Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerst op de foto en dan platgetrapt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerst op de foto en dan platgetrapt

    Het leliehaantje (Lilioceris lilii), een ware plaag voor lelies in de tuin.
    Vandaar eerst een plaatje gemaakt en dan platgetrapt. Ook voor natuurliefhebbers zijn er grenzen.



    [edit] Gezien mijn titel voor sommigen blijkbaar schokkend is toch nog wat extra toelichting over dit beestje.

    Het leliehaantje is, net zoals de coloradokever, een exoot. M.a.w. een insekt dat hier van nature niet thuishoort. Het probleem met deze mooie beestjes is dat ze, op enkele sluipwespen na, géén natuurlijke vijanden hebben. Vogels lusten de kevers niet wegens de walgelijke smaak, iets waar de felrode kleur naar verwijst (pyjamawantsen gebruiken dezelfde truuk). Het imago eet niet zoveel van de lelie-achtigen, ze zijn non-stop aan het paren. Het voornaamste probleem zijn de larven. Die hebben de onhebbelijke gewoonte om zich met hun eigen uitwerpselen te gaan bedekken. Geef nu toe, welke vogel of andere insekteneter gaat een hoopje poep verorberen? De larven vreten de planten gewoon tot op de laatste vezel op.

    In tegenstelling tot vele andere insekten hebben leliehaantjes ook geen piekperiode in de voortplanting. Ze gaan lekker door van april tot augustus en de vele generaties larven vreten alles kapot wegens gebrek aan die natuurlijke vijanden. Dat maakt doelgerichte biologische bestrijding zeer moeilijk. De kever overwintert als imago om vanaf april opnieuw aan de slag te gaan.

    Als je de keuze maakt om deze kevers niet chemisch te gaan bestrijden(wat mijn bewuste keuze is) dan zit er niets anders op dan ze regelmatig te verzamelen (kevers en larven) en die te vernietigen. Maak je geen zorgen. Ze zijn er ieder jaar terug. En eigenlijk is dat niet zo'n goed nieuws. Want het leliehaantje is meegekomen met de lelies die we zo graag in onze tuinen zien. Maar ondertussen vreten ze ook de inheemse Fritillariasoorten (zoals de zeldzame kievitsbloem) op.

    Mooi om te fotograferen maar een werkelijke pest in de natuur. Zoals heel wat exoten bijv. het Aziatisch lieveheersbeestje. Oh zo mooi maar ze vreten wel al onze inheemse lieveheersbeestjes op.

    Mijn titel is dus mogelijk wat hard.
    De realiteit is hard, zelfs al zien we het liever anders. Ik trap niet graag doelbewust op insekten. Maar schoonheid kan bedriegen.
    Last edited by pendragon; 29 mei 2007, 23:54.
    Meer foto's op mijn website

  • #2
    Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

    Nou..............de foto is echt prachtig
    Maar dat plattrappen had je nou niet moeten vertellen......

    Groetjes,
    Petra
    Last edited by Wim1960; 29 mei 2007, 23:43.
    http://www.pbase.com/peetje252

    Comment


    • #3
      Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

      Prachtige foto

      Met een eerlijk commentaar
      mvg,
      Ludo V.

      Comment


      • #4
        Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

        ik vind het een hele mooie foto,
        van een mooi diertje mij onbekend,
        In de discusie of die wel of niet dood moest ga ik me niet mengen,
        ik apreccieer wel dat elk een eigen mening er over nahoud,
        maak er nu aub geen ruzie over, julie zijn 2 fantastische fotograven,
        en met elk een eigen mening,probeer dat gewoon te aanvaarden.
        Mvg des.

        Comment


        • #5
          Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

          Een mooie en tja..mss het focuspunt iets meer naar voor en een iets grotere dof.De theorie ....
          Je weet het beter als geen ander hé.
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

            Om verder on topic te gaan, een prachtig plaatje Pendragon , de glanzende dieprode kleur (net pas geverfd ) van zijn schild contrasteert goed met de achtergrond, kortom mooie kleuren mooie dof en mooi diertje ook al ist ie schadelijk voor zijn omgeving.

            mvg,
            Last edited by Wim1960; 29 mei 2007, 22:32. Reden: off topic tekst verwijderd
            2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

            Comment


            • #7
              Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

              Helaas een aantal van uw reakties moeten verwijderen, graag beperken tot reakties op de foto's

              Gr Mod Wim1960
              Motto: Altijd blijven lachen :) kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. ;)
              Canon eos 7D Mijn site

              Comment


              • #8
                Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

                Neen serieus, hij staat er goed op .
                Last edited by Wim1960; 29 mei 2007, 22:33. Reden: off topic tekst verwijderd

                Comment


                • #9
                  Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

                  Inderdaad serieus, een mooie foto
                  Ik ken het beestje niet, en naar ik begrepen heb, mag ik mij gelukkig prijzen ...
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

                    eel schone foto, en ik was ook eerst geschokt tot ik hoorde dat het een exoot was (zelden zijn exooten goed :-p)
                    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

                      Hoi, in 1e instantie ietwat schokkend inderdaad, echter na het lezen van je duidelijke toelichting zwakte m'n kritiek wat af...............
                      Hele fraaie compositie zo uit de hoek komend, scherp en mooie kleuren!

                      Ik zie echter wel wat vlekken in de achtergrond verschijnen. Iets wat ik in mijn foto's ook regelmatig tegenkom. Ik heb me enigszins verdiept in deze materie, en 't schijnt "posterization" te heten. We moeten "meer naar rechts" fotograferen!

                      Hier wat info,


                      FacebookTweet On my recent workshop in Iceland (July, 2003) I had a fascinating chat with Thomas Knoll about signal to noise ratios in digital photography....


                      Groet, Richard
                      www.pbase.com/richard2051

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

                        De foto is echt klasse. Beestje heel mooi weergegeven.




                        @ Richard: interessante info!
                        Last edited by Wim1960; 30 mei 2007, 21:37. Reden: off topic reaktie verwijderd
                        Birdwatching ... it's a way of life!

                        http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

                          schitterend !
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

                            Mooie foto, om jaloers op te zijn .
                            Jammer van die ene voelspriet die er niet scherp op staat.
                            BD0723BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerst op de foto en dan platgetrapt

                              heel mooi.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X