen. Natuurlijk zal ik ze ook voor andere doeleinden gebruiken, zoals o.a. portret-fotografie.

    Zelf geef ik de voorkeur aan Canon-lenzen (Body: 300D). Hieronder heb ik een lijstje opgemaakt met wat lenzen waaruit de keuze hoogstwaarschijnlijk zal gemaakt worden:

    - Type: Canon EF 100/2.8 USM Macro – prijs: +/- 560,00 EUR
    Voordeel: goede brandpuntafstand

    - Type: Canon EF 100/2.0 USM – prijs: +/- 460,00 EUR
    Voordeel: zeer lichtsterk

    - Type: Canon EF 135/2.0 L USM – prijs: +/- 925,00 EUR
    Voordeel: zeer lichtsterk, L – Nadelen: prijzig (al is dat relatief, you pay what you get), 135 mm (zal op dat festival op ongeveer 2,5-3 m. van de artiesten staan)

    - Type: Canon EF 85/1.8 USM – prijs: +/- 375,00 EUR
    Voordeel: beste brandpuntafstand

    - Type: Canon EF 24-70/2.8 L USM – prijs: +/- 1200,00 EUR
    Voordeel: variable brandpuntafstand – Nadeel: uiteelopende reacties over gelezen, prijzig (al is dat relatief, you pay what you get)

    Zoals jullie zien gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar Canon. Meer dan waarschijnlijk zal het ook een lens worden uit bovenstaand lijstje, tenzij jullie mij kunnen overtuigen natuurlijk om naar een Tokina of Sigma over te gaan...
    Ook het budget ligt nog niet helemaal vast (daarom ook dat de lenzen niet volgens prijs geranschikt staan), al is 1200 EUR ongeveer echt wel de max. Alles hangt iet of wat af van jullie argumenten.

    Alvast bedankt
    Jense
    Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

  • #2
    Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

    Gezien dat je een crop-factor camera hebt, zou ik persoonlijk gaan voor de 85mm f/1,8.
    Er zijn heel veel mensen hier die deze lens hebben en er zéér blij mee zijn.
    De lens is uiterst geschikt voor low-light situaties alsook voor portret-fotografie.
    Op jouw camera geeft de lens een FOV van +/- 135mm. Ik ben bang dat de 'echte' 135mm te lang zal zijn...

    Dit is natuurlijk slechts mijn persoonlijke mening.
    How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

    Portfolio Website

    Comment


    • #3
      Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

      ik geef 100% mijn stem naar de 24-70 voor de simpele reden dat ie kan zoomen
      minder lichtsterk ,maar je hoeft zelf niet voor of achteruit te lopen
      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

      Comment


      • #4
        Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

        85 1.8 of 135 2.0
        Alhoewél deze laatste misschien te lang is op een crop.
        Maar je kan deze wel prima met de TC gebruiken en dan heb je een iets langere.

        Er wordt ook veel goed gezegt over de 100/.

        Dan heb je geen 85 of 135 meer nodig.


        Risto

        ik denk dat de 24-70 niet echt is wat je zoekt voor concerten.
        Last edited by Risto; 30 mei 2007, 21:24.
        Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

        Comment


        • #5
          Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

          85mm is een zeer goed lensje, vlijmscherp al vanaf F2 ! De 24-70 zal in veel gevallen niet lichtsterk genoeg zijn ( zo ervaar ik het toch ) en op F2.8 is die 85mm echt een stuk scherper.
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #6
            Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

            Ik heb verschillende van de door U voorgestelde lenzen in huis en persoonlijk zou ik in uw geval ook kiezen voor de 85mm f1.8, ik gebruik deze lens op een 5D en dat geeft zeer goede resultaten. En een full frame is veeleisender dan een crop sensor. De 135mm heb ik ook in huis maar voor de afstand waar U het over heeft is een 135 te lang op een croptoestel.

            Wat eventueel nog te overwegen is nu je toch in de goedkopere lenzen je gerief ga kunne vinden is van een 50 mm erbij te kopen, persoonlijk zou ik dan voor de F1.4 kiezen.

            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

              gewoon even ter informatie:
              ik schiet mijn portretten (als ik genoeg plaats heb) nog het liefst van al met mijn 70-200 2.8, en die gebruik ik dan op brandpuntsafstanden gaande van 100mm tot 150mm

              ik gebruik een 1d maar op jou toestel zou dat van 80mm tot 120mm zijn...
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

                Waarom geen tweedehands 85 1.2L.
                Die kan je wel vinden rond de 1200 euries.
                Een verademing in donkere omstandigheden. Twee weken geleden, fotos moeten maken voor een vriend op het avondfeest van hun huwelijk. Heel donkere zaal, rood-bruine deco, met sfeerlicht.
                Hij had gewoon gevraagd of ik men toestel wou meebrengen. Heb naast een profi geschoten. Toen ik men fotos binnenstak bij men kameraad. Was het echt schaamtelijk, om te zien wat dat de prof had afgegegeven, van het avondfeest.
                De reactie van het koppel was: Je fotos zijn precies, tijdens de dag genomen.

                Groeten
                JO
                Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

                Comment


                • #9
                  Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

                  Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
                  Waarom geen tweedehands 85 1.2L.
                  Die kan je wel vinden rond de 1200 euries.
                  Een verademing in donkere omstandigheden. Twee weken geleden, fotos moeten maken voor een vriend op het avondfeest van hun huwelijk. Heel donkere zaal, rood-bruine deco, met sfeerlicht.
                  Hij had gewoon gevraagd of ik men toestel wou meebrengen. Heb naast een profi geschoten. Toen ik men fotos binnenstak bij men kameraad. Was het echt schaamtelijk, om te zien wat dat de prof had afgegegeven, van het avondfeest.
                  De reactie van het koppel was: Je fotos zijn precies, tijdens de dag genomen.

                  Groeten
                  JO
                  gaat het verschil in sluitertijd dan zoooo enorm zijn bij de 85mm 1.2L in vergelijking met een 50mm 1.4 of een 85mm 1.8 dat je een immens bedrag ervoor zou neertellen?
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

                    85f1.8 krijgt mijn stem.

                    ik heb geschoten met 70-210f2.8, met 28-70f2.8, met 200f2.8
                    en uiteindelijk werk ik liefst met die 85f1.8
                    eventueel overwegen een 50f1.4 erbij te doen.

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

                      Ik heb een paar fotoots van concerten genomen met een 50mm f 1.8 (huppa, wat een hap uit je budget ) en dat was ok qua brandpuntsafstand op een crop factor camera en zeer ok qua diafragma(wat dacht je)! Maar die 85mm f1.8 zal je wschl beter van pas komen als je wat dichter op die artiesten hun huid wil zitten.

                      Ik weet dat de heren van wannabes concertfotografie vaak met f2.8 zooms (24-70 en 70-200) werken, al dan niet op crop factor camera's.
                      canon EOS 400D, 17-55mm f3.5-5.6, EF 50mm f1.8, Sigma 28-105mm f2.8-4 site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

                        Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
                        Waarom geen tweedehands 85 1.2L.
                        Die kan je wel vinden rond de 1200 euries.
                        Een verademing in donkere omstandigheden. Twee weken geleden, fotos moeten maken voor een vriend op het avondfeest van hun huwelijk. Heel donkere zaal, rood-bruine deco, met sfeerlicht.
                        Hij had gewoon gevraagd of ik men toestel wou meebrengen. Heb naast een profi geschoten. Toen ik men fotos binnenstak bij men kameraad. Was het echt schaamtelijk, om te zien wat dat de prof had afgegegeven, van het avondfeest.
                        De reactie van het koppel was: Je fotos zijn precies, tijdens de dag genomen.

                        Groeten
                        JO
                        Ik denk dat Jan10D ook deze lens heeft naast de 1.8 versie, en zijn conclusie was dat de 1.8 versie echt héél erg goed is… Die 1.2 zal misschien nog net iets beter zijn maar of dit het prijsverschil waard is…
                        Portretten met een 70-200 2.8 doe ik ook heel graag maar voor echt lichtarme omstandigheden kan een nog iets lichtsterkere lens echt wel handig zijn…
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

                          Ik zou nog iets anders voorstellen.

                          De 17-55 f2.8 IS.
                          Deze lens want het is een superlens die zeker geschikt is voor wat je wil doen en waar je dan ook eens meerdere muzikanten tegelijkertijd of in hun geheel fotograferen want zelfs met 85mm op een crop camera ga je snel jezelf op details moeten concentreren.

                          En daarenboven zou ik ook nog de 85 1.8 nemen die dan voor wanneer je wat extra bereik nodig hebt ook van pas gaat komen.

                          Beide voor minder dan 1200€ moet te doen zijn. Anders enkel de 17-55 nemen. Je gaat het je niet beklagen. En zelfs hier zal de IS van pas komen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

                            Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                            Ik denk dat Jan10D ook deze lens heeft naast de 1.8 versie, en zijn conclusie was dat de 1.8 versie echt héél erg goed is… Die 1.2 zal misschien nog net iets beter zijn maar of dit het prijsverschil waard is…
                            Portretten met een 70-200 2.8 doe ik ook heel graag maar voor echt lichtarme omstandigheden kan een nog iets lichtsterkere lens echt wel handig zijn…
                            Of het het verschil waard is? Waarschijnlijk niet. De 1.8, is een koopje.
                            Maar die avond ging ik met geen enkele andere lens, rond 85 mm iets kunnen doen.

                            Op 85mm, volledig open, iso800. Zat ik aan sluitertijden van 1/60, en voor mij is dat echt wel het maximum.

                            Groeten
                            JO
                            Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lichsterke Canon (portret, concert, ...)

                              De 85 1,8 is de beste oplossing.

                              Ik heb ook de 85L en de belangrijkste voordelen van deze L tegenover de 85 zijn niet de lichtsterkte of de scherpte. maar wel de grootte van de lens, de heel hoge kwaliteit van het uit focus gedeelte en ook de lagere gevoeligheid voor tegenlicht.

                              De 85 heeft 1 nadeel dat ik nog nooit met een andere Canon lens heb vastgesteld.
                              Deze 85 is gevoelig aan licht dat weerspiegelt op de sensor.

                              De beste zoom is op dit moment de EF-S 17-55 IS.

                              Jan

                              Comment

                              Working...
                              X