Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minolta 200 HS APO

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Minolta 200 HS APO

    Kan iemand mij uitleggen hoe de focus-limiter van de minolta 200 HS APO werkt?
    Er zit een soort van regelvijs op en een gekartelde "ring" waar je aan kan draaien. Maar hoe deze twee samen functioneren dat lijkt me toch niet geheel duidelijk.

    Het antwoord is waarschijnlijk heel simpel. Ik durf het alleen niet goed aan om overal eens hard aan te draaien als ik eigenlijk niet weet waar ik mee bezig ben. Vandaar mijn vraag.

    De man aan wie ik de lens gekocht heb wist het trouwens ook niet hoe dit juist werkte

  • #2
    Re: Minolta 200 HS APO

    Als je die vijs los draait, dan kan je je focusring (en meteen ook de "limiter") naar links of rechts verplaatsen. Daarna draai je de vijs weer vast om je "limiter" effectief op de gekozen positie te blokkeren.

    Afhankelijk van de positie van je limiter, zal je ofwel je focusafstand beperken naar beneden (minimumafstand tot bv. 7 meter), ofwel naar boven toe (bv. 10 meter tot oneindig). Je moet er maar een keer mee experimenteren. Je kan er niets fouts mee doen. De neutraal-stand van de limiter is normaal aangeduid met een zwart streepje zodanig dat je niet moet zoeken om de juiste positie te vinden wanneer je weer het volledige focusbereik wil gebruiken.

    Ditzelfde systeem is van toepassing op 200/2.8 G, 300/4 G, 300/2.8 G en 400/4.5 G denk ik.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Minolta 200 HS APO

      Bedankt Paul voor de duidelijke uitleg .

      Comment

      Working...
      X