Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vaak voorkomende brandpuntsafstanden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vaak voorkomende brandpuntsafstanden?

    Ik vraag mij af hoe het komt dat bepaalde brandpuntsafstanden zo vaak voorkomen, en sommigen dan weer niet.

    Zo kom je vaak 24, 35, 50, 85, 100, 135, 150, 200, 300, 400, ... mm tegen, terwijl je zelden lenzen zal tegen komen met een brandpuntsafstand van 40, 65, 75, 125, 160, 250, 350, ... mm

    van de 50mm weet ik dat die op een full-frame het beste overeenkomt met het menselijk oog, maar zijn er ook specifieke redenen voor de andere brandpuntsafstanden?

  • #2
    Re: vaak voorkomende brandpuntsafstanden?

    heeft er niemand een idee?

    Comment


    • #3
      Re: vaak voorkomende brandpuntsafstanden?

      Oorspronkelijk geplaatst door Vanquisher Bekijk bericht
      heeft er niemand een idee?
      eigenlijk niet neen
      van die 50 mm is het enigste dat ik kan verklaren (maar dat wist je zelf ook al)

      ik zou bvb ook kunnen vragen waarom de gangbare snelheidsbeperkingen niet 35, 55, 65, 75, 95 en 125 zijn
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: vaak voorkomende brandpuntsafstanden?

        Das zo een van die vragen die je alleen maar kan bedenken als je aan het studeren bent. Dan trek je op den duur alles in vraag

        Comment


        • #5
          Re: vaak voorkomende brandpuntsafstanden?

          Ik denk dat het gewoon standaardwaardes zijn. Er zijn wel enkele uitzonderingen. Bijvoorbeeld een Canon 90-300mm en 45mm TS, Zuiko 7-14mm en 14-45mm, Zeiss 25 en 45.

          Comment


          • #6
            Re: vaak voorkomende brandpuntsafstanden?

            Oorspronkelijk geplaatst door Vanquisher Bekijk bericht
            Das zo een van die vragen die je alleen maar kan bedenken als je aan het studeren bent. Dan trek je op den duur alles in vraag
            Hier vant zelfde...
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: vaak voorkomende brandpuntsafstanden?

              'k denk dat het "logische" kijkhoeken zijn, afgerond naar het dichtste tiental ofzo. Is maar een gok eh...


              Pentax heeft zo een aantal "limited" primes uitgebracht met andere brandpunten.

              43mm: naar het schijnt de perfecte diagonaal van een 35mm filmvlak, dus zogezegd de "perfecte" normale lens. (exact overeenstemmend met het oog)

              er is ook nog een 31mm en een 77mm

              En sinds kort nog: 21mm, 40mm, 70mm

              allemaal mooie, en dure lensjes

              maar ik ben toch al tevreden met een goede 50mm hoor

              Tom
              ~TDN
              fotoblog: www.tdn9.be

              Comment


              • #8
                Re: vaak voorkomende brandpuntsafstanden?

                Oorspronkelijk geplaatst door TDN Bekijk bericht
                Pentax heeft zo een aantal "limited" primes uitgebracht met andere brandpunten.
                Got'm, love'm!! Allez, de DA21, FA31, FA43 en FA77. De DA40 en DA70 vind ik niet zo cool want die brandpunten zijn te mooi afgeronde cijfers... Grapje, 't zijn mooie objectieven inderdaad. Ik doe er 90% van m'n doordeweeks werk mee...

                2TP, de klassieke brandpunten zijn gewoon afgeronde brandpunten van objectieven die de meest praktische beeldhoeken geven. Afgerond naar relatief makkelijk te onthouden getallen denk ik. Makkelijk onthouden maakt makkelijk herkenbaar, en dus ook makkelijk verkoopbaar (het "Follow the Joneses" fenomeen, 't zelfde principe dat momenteel voor een deel trouwens ook de sterke positie van Canon verklaart)...

                In het kleinbeeld-standaardbereik (rond 50mm) gaat dat in stapjes van 5mm, want kleiner dan dat zijn de verschillen toch verwaarloosbaar (vs lichtjes bewegen tov je onderwerp). Vijfvouden zijn makkelijk onthoudbaar (we hebben immers 5 vingers aan elke hand hé). Kortere brandpunten variëren vanaf minder dan 30mm in stapjes van 2mm of 4mm. Ook weer omdat even getallen makkelijker onthouden dan oneven getallen (twee ogen, oren, handen...). Een getal als 135mm is dan weer makkelijk omdat dat overeenstemt met het filmformaat; 35mm kleinbeeld film wordt immers ook 135 film genoemd: Wikipedia: 135 film, en ook (mss nog meer?) omdat 135° in de goniometrie de klassieke stompe hoek is (midden tss 90° en 180°). Nog langer en de stappen worden 50mm of 100mm.

                Gewoon makkelijke getallen dus. Die overigens vaak niet 100% kloppen, met soms verschillen van enkele mm's tss de aangegeven brandpunten en de eigelijke brandpunten. Vooral in telezooms langs de telekant?

                Dat maakt natuurlijk dat als een firma als Pentax een exclusieve reeks op de markt wil brengen, ze deze exclusiviteit kan benadrukken door "exotische" brandpunten te kiezen zoals 31, 43 en 77mm, waarbij 43mm idd de diameter van 35mm negatieven is. Als we dat als echte standaard op 35mm kleinbeeld beschouwen (is per slot van rekening ook een persoonlijke voorkeur wat je als normaal ervaart!) dan zou op APS-C sensoren (behalve Canon) de 28mm objectieven de echte standaarden moeten zijn, en niet de 35mm objectieven die men nu meestal zo benoemt. Persoonlijk ben ik daar erg voor te vinden, vermits ik 35mm toch wel te nauw vind. 50mm in de tijd overigens ook al, maar minder... Hoofdreden waarom ik de Pentax FA31/1.8 als standaard-objectief gebruik. Dit is nl het beste objectief voor Pentax in de buurt van 28mm. De FA28/2.8 is marginaal minder goed, en bovendien minder lichtsterk voor als 't moet of als ik met DOF wil spelen.

                Wim
                Last edited by ishpuini; 31 mei 2007, 09:53.
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: vaak voorkomende brandpuntsafstanden?

                  men 180mm macro is 185mm volgens de exif
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: vaak voorkomende brandpuntsafstanden?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                    Got'm, love'm!! Allez, de DA21, FA31, FA43 en FA77.
                    waw, das een mooie collectie glas dan! amai!

                    zal voor mij wss wel nooit er van komen om die allemaal te kopen, maar mss ooit 1tje ervan
                    ~TDN
                    fotoblog: www.tdn9.be

                    Comment

                    Working...
                    X