Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectieven en vochtigheidsgraad

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectieven en vochtigheidsgraad

    Hoe ga ik best om met objectieven in zeg maar de plantentuin van Meise, waar je van woestijn klimaat in tropisch regenwoud kan terecht komen door van 'kas' te veranderen ?
    Laten accilimatiseren of de aanslag droog deppen met een zachte doek ?

  • #2
    Re: objectieven en vochtigheidsgraad

    Alles in een plastieken zak, toeknopen en pas uithalen als alles op plaatselijke temperatuur is. Die condens kruipt overal, ook langs binnen.
    Trouwens het probleem doet zich enkel voor als je met een koude camera in een ruimte komt met een hoge vochtigheidsgraad (lees : tropisch).
    Misschien kan je de volgorde waarin je de kassen bezoekt een beetje uitpiepen ?

    PaulM

    Comment


    • #3
      Re: objectieven en vochtigheidsgraad

      Euh, ik kwam van warm droog in een warm vochtig (tropisch regenwoud) en de lens dampte wel aan, het vocht was ook op mijn huid te voelen, en drupte van de bladeren.
      Nu hoop ik maar dat ik geen schade aangericht heb.

      Comment


      • #4
        Re: objectieven en vochtigheidsgraad

        Ideaal is het niet, maar als je achteraf het materiaal goed laat drogen is er weinig kans op schade. De grootste boosdoener is schimmel en als je je camera vochtig voor lange tijd wegstopt is dat nefast, maar mits een beetje gezond verstand kan zoiets geen kwaad. Een uurtje in de tropische serre in Meise is niet te vergelijken met enkele weken/maanden in een tropisch oerwoud.

        Dat beetje condens op de lens is enkel vervelend op de moment zelf maar echt geen reden tot ongerustheid... Op die moment een lenswissel uitvoeren is dan weer geen gebruik maken van het gezond verstand.

        Af en toe wordt mijn 20D heel nat door condens tijdens nachtelijke sessies. In december is hij zelfs enkele malen met ijs beslagen van buiten terug gekomen, zonder enig nadelig effect achteraf. Gewoon rustig op temperatuur laten komen en laten drogen.

        Koen
        Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
        http://www.koenvangorp.be

        Comment


        • #5
          Re: objectieven en vochtigheidsgraad

          Dat is dan een hele geruststelling, alles ligt hier nu binnen netjes op adem te komen, de lens op de body welsiwaar, maar niet nog eens ingepakt etc.

          Comment

          Working...
          X