Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 24-70/f2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 24-70/f2.8

    hei all

    Ik denk er sterk over om deze lens aan te schaffen.
    Het enige wat me een beetje afschrikt is dat er nogal wat variatie in de lens zit.
    Daarmee bedoel ik vooral de scherpte en het soft zijn.

    Nu de meeste reviews en problemen ivm deze lens blijken zich vooral enkele jaren geleden voor te doen.

    Deze lens zal zeer vaak vol open en op f4 gebruikt worden.

    Wie heeft er evaring met deze lens en kan je eventueel een voorbeeld posten met deze lens op 2.8?


    Groeten risto
    Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

  • #2
    Re: canon 24-70/f2.8

    Ik heb de lens, en inderdaad is hij op 2.8 niet op zijn scherpst. Maar zoals bekend geld dit voor nagenoeg alle lenzen. Op de grootste opening zijn ze niet op hun scherpst. Ik heb een voorbeeldtje bijgevoegd. Een met een diafragma van 2.8 en een met een diafragma van 4. Let wel de foto's zijn wat gecomprimeerd want 200 K is het maximum, maar het verschil is duidelijk.
    En is overigens een full size crop, dus 1:1
    En voor de kenners... het is een Breitling uit Thailand





    Canonvijfdeemarkdrie

    Comment


    • #3
      Re: canon 24-70/f2.8

      amai, wat een immens verschil qua scherpte!!

      Is dit met bv de tamron 28-75 ook zo groot?

      mvg
      Mijn werkjes

      Comment


      • #4
        Re: canon 24-70/f2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door fotodro Bekijk bericht
        amai, wat een immens verschil qua scherpte!!

        Is dit met bv de tamron 28-75 ook zo groot?

        mvg
        ongetwijfeld
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: canon 24-70/f2.8

          Ik weet niet als het verschil zo groot gaat zijn, de f4 is hier wel een heel pak scherper dan de 2.8
          Denk niet dat de tamron zo scherp is op f4.

          Comment


          • #6
            Re: canon 24-70/f2.8

            maar de tamron gaan toch zeker en vast onscherper zijn op f 2.8 dan op f4
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: canon 24-70/f2.8

              Zit er in die eerste (op 2.8) ook niet wat bewegingsonscherpte?

              Comment


              • #8
                Re: canon 24-70/f2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door pieterK Bekijk bericht
                Zit er in die eerste (op 2.8) ook niet wat bewegingsonscherpte?
                Nee hoor beide zijn op een statief genomen.
                Canonvijfdeemarkdrie

                Comment


                • #9
                  Re: canon 24-70/f2.8

                  HEy bedankt reeds voor de comments

                  Ben ondertussen vanmiddag een langsgeweest in de winkel
                  en een paar testfotookes gemaakt met een lens.

                  Zeker geen labotest maar life, zoals de lens dus ook in het echt zal gebruikt worden.
                  Helaas kon ik niet buiten dus op iso 800 genomen.

                  Je kan de fotos bekijken op

                  http://www.pictureparking.com/gallery/3607

                  Risto
                  Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 24-70/f2.8

                    Ik heb nog een voorbeeld voor jullie gemaakt om het verschil te laten zien. Het vorige voorbeeld was genomen op 70 mm. Ook de brandspuntafstand heeft invloed op de scherpte. Het scherpst is een lens vaak in het middelste bereik vandaar dat ik deze foto's op 50 mm heb gemaakt. Verschil in scherpte is ook hier duidelijk waarneembaar. Maar nogmaals hier hebben nagenoeg alle (zoom) lensen last van. De max scherpte is niet aanwezig bij max. of min diafragma

                    Wil nog wel even melden in het algemeen, dat dit full size crops zijn. Wat ik daar mee zeggen wil dat er nu op pixelnivo naar gekeken wordt. Het lijkt daardoor allemaal wat erger dan het in de praktijk vaak is. Op een normale afdruk zal het allemaal veel minder te zien zijn. Neemt niet weg dat dit natuurlijk wel de manier is op het duidelijk in beeld te brengen.
                    De lens is natuurlijk een top lens, snel, scherp en voorzien van een seal tegen vocht en stof, en ook nog eens gebouwd als een tank. Zit bij mij op een 1D MKII en is mijn trouwe metgezel in weer en wind.

                    En dan nog wat.. na het fotograferen van de 10 euro biljet is ie gestolen door mijn kat... en nog niet terug gevonden !

                    F 2.8


                    F 4.0
                    Last edited by steldat; 29 mei 2007, 20:46.
                    Canonvijfdeemarkdrie

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 24-70/f2.8

                      dit zijn dr van mij van afgelopen weekend
                      (RAW via irfanview naar JPG omgevormd, voor de rest 100% origineel)


                      f/2.8 - 1/60e - iso200 - 30mm



                      f/3.5 - 1/40e - iso400 - 24mm


                      f/4.0 - 1/60 - iso200 - 34mm

                      hij is op de volle 2.8 nog redelijk bruikbaar maar ik zit toch ook liever op f/4 of hoger.
                      f2.8 is zoals iso1600 vind ik.. enkel voor noodgevallen als ik nie anders kan

                      en zowiezo is dit al de beste lens in zijn categorie, dus wil je nog scherper moet je naar prime's gaan
                      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 24-70/f2.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door fotodro Bekijk bericht
                        amai, wat een immens verschil qua scherpte!!

                        Is dit met bv de tamron 28-75 ook zo groot?

                        mvg
                        Dit is een testje van de Tamron 28-75, beide foto's zijn 100% crop en niet verscherpt in de software (de Tamron is wel de Nikon versie)

                        op 75mm bij F/2.8


                        En 75mm op F/4

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 24-70/f2.8

                          verschil in scherpte tussen 2.8 en 4, is toch blijkbaar bij tamron pak minder..


                          grtz
                          Mijn werkjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 24-70/f2.8

                            maar op f4 is de tamron wel een pak minder scherp dan de canon...
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: canon 24-70/f2.8

                              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              maar op f4 is de tamron wel een pak minder scherp dan de canon...
                              Dat laat ik in het midden, om daar echt een uitspraak over te doen zou hetzelfde onderwerp, met dezelfde camera, onder dezelfde omstandigheden moeten gefotografeerd worden, pas dan kan je uitspraak doen welke van de twee de scherpste is. Het enige wat mijn testje volgens mij kan aantonen is dat de Tamron reeds bij F/2.8 behoorlijk scherp is (de onderste cijfertjes op het horloge zijn in werkelijkheid met het blote oog nauwelijks nog afleesbaar), en dat het verschil tussen F/2.8 en F/4 niet zo heel groot is. Begrijp me nu ook niet verkeerd, ik wil de Tamron niet verdedigen als de beste van de twee, alleen kan ik er op basis van twee verschillende onderwerpen geen uitspraak over doen.
                              Voorts vind ik het toch wel vreemd dat die Canon echt wel lekker scherp lijkt op F/4 en dit op F/2.8 zoveel minder is. Ondanks dat beide foto's (van de Breitling) op statief genomen zijn, heb ik echt het gevoel dat er bij F/2.8 wat bewegingsonscherpte in zit, misschien door het induwen van de afdrukknop?

                              Comment

                              Working...
                              X