Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is hier gepasseerd????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is hier gepasseerd????

    Hier een beeldje waar ik best fier op ben omdat het een redelijke natuurhistorische waarde heeft .
    Je ziet hier de verse pootafdrukken in de modder van een wolf en een grizzly. Dit beeld illustreert namelijk dat beren kilometers lang de wolven achtervolgen om hun prooi af te pakken. De wolven, die met veel moeite en geduld, eindelijk een kariboe of een eland konden overmeesteren, moeten dan machteloos toezien hoe zo'n luilak van een grizzly hun prooi opeist. Tegen een volwassen beer zijn ze niet opgewassen, zelfs niet in groep.



    Denali NP, Alaska
    Nikon F4s
    Tokina 20-35/2.8
    Fuji Sensia 100
    beeldbank www.arterra.be
    persoonlijke site www.wildeyes.be
    Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

  • #2
    Re: Wat is hier gepasseerd????

    Mooi vastgelegd! Ik dacht dat een beer zijn klauwen niet kon intrekken, zodat die altijd zichtbaar zijn bij een pootafdruk. Niet dus?

    Comment


    • #3
      Re: Wat is hier gepasseerd????

      Hey Phil,

      Jij vindt dit, jij ziet dit en jij maakt er dan ook nog altijd die prachtfoto's van
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #4
        Re: Wat is hier gepasseerd????

        Oorspronkelijk geplaatst door Rudi_S60 Bekijk bericht
        Mooi vastgelegd! Ik dacht dat een beer zijn klauwen niet kon intrekken, zodat die altijd zichtbaar zijn bij een pootafdruk. Niet dus?
        Beren kunnen inderdaad hun klauwen niet intrekken, maar wees maar gerust, 't is zeker een beer .
        Over het paar "wolvenafdrukken" was er wel discussie. Een Canadese bioloog beweerde dat ik niet de pootafdrukken van twee dieren vastlegde, maar van drie verschillende. Namelijk wolf, grizzly en ..... lynx. Voor mij niet gelaten, maar dat vind ik een beetje te mooi om waar te zijn 't Is natuurlijk wel zo dat één van de twee geen nagels vertoont (wolven kunnen hun nagels niet intrekken en lynxen wel), maar dat is nog geen bewijs aangezien dat ook het geval is bij die pootafdruk van de grizzly.
        beeldbank www.arterra.be
        persoonlijke site www.wildeyes.be
        Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

        Comment


        • #5
          Re: Wat is hier gepasseerd????

          Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
          Hey Phil,

          Jij vindt dit, jij ziet dit en jij maakt er dan ook nog altijd die prachtfoto's van
          In Gent zeggen ze "Ge moe goe keijke mee uw uughe!"
          beeldbank www.arterra.be
          persoonlijke site www.wildeyes.be
          Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

          Comment


          • #6
            Re: Wat is hier gepasseerd????

            Ik ga er ook van uit dat hier afdrukken van drie dieren te zien zijn. Het verschil in grootte tussen de beide wolvensporen is toch wel frappant. Dat er geen nagelafdrukken zijn zie je bij bv. hondesporen in de modder wel meer. Ik heb me altijd al gevraagd hoe dat eigenlijk komt, op een zandgrond zie je geen balafdrukken maar wel nagelsporen en in zachte modder dikwijls andersom.
            't Zijn in elk geval aan de ronde vorm te zien sporen van een hondachtige. Mogelijks een kleiner (vrouwelijk?) exemplaar.
            Beresporen ken ik niet wegens nog niet tegengekomen bij ons
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Wat is hier gepasseerd????

              zelfs zonder het begeleidend verhaal een mooie opname.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Wat is hier gepasseerd????

                mooie,intrigerende foto !
                mvg,jacky
                'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
                Grtjs, Jacky

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is hier gepasseerd????

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  Ik ga er ook van uit dat hier afdrukken van drie dieren te zien zijn. Het verschil in grootte tussen de beide wolvensporen is toch wel frappant. Dat er geen nagelafdrukken zijn zie je bij bv. hondesporen in de modder wel meer. Ik heb me altijd al gevraagd hoe dat eigenlijk komt, op een zandgrond zie je geen balafdrukken maar wel nagelsporen en in zachte modder dikwijls andersom.
                  't Zijn in elk geval aan de ronde vorm te zien sporen van een hondachtige. Mogelijks een kleiner (vrouwelijk?) exemplaar.
                  Beresporen ken ik niet wegens nog niet tegengekomen bij ons
                  Het is inderdaad best mogelijk dat het hier twee sporen betreft van verschillende wolven, gezien de verschillende grootte. Wolgen jagen immers veelal in groep en om grote afstanden af te leggen lopen ze vaak pal achter elkaar.
                  beeldbank www.arterra.be
                  persoonlijke site www.wildeyes.be
                  Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is hier gepasseerd????

                    Hele intrigerende plaat! In mijn fantasie zie ik ze al sluipen , de wolf én de lynx natuurlijk. Hoe meer hoe mooier

                    Beresporen ken ik niet wegens nog niet tegengekomen bij ons
                    Heb net even mijn teddybeer in de modder gezet, maar dat zag er toch ook heel anders uit.
                    Mijn foto´s zijn hier te bekijken: http://www.pbase.com/marga_dd
                    en hier http://www.als-kat-en-hond.nl
                    Ik fotografeer met Olympus E3 en E 510

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is hier gepasseerd????

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hawkie Bekijk bericht
                      Heb net even mijn teddybeer in de modder gezet, maar dat zag er toch ook heel anders uit.
                      't Waren toch niet alleen klauwen dat je zag
                      beeldbank www.arterra.be
                      persoonlijke site www.wildeyes.be
                      Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is hier gepasseerd????

                        Oorspronkelijk geplaatst door Photophil (De) Bekijk bericht
                        In Gent zeggen ze "Ge moe goe keijke mee uw uughe!"
                        Haha!


                        Foto is héél geslaagd geheel, chapeau!

                        Grizzly's zijn dacht ik nog doenbaar om effectief te zien, maar ik hoorde reeds van meerdere mensen dat je van wolven eigenlijk gewoon voetafdrukken vindt
                        Heb je ze zelf waargenomen?
                        Birdwatching ... it's a way of life!

                        http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat is hier gepasseerd????

                          knappe waarneming, al zijn het "de sporen van"
                          Dat je zoiets mag vastleggen, moet een kick geven toch wel he.
                          Heel kundig gedaan!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat is hier gepasseerd????

                            Oorspronkelijk geplaatst door WouterVS Bekijk bericht
                            Haha!


                            Foto is héél geslaagd geheel, chapeau!

                            Grizzly's zijn dacht ik nog doenbaar om effectief te zien, maar ik hoorde reeds van meerdere mensen dat je van wolven eigenlijk gewoon voetafdrukken vindt
                            Heb je ze zelf waargenomen?
                            Bedankt

                            In Alaska heb ik wolven gezien in het Denali NP. Ze zijn er echter heel schuw, alhoewel dat de laatste jaren aan het veranderen is. De wolven beginnen er stillekens aan hun vrees voor de mens te verliezen en één van de kampplaatsen is er zelfs gesloten wegens "overlast" van de wolven, die tussen de tenten, op zoek gingen naar eten. Een paar jaar geleden viel overigens ook het eerste menselijk slachtoffer in Canada. De wolven waren er, vlakbij een roadcamp, heel dicht te benaderen en op een avond werd één van de roadworkers tijdens een avondwandelingetje opgepeuzeld door deze beestjes.
                            Als je een echte wolffreak bent, moet je zeker Yellowstone bezoeken in Wyoming. Daar heb je "wolfspotters" die hun vrije tijd spenderen aan het observeren van wolven. De echte diehards kennen de dieren bij naam, kennen de verschillende territoria van de vele "packs". Die mannen troepen meestal samen in de Lamar Valley en zullen met plezier tips geven en je een kijkje gunnen door hun krachtige telescopen. De laatste keer dat ik er was, heb ik zelfs een hele dag twee wolven kunnen observeren die een wapiti in de rivier hadden gejaagd en hem bewaakten tot hij van uitputting zou ineenstorten. Ik ben er gebleven tot ik niets meer zag en heel die tijd (van 12h00 tot 22h00) stond het arme beest in het ijskoude water tot aan zijn borst. 's Nachts, wanneer al de toeschouwers (want ik stond er natuurlijk niet alleen) werdwenen waren, is dan waarschijnlijk de rest van de "pack" afgekomen om de sukkelaar af te maken. In ieder geval was er de volgende morgen niets meer te bespeuren van de wapiti noch van de wolven.
                            beeldbank www.arterra.be
                            persoonlijke site www.wildeyes.be
                            Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat is hier gepasseerd????

                              Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
                              Dat je zoiets mag vastleggen, moet een kick geven toch wel he.
                              Heel kundig gedaan!
                              Yep! Alhoewel ik die dag beren noch wolven zag, was het toch spannend om er rond te lopen. Als je in de Ardennen een takje hoort kraken denk je algauw "Oh, een lief reetje!" , maar in Alaska gaan je nekharen omhoog staan en springt je hart in je keel .
                              beeldbank www.arterra.be
                              persoonlijke site www.wildeyes.be
                              Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

                              Comment

                              Working...
                              X