Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grootte van mijn foto in JPG

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grootte van mijn foto in JPG

    Als ik een foto maak met mijn 400D met bepaalde instellingen heb ik bijvoorbeeld een foto van +/- 4Mb in JPG.
    Als ik nu met dezelfde instellingen een foto maak, maar met een ander gezichtspunt (bijvoorbeeld halve draai naar rechts) heb ik een foto van maar 2.5Mb ???
    Hoe komt dit? Is toch alle twee genomen met 10 Mpixels ?
    Jean

  • #2
    Re: Grootte van mijn foto in JPG

    Oorspronkelijk geplaatst door JeBi Bekijk bericht
    Als ik een foto maak met mijn 400D met bepaalde instellingen heb ik bijvoorbeeld een foto van +/- 4Mb in JPG.
    Als ik nu met dezelfde instellingen een foto maak, maar met een ander gezichtspunt (bijvoorbeeld halve draai naar rechts) heb ik een foto van maar 2.5Mb ???
    Hoe komt dit? Is toch alle twee genomen met 10 Mpixels ?
    Als de 2de foto een veel rustigere achtergrond heeft, is dat perfect mogelijk. Er moeten dan immers veel minder details opgeslagen worden. Kan ook komen door verschillende ISO, bij hogere ISO is de foto meestal ook groter.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Grootte van mijn foto in JPG

      Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel (Fotobewerking - Algemeen).
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #4
        Re: Grootte van mijn foto in JPG

        Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
        Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel (Fotobewerking - Algemeen).
        als je een volledige zwarte foto, of volledig witte foto maakt, dan zal een nog veel kleiner bestand krijgen
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Grootte van mijn foto in JPG

          De compressie methode in JPG werkt met overeenkomsten en dus zullen grote egale vlakken verder gecomprimeed kunnen worden dan bijv blaadjes aan een boom.

          Vergelijk het met een ZIP bestand. Maak eens een tekst document met allemaal dezelfde letter erin en ZIP die dan. Doe dan hetzelfde met een bestand waarin vooral verschillende letters zitten.

          Comment

          Working...
          X