Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen smc DA objectieven gezoch??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen smc DA objectieven gezoch??

    Hallo Pentax liefhebbers,

    Dit zijn de brandpuntsafstanden die we nodig hebben, dus veel keus heb ik niet, maar toch.
    Heeft iemand persoonlijke ervaring met deze twee Pentax Smc objectieven?
    smc DA 12-24 mm / 4,0 ED AL(IF)
    smc DA 50 - 200 mm / 4~5,6 ED

    Ik overweeg om een K10D aan te schaffen en zonder degelijke objectieven ben je daar niets mee, nietwaar!
    Ik vermoed nu wel dat als ik bij het merk blijf, er niet veel kan verkeerd lopen.
    De DA 50 - 200 is echter “qua prijs” wel héél goedkoop, maar is hij ook héél goed?
    Ik geef liever iets meer uit, dan nadien spijt te krijgen, enz…

    Alvast super bedankt

    Veronique

    P'S K10D ervaringen zijn ook zéér welkom.
    Gelieve niet te lachen met Gezoch, hé
    Last edited by Veronique; 30 mei 2007, 20:37.
    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

  • #2
    Re: Ervaringen smc DA objectieven gezoch??

    http://www.pentaxforums.com/lensrevi...uct=147&cat=43
    http://www.pentaxforums.com/lensrevi...uct=150&cat=43

    Over de 12-24 kan ik niets zeggen, deze heb ik zelf niet.
    De 50-200 is een goedkoop lensje, en meer dan zijn geld waard. De optische kwaliteit is verbluffend voor deze prijs. Het is enkel zo dat deze lens wel wat licht nodig heeft. Dus voor buitengebruik een echte aanrader (zeker voor zijn prijs!).
    Indien je een snellere lens nodig hebt, zijn er enkele goede alternatieven van sigma (de 70-200 f2.8 en de 100-300 f4 bvb), maar deze zijn dan wel van een hele andere prijscategorie!!
    Van pentax zelf staat er ook een 60-250 f4 op stapel, dewelke zeker de moeite zal zijn. Echter ook met een hoger prijskaartje. Deze zou er niet zijn voor het einde van het jaar.

    Binnenkort staan er ook reviews te lezen voor de 12-24 en de 50-200 op http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
    Olympus OM-D EM-5 + wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringen smc DA objectieven gezoch??

      Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
      Heeft iemand persoonlijke ervaring met deze twee Pentax Smc objectieven?
      smc DA 12-24 mm / 4,0 ED AL(IF)
      smc DA 50 - 200 mm / 4~5,6 ED
      De DA12-24/4 ken ik persoonlijk niet, maar ik zag er al heel wat goeds van. Persoonlijk vind ik 12mm te breed voor rectilineaire breedhoek (te grote vertekeningen in de hoeken) en geef ik de voorkeur aan fisheye vertekening, zoals de DA10-17, maar da's een persoonlijke voorkeur.

      De DA50-200 is een goed objectief zonder meer. Héél goed ga ik het niet noemen, voor die prijs ga je geen topglas kopen. Maar in z'n prijsklasse zeker één van de betere. Bovendien erg handig, want het weegt niet veel en het is erg compact.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Vero'twijfels

        Mijn Twijfelgevallen Voor op de Pentax K10D Body

        Twijfelgeval 1 ;-)
        --------------------
        1.Sigma 10-20mm EX DC F: 4.0-5.6 Pentax Digitaal 465€ //of// Sigma 12-24mm EX DG F: 4.5-5.6 Pentax AF 675€

        2.Sigma 70-200mm EX DG Macro F: 2.8 Pentax AF 875€
        Sigma combi, zou dan +;- tussen de 1340 >< 1550€ liggen
        Véél bereik, voor een mooie prijs, maar misschien iets minder IQ & Build-Q?
        Dat weet ik dus (nog) niet?
        ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Twijfelgeval 2 ;-)
        -------------------
        1. Pentax smc DA 12-24 mm / 4,0 ED AL(IF) 825€
        2. Pentax smc DA* 50 - 135 mm / 2,8 ED [IF] SDM €1000
        Pentax Combi: 1800€ voor minder brandpuntbereik, maar misschien wel beter van IQ en Buil-Q?
        Dat weet ik dus (nog) niet?
        Misschien is er bijna geen IQ of Build-Q verschil?

        Mijn wijlen vader zij steeds "Stick to the Brand"

        Tijd, of jullie, breng(t)(en) raad ... hoop ik.

        Bedankt
        Veronique
        « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

        Comment


        • #5
          Re: Vero'twijfels

          Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
          Mijn wijlen vader zij steeds "Stick to the Brand"
          Da's meestal idd een goed advies. Sigma maakt enkele erg mooie EX objectieven (heb zelf de Sigma EX70-200/2.8 in een pre-DG versie), maar de * objectieven van Pentax staan toch een stapje hoger.

          Persoonlijk zit ik zo te wachten op de Pentax DA*60-250/4 ter vervanging van m'n Sigma... Vooral omdat de Sigma in praktijk pas vanaf f/4 echt bruikbaar is, want op f/2.8 is hij onscherp en is de AF niet voldoende nauwkeurig.

          De bouw- en beeldkwaliteit van de DA* reeks is momenteel een beetje koffiedik kijken, maar gegeven de reeds bekende info (vooral de weather sealing) zal het zeker concurrentieel zijn tov Sigma, zoniet beter.

          De DA12-24/4 is geen DA* objectief. De bouw is iets minder dan de EX reeks van Sigma. Ik heb echter van bevriende fotografen dat de Pentax superieur is naar beeldkwaliteit en AF toe...

          Over het mindere bereik... 10mm vs 12mm is een groot verschil idd, maar persoonlijk vind ik 10mm voorbij de grens van het bruikbare. Langs de telekant is 135mm vs 200mm ook een serieus verschil. Daar is 200mm zeker bruikbaar. Maar 135mm is m.i. voldoende voor algemene fotografie. M'n +30 jaar oude Pentax K135/2.5 is vaak het langste objectief dat ik op een trip meeneem... Langer gebruik ik voor natuuropnames, maar dan meestal met een extra teleconverter op de Sigma EX70-200/2.8 ofwel gewoon met de Pentax FA*300/4.5. Die laatste krijgt steeds vaker de voorkeur boven de Sigma... Da's mijn standpunt, maar je moet weten dat ik geen fan van zooms ben...

          hth, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Ervaringen smc DA objectieven gezoch??

            ik heb voor mijn K10D de volgende lenzen gekozen:
            • Pentax DA 12-24
            • Tamron 28-75 2.8
            • Pentax DA 50-200


            Van de Tamron kan ik zeggen dat hij zelfs op 2.8 héél scherp is. Toch ook een paar nadeeltjes: manuele scherpstelling kan alleen als de schakelaar op de body op manueel staat, en ik mis het uitneembare klepje op de zonnekap om een polfilter makkelijk te kunnen draaien.

            De DA 50-200 is zeker een goede keuze, vooral omdat de lens zeer licht is en makkelijk in een jaszak past. De beste lens is nog steeds deze die je meehebt he . Later komt er nog een bigma bij, maar dat gewicht sleur je dan ook niet iedere keer mee.

            De DA 12-24 is helaas nog steeds in back-order, dus qua kwaliteit kan ik daar niet veel van zeggen...

            Dan nog wat over de prijzen die ik hier zie: ik heb voor de drie lenzen samen een prijs bedongen van 1200 € bij de lokale fotoboer. Onderhandelen kan dus geen kwaad.
            Nog een voordeel: al mijn spullen komen van bij De Beukelaer, dus in geval van problemen moet ik maar op één plaats zijn
            Groetjes van tozumi

            Bezoek hier mijn webstek

            Comment


            • #7
              Re: Ervaringen smc DA objectieven gezoch??

              Deze post had ik ook geplaatst in jouw andere thread in de 'camera sectie'

              2.Sigma 70-200mm EX DG Macro F: 2.8 Pentax AF 875€
              Is deze lens al wel verkrijgbaar voor de Pentax? Volgens mij namelijk niet. Staat ook niet in de lijst op de site van Sigma...

              De versie van deze lens met Pentax vatting is een oudere versie en heeft géén macrostand en is de kortste instelafstand 1,80m in plaats van 1 meter. 't Is verder wel een heel fijne lens, 'k heb em zelf ook (de mijne is nog niet eens de DG versie) en ik ben er zeer blij mee. (alhoewel ik em waarschijnlijk wel zal verruilen wanneer de Pentax DA*60-250mm uitkomt, maar dat zal toch wel pas begin volgend jaar worden...) De vraag is alleen natuurlijk of je de macrostand ook veel zou willen gebruiken...

              De Pentax DA*50-135mm 2.8 ED heeft SDM, dus een AF motor in de lens. Deze werkt met de K10D samen. De Sigma lenzen hebben helaas (nog) geen HSM-versie met Pentax vatting. De DA*50-135mm zal dus sneller scherpstellen op de K10D dan bijv. de Sigma 70-200mm. Maar je mist dan dus wel mm's... Dit is dan ook een van de redenen dat ik waarschijnlijk mn Sigma 70-200mm uiteindelijk zal verruilen voor een DA* 60-250mm.

              Over de bouwkwaliteit van de Sigma EX lenzen ben ik overigens erg tevreden
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Ervaringen smc DA objectieven gezoch??

                Iedereen alvast bedankt voor de inzet, hoor

                Heb juist wat Pentax (super-wide) beelden getest en drukker-printouts gemaakt!
                The winner is zonder meer, de Pentax smc DA 14 mm / 2,8 ED (IF)
                Die 14mm is niet scherp, maar waanzinnig scherp.
                Die kun je rustig naast een Leica optics zetten, dus dat wordt hem!

                De rest weet ik nog niet zeker.
                Misschien ook op die DA* 60-250mm.f/4 wachten en tijdelijk dat Pentax 50-200 kit lensje nemen.
                Morgenvroeg nog eens naar de P'shop gaan zie

                Veronique
                Last edited by Veronique; 30 mei 2007, 20:39.
                « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaringen smc DA objectieven gezoch??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                  Iedereen alvast bedankt voor de inzet, hoor

                  Heb juist wat Pentax (super-wide) beelden getest en drukker-printouts gemaakt!
                  The winner is zonder meer, de Pentax smc DA 14 mm / 2,8 ED (IF)
                  Die 14mm is niet scherp, maar waanzinnig scherp.
                  Die kun je rustig naast een Leica optics zetten, dus dat wordt hem!
                  Dat is denk ik een erg goede keuze! Dat zal je allicht niet verbazen komende van een liefhebber van vaste brandpunten... Ik vond de DA14/2.8 altijd een beetje te groot, maar als je de grootte vglt met de breedhoekzooms valt dat nog mee (met uitzondering van de DA10-17 fisheye). Hij staat al lang op m'n lijstje, maar voorlopig wacht ik nog even af om te zien of er alternatieven komen... Persoonlijk hoop ik nog steeds op een vervanger van de FA*24/2 (I loved 24mm op kleinbeeld!!), dat zou volgens de Pentax strategie dan een DA*16/2 worden, maar een DA16/4 limited zou mij ook al plezieren.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                  De rest weet ik nog niet zeker.
                  Misschien ook op die DA* 60-250mm.f/4 wachten en tijdelijk dat Pentax 50-200 kit lensje nemen.
                  Morgenvroeg nog eens naar de P'shop gaan zie

                  Veronique
                  Dat lijkt me geen slechte strategie. Mss blijf je gewoon bij de DA50-200. Die komt toch wel erg goed uit de diverse gebruikersrapporten die ik las. Steevast beter dan vergelijkbare objectieven uit dezelfde prijsklasse. Hogere prijsklasse is natuurlijk wat anders, maar alles is relatief hé...

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaringen smc DA objectieven gezoch??

                    Ik heb dus heel de nacht (tussendoor) K10D Pic’s liggen uittesten!!!
                    Geen RAW, die natuurlijk “”nog”” meer info bevatten en sowieso, beter zullen zijn.
                    Gewone Joint Photographic Experts Group formaat
                    1. PP-Pro & Reso Veronique
                    2. Heavy cropping
                    3. Afgedrukt High Pro Q (Art-brochure drukwerk kwaliteit)
                    4. Onder de zware TV loupe geïnspecteerd.

                    Resultaat:
                    -------------

                    Pentax: smc DA 14 mm / 2,8 ED (IF)……...Subbiem …. (9.75)
                    (ELMARIT-R 19 mm f/2.8 kwaliteit)

                    Pentax: smc DA 18-55mm f/3.5~5.6 AL …Goed ………(8.00)

                    Pentax: smc DA 50 - 200 mm / 4~5,6 ED…. Zéér goed …(8,50)
                    Voor zo'n goedkope, lichtgewicht kit/Flutlensjes, Whaw, voorbeeldige kwaliteit!
                    En ik ben al heel mijn leven de LeicaIII/M4/M6/ R5/R7 (analoog) kwaliteit gewoon, dus niet snel tevreden.
                    Maar dat deel van mijn leven is nu voor goed begraven.


                    Het wordt nu dus een: Pentax K10D + 18-55mm + 50-200mm + 14 mm. + (Augustus) ******f/4 zoom
                    Volgens mij, momenteel: One of the Best SLR’s on the market en zeer zeker, zwaar onderschat en bestraft, god weet mss. waarom, but I don’t!
                    De Beuk'ys wakker worden mannekes!!!!! it's a winner!!
                    In de shop vanmorgen ...oei Pentax, dat is enkel op bestelling..Dommerikken!!

                    Done
                    Veronique (héél moe, maar wel héél voldaan)


                    @wim
                    Met zo'n Fisheye moet je wel opletten, hoor
                    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaringen smc DA objectieven gezoch??

                      Proficiat met je aankoop en veel plezier ermee. Trouwens, er zijn wel winkels die ze op voorraad hebben hoor.
                      De produktie van de K10D loopt nu als een trein, en de K10D was dan ook de best verkochte DSLR in Japan van 14/5 tot 20/5 (zie http://www.dslrphoto.com/2007/05/28/...nking-514-520/)
                      Groetjes van tozumi

                      Bezoek hier mijn webstek

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaringen smc DA objectieven gezoch??

                        Gefeliciteerd met de aankoop. Welkom bij de Pentax-liefhebbers-club
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          RAW Software

                          Ik ga dit even hier posten:
                          Wat vinden jullie van de meegeleverde Software, vooral de RAW functie?
                          Goed, of toch maar liever de Adobe Camera RAW plugin?

                          veronique
                          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                          Comment


                          • #14
                            Re: RAW Software

                            Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                            Ik ga dit even hier posten:
                            Wat vinden jullie van de meegeleverde Software, vooral de RAW functie?
                            Goed, of toch maar liever de Adobe Camera RAW plugin?

                            veronique
                            De kwaliteit van de RAW conversie is met Pentax Photo Lab van de beste die je kan krijgen. Vooral omdat deze software gebruik maakt van de SilkyPix engine. Helaas vind ik de software ontoereikend om vlot door grotere hoeveelheden beelden te gaan.

                            Adobe Camera RAW (ACR) haalt default iets minder uit de RAWs, maar 't verschil blijft m.i. marginaal. Voordeel is wel dat je ACR vanuit Adobe Bridge kan aanroepen en zo erg makkelijk een goede workflow kan opbouwen. Adobe Bridge veronderstelt echter wel dat je Adobe Photoshop CS2 of hoger hebt. Goedkoper (en eigelijk naar workflow en basic verwerking efficiënter) alternatief is Adobe Photoshop Lightroom. Daar ben ik naar overgestapt na lang Bridge+ACR te hebben gebruikt. Soms heb ik voor erg specifieke verwerkingen nog Photoshop CS2 nodig, maar in 99% van de gevallen kan ik alles doen met Lightroom. Enkel de verscherpingsalgortimes in Lightroom zijn niet wat ze zouden moeten zijn, maar dat komt in volgende versies allicht goed. Als je met Pentax limited of * glas fotografeert is aanscherpen zowiezo al een stuk minder kritisch.

                            Persoonlijk ben ik dus een fan van Lightroom.

                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ervaringen smc DA objectieven gezoch??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                              Resultaat:
                              -------------

                              Pentax: smc DA 14 mm / 2,8 ED (IF)……...Subbiem …. (9.75)
                              (ELMARIT-R 19 mm f/2.8 kwaliteit)

                              Pentax: smc DA 18-55mm f/3.5~5.6 AL …Goed ………(8.00)

                              Pentax: smc DA 50 - 200 mm / 4~5,6 ED…. Zéér goed …(8,50)
                              Voor zo'n goedkope, lichtgewicht kit/Flutlensjes, Whaw, voorbeeldige kwaliteit!
                              En ik ben al heel mijn leven de LeicaIII/M4/M6/ R5/R7 (analoog) kwaliteit gewoon, dus niet snel tevreden.
                              Maar dat deel van mijn leven is nu voor goed begraven.
                              Leuk om lezen! De Pentax kits zijn altijd al relatief goed geweest. Enige uitzondering vormden de FAJ objectieven die de laatste generatie goedkope analoge kleinbeeldreflexen vergezelden. Hou dit in je achterhoofd mocht je ooit oud glas inkopen, de FAJ's mijden!

                              Maar de limiteds en de * reeksen zijn helemaal om duimen en vingers van af te likken. En met een beetje geduld en zoekwerk kan je die uit de FA generatie aan redelijke prijzen vastkrijgen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                              Het wordt nu dus een: Pentax K10D + 18-55mm + 50-200mm + 14 mm. + (Augustus) ******f/4 zoom
                              Let op Veronique, de DA*60-250/4 staat niet op schema voor Augustus, dat zijn enkel de DA*16-50/2.8 en de DA*50-135/2.8. Ik verwacht de 60-250 eerder in December.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                              Volgens mij, momenteel: One of the Best SLR’s on the market en zeer zeker, zwaar onderschat en bestraft, god weet mss. waarom, but I don’t!
                              De Beuk'ys wakker worden mannekes!!!!! it's a winner!!
                              In de shop vanmorgen ...oei Pentax, dat is enkel op bestelling..Dommerikken!!
                              Het begint langzamerhand door te dringen, maar 't heeft tijd nodig om tg de hegemonie van Canon en Nikon op te boksen. Dat de K10D de TIPA award (zowat de Europese Oscars voor beeldtechnologie) voor beste expert DSLR kreeg is niet voor niks hé. Dat helpt zeker.
                              Ook bij De Beukelaer zijn ze beter bezig heb ik de indruk. In 't begin was 't nog wat aftasten (mss mede door Pentax dat zich nog wat moest heroriënteren, en de kleinhandel die opnieuw moest worden gemotiveerd) maar de service is intss dik in orde gekomen. Toen ik niet aan een minder courant accessoire kon geraken via de kleinhandel was één mailtje voldoende om het twee dagen later bij m'n fotohandelaar te laten aankomen.

                              Done
                              Veronique (héél moe, maar wel héél voldaan)


                              Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                              @wim
                              Met zo'n Fisheye moet je wel opletten, hoor
                              Idd, zeker @ 10mm staan je eigen voeten er erg snel op. Ik heb een tijdje een Peleng 8mm fisheye gehad, en die was op dat vlak niet simpel, eigelijk was het effect te extreem. Gebruikte hem niet dus heb ik 'm doorverkocht. De Zenitar 16mm fisheye heb ik nog wel. Deze is m'n favoriete grote breedhoek voor 't moment. Het effect valt mee op dit brandpunt en ik geef er eigelijk zelfs de voorkeur aan tov rectilineaire ultrabreedhoek. De DA10-17 lijkt me echter net iets beter en ook net iets handiger (de Zenitar kan enkel in M mode worden gebruikt). Ik zou die vooral tss 15mm en 17mm gebruiken, maar 't is leuk ook het extreme effect te hebben voor uitzonderlijke fun zonder extra kost. Voorlopig liggen de prioriteiten anders (gereserveerd voor de f/2.8's en de 60-250) en is de DA10-17 boven het resterende budget, dus doe ik het nog even met de Z.

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X