Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

11 AF-punten D80 : het nut

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 11 AF-punten D80 : het nut

    Hoi,

    ik heb nu alweer een tijdje de D80 van Nikon, waar ik heel erg tevreden mee ben. Maar toch vraag ik me af wat het nut is van 11 scherpstelpunten in mijn zoeker ?!

    Is er iemand die deze gebruikt of gebruik je alleen de middelste (net als ik)?

    En heeft spotmeting alleen toepassing op het middelste punt of ook op de andere 10 ?
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: 11 AF-punten D80 : het nut

    heb in de 30D ook een zooi van die AF punten en meteen uitgeschakeld.
    gebruik alleen de middelste, maar schiet wel hoofdzakelijk landschap hoor, daar is meerdere niet nodig.
    in andere gevallen misschien wel??
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: 11 AF-punten D80 : het nut

      Het nut is dat je kunt scherpstellen waar het onderwerp zich bevind. Dus als je iemand staand fotografeert neem één van de bovenste punten, zodat je op het hoofd meet. Nog een voordeel is dat in de actieve modus(of hoe die ook heet) de camera bewegende onderwerpen kan volgen. Tevens is bij spotmeting het afstandmeetpunt ook de lichtmeetspot. Mijn eerste reactie, toen ik de D70 kocht(5 punten) was ook waar heb dat voor nodig, nu zou ik het niet meer willen misscen geen van de 11.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: 11 AF-punten D80 : het nut

        Mijn D40 heeft er maar 3. Daar heb ik vrijwel onmiddellijk 2 van uitgeschakeld !
        Enkel het middelste gebruik ik. Scherpstellen, kadreren en klik .
        Ben ik een uitzondering ?

        Boony
        I would, if I could ...

        Comment


        • #5
          Re: 11 AF-punten D80 : het nut

          kan niet meer zonder

          zeker met kleinere diafragma getallen.

          kies het meest passende AF punt, scherpstellen en héél miniem herkadreren
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: 11 AF-punten D80 : het nut

            @hjanssen

            ik heb net nog een en ander getest (had ik eigenlijk moeten doen , voordat ik die vraag over spotmeeting stelde) en je hebt gelijk

            Hij gebruikt alleen de spotmeting gebaseert op het scherpstelpunt wat je op dat moment gekozen hebt.

            Maar met AE-L en opnieuw herkaderen, bereik je hetzelfde effect, lijkt me?!

            Als je centrummeting gebruikt, dan baseert hij de belichting altijd op het middelste punt ongeacht welk af-punt je gekozen hebt.


            Met het gebruiken van de actieve mode moet je dan je scherpstelmethode op continue zetten?
            Last edited by danielsl; 28 mei 2007, 12:57.
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #7
              Re: 11 AF-punten D80 : het nut

              Ik maak vaak gebruik van de 11 scherpstelpunten o.a met close-up shots met heel weinig DOF is het belangrijk dat je geen mm afwijkt met de afstand. Ook b.v met dit soort foto's http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...4564888&size=o dan gebruik ik bv een scherpstelpunt rechts
              Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
              Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

              Comment


              • #8
                Re: 11 AF-punten D80 : het nut

                Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
                Ik maak vaak gebruik van de 11 scherpstelpunten o.a met close-up shots met heel weinig DOF is het belangrijk dat je geen mm afwijkt met de afstand. Ook b.v met dit soort foto's http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...4564888&size=o dan gebruik ik bv een scherpstelpunt rechts
                zoals je laatste foto, maak je dan altijd gebruik van spotmeting?
                (omdat hij anders het licht niet meet op het onderwerp)
                D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                Comment


                • #9
                  Re: 11 AF-punten D80 : het nut

                  Oorspronkelijk geplaatst door Boony Bekijk bericht
                  Mijn D40 heeft er maar 3. Daar heb ik vrijwel onmiddellijk 2 van uitgeschakeld !
                  Enkel het middelste gebruik ik. Scherpstellen, kadreren en klik .
                  Ben ik een uitzondering ?
                  helemal niet ik als mede D40-eigenaar heb er dus ook maar 3, en meestal gebruik ik enkel de middelste, en dan eventueel scherpstelling blokkeren, kader wijzigen en dan doordukken. En meestal werkt dat goed...
                  Soms zet ik hem ook wel eens op links of rechts maar da's toch eerder uitzonderlijk...
                  [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: 11 AF-punten D80 : het nut

                    Hallo allemaal,

                    Met D200 is het ook zo'n kluwen, de handleiding eens goed doorgelezen, ongelooflijk wat je met al die punten kan doen
                    Maar al even snel vergeet je al dit leuks ( bij weinig gebruik).
                    Gebruik altijd het centrale punt ( vliegtuigen, schepen en andere grote onderwerpen).
                    Had ergens gelezen dat het centrale punt het meest gevoelige was

                    Greetz
                    Leo

                    Comment


                    • #11
                      Re: 11 AF-punten D80 : het nut

                      Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                      zoals je laatste foto, maak je dan altijd gebruik van spotmeting?
                      (omdat hij anders het licht niet meet op het onderwerp)
                      Ik ben het nog allemaal aan het ontdekken, dus ik probeer verschillende dingen uit
                      Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                      Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                      Comment


                      • #12
                        Re: 11 AF-punten D80 : het nut

                        Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                        @hjanssen
                        Hij gebruikt alleen de spotmeting gebaseert op het scherpstelpunt wat je op dat moment gekozen hebt.

                        Maar met AE-L en opnieuw herkaderen, bereik je hetzelfde effect, lijkt me?!
                        Klopt maar dat is een handeling meer en bij matrix meting kan natuurlijk de belichting heel wat veranderen als je beweegt.

                        Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                        Als je centrummeting gebruikt, dan baseert hij de belichting altijd op het middelste punt ongeacht welk af-punt je gekozen hebt.
                        Zie hierboven, maar je meet dan wel in het juiste gebied.


                        Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                        Met het gebruiken van de actieve mode moet je dan je scherpstelmethode op continue zetten?
                        Lijkt me logisch anders stelt de lens maar één keer scherp, namelijk de eerste keer als je de knop half indrukt en blijft de camera deze focus vasthouden als je de knop niet loslaat.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: 11 AF-punten D80 : het nut

                          Hier zie je het gebruik van het centrale scherpstelpunt ten top: hoofd in het midden en een heleboel niets erboven. Met het gebruik van één van de hogere punten kun je mooi mee bewegen met de artiest en op het goede moment: klik, zonder te herkaderen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: 11 AF-punten D80 : het nut

                            heb ik weer wat dingen geleerd vandaag

                            vind trouwens wel dat de handleiding van de D80 vrij summier is met uitleg over bepaalde dingen
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: 11 AF-punten D80 : het nut

                              De 11 punts AF is voor mij een van de medebepalende redenen geweest om naast de D70 nog een D200 aan te schaffen. Ik gebruik die 11 punten allemaal. Voornamelijk bij lage dof macro zoals Roosje al zei.

                              Ik lees hier dat blijkbaar heel wat mensen de diverse af punten uitschakelen. Vreemd hoor. Hoe kan je dan de meerwaarde van je digitale reflex leren kennen?
                              Meer foto's op mijn website

                              Comment

                              Working...
                              X