Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verschillende lenzen, welke te kiezen??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verschillende lenzen, welke te kiezen??

    Vanaf september volg ik avondles digitale fotografie en ben van plan om binnenkort een Canon EOS 400D kit te kopen (body, BGE-3, EF-s 18-55mm, EF-S 55-200, statief, CF 1GB en reistas) voor een deftig prijsje- cashback.
    De interesse gaat vooral naar interieur- en portretfotografie en kiekjes van op reis en feestjes.
    waarom een Canon omdat deze enorm goed in mn hand ligt, ik het een heel mooi toestel vind (beroepsmisvorming!! ) en ik nu een compactje heb van olympus en niet helemaal tevreden ben.
    Anyway ik zit wel nog met een paar vraagjes...

    1) voor dezelfde prijs van de kit kan ik de body met een sigma 18-200mm aankopen. Is dit gemakkelijker in gebruik? of gebruik je toch meestal de EF-S 18-55mm en is die EF-S 55-200 een luxe? Gaat de keuze bij jullie naar de totaalkit of naar die met de sigma?
    2) wat is het verschil tussen sigma, EF-S, tamron, .... (mss domme vraag )
    3) beeldstabilisator: in het toestel zoals bvb bij die Sony alpha. Zie je een groot verschil met het gebruik van een statief? of is dit helemaal niet te vergelijken? kan een beeldstabilisator in een lens zitten ook? en zijn er zulke op de markt voor een EOS 400D???
    4) welke lens raden jullie aan voor interieurfoto's met dit toestel? (toekomstmuziek )

    voila, een hele boterham, stel gerust vragen als er dingen niet duidelijk zijn
    dank u
    Canon 400D - Canon 10-22 - Sigma 18-200 - Canon 50mm 1.8 - Canon 17-55 2.8

  • #2
    Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

    Kijk ook eens naar de kit met de 17-85 en BG-E3, de 17-85 is misschien wel niet de meest lichtgevoelige lens, maar is een goeie allrouner IMO, met een goeie flash er bij zal die misschien wel voldoen voor interieur (??) maar al zeker voor landschap en protret.
    't Is maar een idee hé. Je zit wel goed met die Canon, ben er vandaag nog mee op stap geweest, yep, met 1 lens.

    Comment


    • #3
      Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

      Oorspronkelijk geplaatst door nyla Bekijk bericht
      2) wat is het verschil tussen sigma, EF-S, tamron, .... (mss domme vraag )
      3) beeldstabilisator: in het toestel zoals bvb bij die Sony alpha. Zie je een groot verschil met het gebruik van een statief? of is dit helemaal niet te vergelijken? kan een beeldstabilisator in een lens zitten ook? en zijn er zulke op de markt voor een EOS 400D???
      4) welke lens raden jullie aan voor interieurfoto's met dit toestel? (toekomstmuziek )

      voila, een hele boterham, stel gerust vragen als er dingen niet duidelijk zijn
      dank u
      2) Sigma en Tamron (ook Tokina) zijn zogenaamde third-party fabrikanten. Zij maken dus lenzen voor verschillende merken (oa Canon, Nikon, Sony, Pentax,...).
      EF-S is een systeem om lenzen te koppelen. Dit systeem werkt enkel op een Canon Eos 300D, 350D, 400D, 20D en 30D. Wil je later een professionelere (duurdere) camera die niet in dit rijtje past, dan kan je met EF-S lenzen niks meer aanvangen (tenzij doorverkopen natuurlijk). Laat je dit echter niet afschrikken, ik heb er ook twee, want ik denk niet dat ik snel zal overschakelen op een ander systeem.
      EF is het systeem dat op enkele Canon kan gebruikt worden (dus ook op bovengenoemde).

      3) Canon heeft idd lenzen met ingebouwde stabilisatie, aangeduid met 'IS'. Deze kosten wat meer, maar zijn voor mij hun geld zeker waard.

      4) Ik ben geen expert, maar voor interieur zal je een lichtsterke groothoeklens moeten nemen, zodat je sfeervolle foto's kan nemen zonder flits. Een voorbeeld (die ik ook heb) is de Canon 17-55 f2.8 IS. Een van de beste lenzen die er is, maar zeker niet goedkoop. Wel zijn geld dubbel en dik waard volgens mijn bescheiden mening...

      Aan de grotere experts hier aanwezig: als ik hier iets zeg dat niet klopt, feel free to correct me he!
      Canon Eos 80D / Canon EF-S 10-22 / Canon EF-S 17-55 f2.8 IS / Canon EF 50 f1.4 / Canon EF 70-300 IS / Lowepro Nova 5 AW / Lowepro Slingshot 3 AW
      http://www.orlik.be

      Comment


      • #4
        Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

        is die Canon 17-55 f 2.8 IS niet gelijk met de 18-55 van bereik? of mag ik dit niet vergelijken.
        dus een 55-200 vinden jullie overbodig...
        ik ben gewoon nog wat op zoek welke lens/lenzen mij het interessants zijn en welke kit mij dan het voordeligst uitkomt.
        Heb een beetje schrik dat de verkoper van de fotografiewinkel enkel wil verkopen en ik nadien spijt ga krijgen.. tis toch een investering voor een onzekere toekomst (hobby?? professioneel?? freelance ?? nog af te wachten naar m'n kunnen )

        alvast bedankt voor de reacties
        xx
        Canon 400D - Canon 10-22 - Sigma 18-200 - Canon 50mm 1.8 - Canon 17-55 2.8

        Comment


        • #5
          Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

          Oorspronkelijk geplaatst door nyla Bekijk bericht
          is die Canon 17-55 f 2.8 IS niet gelijk met de 18-55 van bereik? of mag ik dit niet vergelijken.
          dus een 55-200 vinden jullie overbodig...
          Qua bereik is dat vergelijkbaar, maar niet qua kwaliteit en lichtsterkte. De kitlens wordt algemeen aanzien als een goedkope instaplens, en daar is op zich niets mis mee, je moet ergens beginnen.
          Een groot onderscheid tussen de twee is alvast IS, dat heeft de kitlens niet.

          Comment


          • #6
            Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

            kan ik die beeldstabilisatie vervangen door het gebruik van een statief?
            want die lenzen hebben toch een bepaald prijskaartje... en dat is een beetje boven m'n budget, mss in de toekomst ..
            zoals je ziet.. enorm veel vragen
            Canon 400D - Canon 10-22 - Sigma 18-200 - Canon 50mm 1.8 - Canon 17-55 2.8

            Comment


            • #7
              Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

              Laat de kitlenzen (en die sigma 18-200) misschien maar voor wat ze zijn. Start met bv de Canon EF 24-105mm F 4.0 L IS USM (is nu in de aanbieding). Hiermee zul je veel fotowensen, portret/reis en feestjes kunnen vervullen. Als dit objectief tenminste compatible is met de 400D?
              Wat betreft de "toekomst", het maken van interieurfoto's zul je wat meer groothoek nodig hebben (10-22/12-24mm). Lichtsterk is een optie maar een statief belangrijker... Veel plezier met je keuze. Gr, Paul
              M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

              Comment


              • #8
                Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

                Oorspronkelijk geplaatst door nyla Bekijk bericht
                kan ik die beeldstabilisatie vervangen door het gebruik van een statief?
                Dat kan je daar zeker mee opvangen, en 't is ook niet dat die kitlens 'slecht' is hé, ik heb al veel goeie foto's gezien die daar mee genomen werden, het vrouwke/manneke achter de camera is soms belangrijker dan de lens of de camera zelf. Maar goed materiaal helpt.
                Het is ook verstandiger om een kitlens voor 50€ te verlappen achteraf dan voor 500€ verkeerd aan te kopen (omdat je toch meer breedbeeld neemt, of juist meer tele etc.).
                Zelf wist ik dat portret en landschap mijn ding is, en macro, maar dat kan nooit met één lens, de 17-85 kit met bg-e3 heeft echter een ruime cashback die me toelaat om alvast met een redelijke lens te beginnen. Verder heb ik een 50mm op de kop kunnen tikken (zegt men dat eigenlijk wel van lenzen ) die ik met tussenringen als instap-macro wil gaan uitproberen. 't Blijft een hobby.

                Comment


                • #9
                  Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

                  Heb niet helemaal goed opgelet Ver boven je budget. Wat wel blijft staan is dat je beter de kitlenzen laat liggen. Misschien is dan een Tamron AF SP 17-50/2,8 Di II wel een alternatief. Veel BDers zijn er zeer tevreden over.
                  Gr, Paul
                  M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                  Comment


                  • #10
                    Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

                    hoh, ik zie door het bos de bomen niet meer
                    mss moet ik m'n vraag anders stellen

                    als je kijkt in mn vorige posts denk ik wel dat je weet wat ik wil gaan doen
                    en die Eos 400D wil ik wel als body + statief + die BGE-3 + lens (???)
                    het prijskaartje ligt rond de 1200 euro voor alles samen
                    wetende dat ik nog niets van fotografie ken, wel al veel gelezen en rondgekeken en start in september met avondlessen digitale fotografie
                    (waar ik na 6jaar certificaat van professioneel fotograaf heb).
                    dus later kunnen (duurdere) meer to-the-point lenzen worden aangekocht.
                    nu vooral het leren kennen van het toestel en de fotografiewereld maar wil deze lens wel over twee jaar niet langs de kant zien liggen...

                    Welke lenzen stellen jullie mij voor + prijs aub
                    gelieve wat meer uitleg dat ik weet wat je precies kunt doen met die lens

                    alvast bedankt voor de vele hulp
                    (moet ik trouwens niet onder de 'objectieven' staan ipv 'camera's )
                    Canon 400D - Canon 10-22 - Sigma 18-200 - Canon 50mm 1.8 - Canon 17-55 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

                      Nu je budget duidelijker is, het volgende. Eos 400D (€678)+ BGE-3 (€100)+ lens Tamron AF SP 28-75/2,8 XR DI (€339). Blijft er nog zo'n €80 over voor een 1GB kaart en evt een tas. Statief komt net zoals een groothoek evt later wel.

                      Oorspronkelijk geplaatst door nyla Bekijk bericht
                      maar wil deze lens wel over twee jaar niet langs de kant zien liggen...
                      De kitlenzen zullen waarschijnlijker de twee jaar niet halen

                      Wat je met bv een 28/75 2.8 kunt is legio... Zoals je zelf al aangeeft bij je prioriteiten, portret, reis en feestjes ed. En ja, ook de bomen in het bos
                      Gr, Paul
                      Last edited by Flotootje; 30 mei 2007, 13:24.
                      M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                      Comment


                      • #12
                        Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

                        Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
                        Nu je budget duidelijker is, het volgende. Eos 400D (€678)+ BGE-3 (€100)+ lens Tamron AF SP 28-75/2,8 XR DI (€339). Blijft er nog zo'n €80 over voor een 1GB kaart en evt een tas. Statief komt net zoals een groothoek evt later wel.


                        zal waarschijnlijker de twee jaar niet halen

                        Wat je met bv een 28/75 2.8 kunt is legio... Zoals je zelf al aangeeft bij je prioriteiten, portret, reis en feestjes ed. En ja, ook de bomen in het bos
                        Gr, Paul
                        Lijkt mij een goeie keuze. Om een aparte portretlens te hebben, kan je nog kijken naar een 50mm 1.8. Die kosten tegenwoordig rond de 90€ maar ze zijn van topkwaliteit.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

                          ik ben hier weer hoor
                          wat is die 50mm 1.8 precies? is dat de officiele naam??
                          Ik ga dit weekend eens kijken naar die Tamron 28-75
                          daar zit dan wel geen beeldstabilisator in en is niet geschikt voor interieurs zekers?? of is de lichtsterkte beter en daarom wel goed voor interieurs? Als dit wel zo is dan is dit wel interessant!
                          dan vinden jullie het bereik niet zoooo belangrijk???

                          oja en dan nog iets
                          mn pa heeft nog een professionele flits van pentax liggen.
                          deze heeft wel gewerkt op een analoog toestel en is zeker al 20 jaar oud.
                          is er kans dat ik deze kan gebruiken en op mn 400D kan aansluiten?

                          alvast bedankt ! ik ga nog wat verder rondneuzen....
                          Last edited by nyla; 31 mei 2007, 12:01.
                          Canon 400D - Canon 10-22 - Sigma 18-200 - Canon 50mm 1.8 - Canon 17-55 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

                            [Mod] eventjes verplaatst naar een passend forum
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: verschillende lenzen, welke te kiezen??

                              Oorspronkelijk geplaatst door nyla Bekijk bericht
                              ik ben hier weer hoor
                              wat is die 50mm 1.8 precies? is dat de officiele naam??
                              Werd "vroeger" ook wel een standaardlens genoemd. Deze lens werd meestal als eerste bij een toestel gekocht én omdat dit brandpuntsafstand een "kijkhoek" heeft als het menselijk oog (ongeveer dan). Door de nu aanwezige cropfactor(s) 1.3x/1.5x/1.6x en zoomlenzen is de term "standaard" niet meer zo geschikt.

                              Oorspronkelijk geplaatst door nyla Bekijk bericht
                              Ik ga dit weekend eens kijken naar die Tamron 28-75
                              daar zit dan wel geen beeldstabilisator in en is niet geschikt voor interieurs zekers?? of is de lichtsterkte beter en daarom wel goed voor interieurs? Als dit wel zo is dan is dit wel interessant!
                              dan vinden jullie het bereik niet zoooo belangrijk???
                              Zit hem niet in de beeldstabilisator maar meer in het gemis van groothoekbereik. Vandaar ook het eerder gegeven advies om later er een groothoek bij te kopen. Tot dan kun je (met wat beperkingen) prima interieurfoto's maken. Wel is het dan verstandig om hiervoor een statief te gebruiken.

                              Oorspronkelijk geplaatst door nyla Bekijk bericht
                              oja en dan nog iets
                              mn pa heeft nog een professionele flits van pentax liggen.
                              deze heeft wel gewerkt op een analoog toestel en is zeker al 20 jaar oud.
                              is er kans dat ik deze kan gebruiken en op mn 400D kan aansluiten?
                              Of het wel of niet kan moet geen issue zijn. Gewoon vergeten die flitser. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de camera/flits, compatible/belichting, doe je er goed aan om een Canon/Sigma flitser te kopen.

                              In jouw geval moet je maar eerst eens goed bekijken waar je mee wil beginnen én met de cursus beginnen... En later pas je gerief uitbreiden naar je behoefte/budget.

                              Als laatste maar misschien wel de belangrijkste tip... ga naar de bibliotheek of schaf (een) goed(e) en duidelijk(e) boek(en) aan waar de gehele basis over fotografie in staat beschreven. Kan duidelijker en/of gemakkelijker zijn dan bv de uitleg hier op BD. Gr, Paul
                              Last edited by Flotootje; 31 mei 2007, 13:28.
                              M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                              Comment

                              Working...
                              X