Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Schimmel' in Nikkor 80-200 F2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'Schimmel' in Nikkor 80-200 F2.8

    Gisteren kwam mijn vader langs met een raar verschijnsel. Zijn Nikkor 80-200 F2.8 heeft op het 2e glaselement last van vlekjes, waar per vlekje precies iets wit groeit. Heeft wat weg van schimmel / mos. Hij heeft deze lens al eens binnengedaan bij een fotozaak, maar het heeft niet geholpen.

    Hij heeft deze lens vroeger overgekocht van iemand die deze een half jaar had, en in een zotte bui alles terug heeft verkocht. De enige reis die deze 80-200 heeft meegemaakt is een trip naar Ijsland.

    Iemand een idee wat dit is, en wat je er tegen kan doen?
    Frank
    http://www.mirrorshades.be

  • #2
    Re: 'Schimmel' in Nikkor 80-200 F2.8

    Dit zou inderdaat wel eens een schimmelinfectie kunnen zijn. En tijd geleden is er hier nog eens een topic geweest over een gelijkaardig probleem.
    Gebruik de zoekfunctie eens met als zoekterm schimmel, direct gevonden.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: 'Schimmel' in Nikkor 80-200 F2.8

      Oorspronkelijk geplaatst door Catscratch Bekijk bericht
      Gisteren kwam mijn vader langs met een raar verschijnsel. Zijn Nikkor 80-200 F2.8 heeft op het 2e glaselement last van vlekjes, waar per vlekje precies iets wit groeit. Heeft wat weg van schimmel / mos. Hij heeft deze lens al eens binnengedaan bij een fotozaak, maar het heeft niet geholpen.

      Hij heeft deze lens vroeger overgekocht van iemand die deze een half jaar had, en in een zotte bui alles terug heeft verkocht. De enige reis die deze 80-200 heeft meegemaakt is een trip naar Ijsland.

      Iemand een idee wat dit is, en wat je er tegen kan doen?
      Op IJsland is het op vele plaatsen nogal een agressieve omgeving voor glas, elektronica en coatings. Aan de andere kant ben ik daar nu toch al ruim een aantal malen geweest en geen enkele lens vertoont die "spinnewebbetjes" want zo zien ze eruit niet ? Het zal dus wel een schimmelvorm zijn.

      er is idd al een draad geweest hierover.

      Weinig aan te doen vrees ik, hoofdoorzaak zou vochtigheid zijn in combinatie met microsporen in de optiek.

      PaulM

      Comment


      • #4
        Re: 'Schimmel' in Nikkor 80-200 F2.8

        Hi,

        Fungus komt meer voor bij oudere lenzen en dan vooral als het vochtig en warm is.

        Ijsland lijkt me niet direkt een oorzakelijk veband.

        Lens wel laten reinigen en tot die tijd afschermen van andere lenzen.

        Google zoeken op fungus., bvb.


        Paul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: 'Schimmel' in Nikkor 80-200 F2.8

          ik heb enkele jaren geleden mijn 80-200 2.8 schuifzoom laten ontdoen van een lichte schimmel bij Slotte in Brussel (op aanraden van mijn fotohandel in Mechelen). Vriendelijke mensen, zeer correct afgehandeld aan een meer dan faire prijs. Nadien de lens nog meerdere jaren tot volle tevredenheid gebruikt, tot de 70-200 VR in het vizier kwam.

          Comment


          • #6
            Re: 'Schimmel' in Nikkor 80-200 F2.8

            Wat heeft die reiniging gekost? Heb hier ook enkele lenzen die het zitten hebben. Veel gebruikt bij het trekken, wel in een fotorugzak, maar ja als het een paar dagen regent wordt alles klam.
            Te veel lenzen en te weinig tijd.
            http://pentaxlenstest.blogspot.com/

            Comment


            • #7
              Re: 'Schimmel' in Nikkor 80-200 F2.8

              Oorspronkelijk geplaatst door dppa Bekijk bericht
              Wat heeft die reiniging gekost? Heb hier ook enkele lenzen die het zitten hebben. Veel gebruikt bij het trekken, wel in een fotorugzak, maar ja als het een paar dagen regent wordt alles klam.
              Was als ik het mij goed herinner iets van 125 €

              Comment


              • #8
                Re: 'Schimmel' in Nikkor 80-200 F2.8

                bedankt.
                Te veel lenzen en te weinig tijd.
                http://pentaxlenstest.blogspot.com/

                Comment

                Working...
                X