Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoeveel foto's met 1 batterij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoeveel foto's met 1 batterij?

    Hallo,

    Mijn eerste vraag op dit forum:

    Ik wil graag een digitale reflex kopen en wil een keuze maken tussen canon 400d, sony alpha of nikon d80.

    Ik maak vooral natuurfoto's op reis, waarbij ik vaak meerdere dagen (soms zelfs een week of twee) niet in de bewoonde wereld kom. Herladen van de batterijen is dan vaak niet mogelijk. Bovendien heb ik een voorliefde voor koude streken...en ook dat beinvloedt het aantal opnamen per batterij.

    Hoeveel foto's je kan maken met één opgeladen batterij hangt natuurlijk af van veel factoren, maar ik zou graag jullie ervaringen hierover kennen. Met mijn analoog toestel trok ik vorig jaar in 4 weken zo'n 400 foto's. Niet héél veel, maar met een digitaal zullen dat er zeker meer zijn. Kwestie van jullie een idee te geven van mijn fotografeergedrag.


    Als er een antwoord op de vraag kan gegeven worden, dan wacht ik vol ongeduld op jullie reacties.
    groeten

  • #2
    Re: hoeveel foto's met 1 batterij?

    In dat geval is de 400d met grip BG-E3 een oplossing, daar passen niet alleen 2 batterijen in, waar je normaal gezien zonder veel flitsgebruik zo'n 400 foto's per batterij mee kan trekken, maar ook 6 AA batterijen(en die kan je dan wee rmassaal meenemen :-) )
    Er zijn wel meer voordelen aan de BG-E3, lees die maar verder in het forum na: betere houvast, bijkomende knoppen voor portretstand etc.

    Comment


    • #3
      Re: hoeveel foto's met 1 batterij?

      plus zijn de batterijen van de 400d zeer goedkoop in namaak te verkrijgen
      waardoor je er makkelijk meer kan meenemen.
      Fotogallery
      My Pictureblog

      Comment


      • #4
        Re: hoeveel foto's met 1 batterij?

        Zet de kijktijd van de Lcd op de laagste stand. Als je gestabiliseerde lenzen gebruikt zet dan de stabilisatie af wanneer je dit niet echt nodig hebt(bij voldoende licht en hogere sluitertijden).Wanneer je vanop een statief fotografeerd en/of je hebt de tijd om manueel scherp te stellen dan kan je soms ook de autofocus uitzetten.Op sommige camera's kan je de camera ook instellen dat hij na een tijdje niet gebruiken uitschakelt.
        De reservebatterijen draag je het beste op een warme plek op je lichaam( broekzak, borstzak)wanneer je naar een koudere lokatie trekt. Bewaar uw camera in een geisoleerde tas op je kamer ipv een koude auto wanneer je hem niet gebruikt.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: hoeveel foto's met 1 batterij?

          Ook de D80 heeft de optie dat je in de grip batterijen kan doen. Er zijn tegenwoordig fotorugzakken met zonnepanelen, misschien is dat een optie om je accu's op te laden.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: hoeveel foto's met 1 batterij?

            toen mijn D200 pas nieuw was, haalde ik amper 400 opnamen per batterij, nu haal ik er op events circa 800 per batterij (VR staat voortdurend aan) .. en als ze allemaal op zijn, steek ik 6AA'tjes in de grip en blijf ik verder schieten (is me nog maar een keer overkomen: event voormiddag, event namiddag en event 's avonds zonder kans om 220 volt te krijgen)

            de previeuw staat bij mij wel op minimale duur, ik dacht 2 seconden, en als ik ze niet nodig heb, effe op shutter half duwen, en previeuw is terug weg.

            aangezien de D80 de kleine broer is van de D200 zal je ook met de D80 met een batterij tot 800 shots kunnen maken als je batterij op capaciteit is (circa na 3 maal een volledige cyclus doorlopen te hebben)

            Comment


            • #7
              Re: hoeveel foto's met 1 batterij?

              In de grips van de nikon toestellen kan je ook AA batterijen gebruiken die meestal overal wel te koop zijn, wat de grips van Canon betreft ben ik niet op de hoogte of die ook deze mogelijkheid hebben.
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: hoeveel foto's met 1 batterij?

                In een 400D bij Canon kan je ofwel 2 normale batterijen insteken ofwel - ik geloof - 6 AA's.

                Ik heb lln een 500-tal foto's genomen met 1 batterij. Weliswaar zonder de flits te gebruiken (er zat een 430ex op, dus die werkt op aparte batterijen). Zelf heb ik nu een grip voor de gekende voordelen: langer shooten en beter hou-vast voor mensen met grote handen (en ook veel gemakkelijker te gebruiken in portret stand).

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                In de grips van de nikon toestellen kan je ook AA batterijen gebruiken die meestal overal wel te koop zijn, wat de grips van Canon betreft ben ik niet op de hoogte of die ook deze mogelijkheid hebben.
                Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
                http://digital.raptor-tec.be

                Comment


                • #9
                  Re: hoeveel foto's met 1 batterij?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LievenOst Bekijk bericht
                  Hallo,

                  Mijn eerste vraag op dit forum:

                  Ik wil graag een digitale reflex kopen en wil een keuze maken tussen canon 400d, sony alpha of nikon d80.

                  Ik maak vooral natuurfoto's op reis, waarbij ik vaak meerdere dagen (soms zelfs een week of twee) niet in de bewoonde wereld kom. Herladen van de batterijen is dan vaak niet mogelijk. Bovendien heb ik een voorliefde voor koude streken...en ook dat beinvloedt het aantal opnamen per batterij.

                  Hoeveel foto's je kan maken met één opgeladen batterij hangt natuurlijk af van veel factoren, maar ik zou graag jullie ervaringen hierover kennen. Met mijn analoog toestel trok ik vorig jaar in 4 weken zo'n 400 foto's. Niet héél veel, maar met een digitaal zullen dat er zeker meer zijn. Kwestie van jullie een idee te geven van mijn fotografeergedrag.


                  Als er een antwoord op de vraag kan gegeven worden, dan wacht ik vol ongeduld op jullie reacties.
                  groeten
                  Ja, lap, da's ook mijn probleem.
                  Ga je met de rugzak of heb je een of andere vorm van vervoer ? Er bestaan systemen die je inplugt op de sigarenaansteker van de jeep en die aan de nadere kant 220V geven.
                  In het andere geval zal slepen met batterijen maar een zozo-optie zijn zeker ?

                  Ik heb mezelf ertoe gedwongen om nooit de display te gebruiken en zeker geen foto's voor de foto's te nemen, digitaal of niet. Geen motor, geen VR, dus ook geen nacontrole van de foto's, geen flits (heb ik ook niet). Als de kaart vol is... dan is ze vol
                  Ah ja, en warm houden, en droog.

                  Hoewel ik me verleden jaar toch ook mispakt heb met de GPS op de Vatnajökull gletsjer, laten aanstaan om volledige track te onthouden, want als het weer daar omslaat is er dus een probleem. Twee reservebatterijen ....
                  In het doorgaan dank zij goed zicht de GPS amper geraadpleegd, bij het terugkeren was dat niet zo. Toen ik hem nodig had stond hij al een aantal uren met lege batterijen, warme broekzak of geen warme broekzak. Ik had wel andere batterijen maar ik kon niet anders dan almaarrechtedeure naar het laatste punt. Nu heb ik mijn les geleerd.

                  Waar gaat het naartoe als ik vragen mag ?


                  Paul

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoeveel foto's met 1 batterij?

                    De duur van de batterij hangt natuurlijk van het gebruik af. Flitsen of niet, veel naar foto's op LCD kijken of niet.

                    Ik zet mijn LCD van de 400D af. Alleen voor een reeks van opnames om de instellingen te bekijken en te veranderen. Daarna gaat deze af.

                    Dan trek je zonder problemen 1000 foto's met 1 batterij.
                    Gebruik je wel de LCD en de preview per foto dan zal je eerder rond 600 foto's per batterij zitten. Gebruik je regelmatig de flitser dan zak je naar zo'n 400 foto's.

                    Koop een paar extra accu's via een winkel zoals http://www.akkuinternational.de Ik heb er 2 voor mijn 400D bijgekocht inclusief transport was dat zo'n 20 Euro dacht ik. Voor dat geld kan je niet ongerust blijven over uw power hé.


                    Een gelijkaardige redenering geldt trouwens ook voor die 2 andere toestellen die je aanhaalde.
                    Tot sluitertijd, Dirk

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoeveel foto's met 1 batterij?

                      Ik heb een D50 (Nikon) en ik moet zeggen dat ik ervan verbaasd sta hoelang zo'n batterij mee gaat. Soms denk ik dat dit abnormaal lang is. Ik gebruik m'n toestel voorlopig niet echt intensief, maar in het weekend wordt hij toch wel regelmatig gebruikt.
                      Ik gebruik naast de ingebouwde flitser geen extra flitser.
                      Ik vermoed dat ik nu aan +/- 600 foto's zit en ze is nog steeds niet leeg.
                      Het LCD scherm gebruik ik vrij regelmatig, oa om de foto's te bekijken, menu-instellingen, ...
                      Vorige maand heb ik een extra batterij bijgekocht omdat ik m'n toestel een heel weekend nodig had en absoluut niet zonder wou te komen zitten. Ik heb heel het weekend met dezelfde batterij kunnen doorbrengen (zonder ze voordien vol te laden).
                      Dus voor mij zijn de batterijen van Nikon méér dan
                      Naar het schijnt is het wel zo dat ze de eerste keer minder lang meegaan maar dan steeds langer en langer meegaan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoeveel foto's met 1 batterij?

                        Met m'n 350D kan ik makkelijk zo een 1000 foto's maken, maar als ik 'm in de sportstand durf zetten slinkt dat al gauw naar een maximaal 600 stuks.
                        Preview staat op 2 seconden en eigenlijk kijk ik voor de rest niet veel op de LCD.
                        Meer foto's te zien op http://www.kermisreportages.be

                        Comment

                        Working...
                        X