Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens upgrade Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens upgrade Canon

    Hallo
    Ik blijf maar twijfelen welke keuze de betere is. Misschien dat er hier enkele daar wat bij kunnen helpen.

    Ik heb vandaag de Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF] en EF 70-200mm f/4 USM L.

    Ik dacht destijds toen ik die kocht, dat ik meestal met die Tamron zou werken omdat deze lichtsterk is. Maar na weer eens een reportage van een dansoptreden ben ik toch niet helemaal tevreden. Ik heb meer bruikbare foto's met die Canon kunnen maken (en dan nog zonder statief) dan met die Tamron.

    Volgens mij is de voornaamste reden de USM van die Canon. Want als het allemaal bewegingsonscherpte was, dan had ik met die tele toch meer problemen moeten hebben.
    Dus denk ik er over na om die Tamron te vervangen. Het is een prachtige lens alleen niet goed genoeg voor dans bij weinig licht.

    Er zijn 2 opties.
    Ik vervang door de EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS deze lens wordt hier wel vaker als een topper omschreven. Voordelen zijn net ietsje meer bereik en dan de USM en de IS.

    Maar dat bereik is eigenlijk mijn 2de struikelblok. Onlangs ook een trouwreportage gemaakt. Die Tamron heeft daar geen probleem, alleen is het bereik aan de magere kant. 50mm is niet voldoende, en die andere start met 70mm natuurlijk weer veel te laat. Continu van lens wisselen is niet leuk.

    Dus alternatief vervanging is.
    EF 24-105mm f/4 USM L IS of EF 24-70mm f/2.8 USM L
    Hier zal ik wel wat breedhoek missen maar vandaag werk ik meestal tegen de 50mm met die Tamron. Deze eerste start pas op F4 maar heeft dan wel weer IS, de andere heeft dan net iets minder bereik.

    Als er anderen zijn die ook regelmatig dansoptredens trekken, dan hoor ik graag wat jullie meest gebruikte lens is.
    Last edited by FotoDirk; 27 mei 2007, 16:52.
    Tot sluitertijd, Dirk

  • #2
    Re: Lens upgrade Canon

    ik denk ook dat je met de 17-55 net niet zal toekomen, en als je de de groothoek toch amper zou gebruiken, dan zou ik eerder naar de 24-70 gaan. iets dat je zeker zal nodig hebben is de 2.8 dus voor mij zou die 24-105 al geen optie zijn

    ik heb onlangs een dans-turn optreden gefotografeerd en ik heb zeker de meeste foto's genomen met de 70-200 2.8. ik heb ook zitten fotograferen met mijn 17-40, maar hoe meer ik dat deed, hoe meer ik verlangde naar een 24-70 voor lichtsterkte en meer bereik...
    Last edited by Matthias; 27 mei 2007, 17:34.
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Lens upgrade Canon

      Ik heb ooit een 24-105 gehad, een hele fijne lens was dit maar ik miste enorm de breedhoek en daarom maar een 17-55 IS gekocht ( ik had wel nog een 70-200 2.8IS dat wel ) . Die 24-105 is echt al heel erg scherp vol open hoor, en met een Canon kun je best wel hoog gaan met je iso's dus zou dit misschien een goede optie kunnen zijn. Die 24-70 is natuurlijk ook heel erg goed maar veel zwaarder, minder bereik en geen IS...

      Een tweede mogelijkheid is je Tamron houden en een 85 1.8 of een 135 2.0 erbij kopen ?
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • #4
        Re: Lens upgrade Canon

        Denk niet dat he aan de usm, ligt van de canon.
        Usm, slaat, op de motor, van de lens. Dat doet dus helemaal niets, aan de kwaliteit van je beelden.
        Zal eerder aan het feit liggen dat de tamron wijd open, minder scherp is.
        Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

        Comment


        • #5
          Re: Lens upgrade Canon

          Bij dans-fotoos kan een trage AF zeker een probleem opleveren. Daarnaast is natuurlijk de vraag of een Tamron 17-50 vol open dezelfde scherpte op zal leveren als een 4.0 70-200L die gewoon heel scherp is.
          De 24-105 (waar ik op de 5D qua bereik en scherpte redelijk mee kan leven) is qua snelheid zeker geen wereldwonder.
          Met de snelheid van de 17-55 usm-is heb ik geen ervaring.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Lens upgrade Canon

            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
            Maar dat bereik is eigenlijk mijn 2de struikelblok. Onlangs ook een trouwreportage gemaakt. Die Tamron heeft daar geen probleem, alleen is het bereik aan de magere kant. 50mm is niet voldoende, en die andere start met 70mm natuurlijk weer veel te laat. Continu van lens wisselen is niet leuk.
            Snap 't denk ik nie 17-55 > 70-200, is het da gaatje???

            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
            Continu van lens wisselen is niet leuk.
            Al heb je bv een 24-70 en een 70-200, voorbij de 70mm zul je toch moeten wisselen. En daar heb je nou een DSRL en meerder lenzen voor...
            Gr, Paul
            M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

            Comment


            • #7
              Re: Lens upgrade Canon

              Simpel, maar duur: 2de body.
              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
              MySite - All your base are belong to us - What you say

              Comment


              • #8
                Re: Lens upgrade Canon

                Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                Simpel, maar duur: 2de body.
                Een 30D kost nu minder dan een EF-S 17-55 f2,8 IS...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Lens upgrade Canon

                  Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
                  Snap 't denk ik nie 17-55 > 70-200, is het da gaatje???



                  Al heb je bv een 24-70 en een 70-200, voorbij de 70mm zul je toch moeten wisselen. En daar heb je nou een DSRL en meerder lenzen voor...
                  Gr, Paul
                  Nee het is niet het gat dat belangrijk is. Maar met 70mm moet je al heel ver af staan om een groep mensen op foto te krijgen. De 50mm is te kort voor closeup van een persoon.

                  Verwisselen is niet echt een probleem, maar ik doe het nu zeer vaak. En het zou leuker zijn als dat wat minder moest gebeuren.

                  De tip van een 2de body is ook een keuze ja. Maar dan heb ik mijn Tamron weer niet verbeterd voor dat danswerk hé.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens upgrade Canon

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    Bij dans-fotoos kan een trage AF zeker een probleem opleveren. Daarnaast is natuurlijk de vraag of een Tamron 17-50 vol open dezelfde scherpte op zal leveren als een 4.0 70-200L die gewoon heel scherp is.
                    De 24-105 (waar ik op de 5D qua bereik en scherpte redelijk mee kan leven) is qua snelheid zeker geen wereldwonder.
                    Met de snelheid van de 17-55 usm-is heb ik geen ervaring.
                    Dat denk ik dus ook, ik krijg uit die Tamron heel scherpe foto's op voorwaarde dat je tijd neemt om te focussen en het onderwerp stil staat. Bij bewegende dansers en minder licht krijgt die lens het moeilijk. Veel foto's zijn gewoon volledig out-of-focus. Ik vermoed dat de lens een beetje gaat hunten naar de juiste focus en als je dan afdrukt...

                    Die Canon USM gaf alleen onscherpe foto's als ik de sluiter te laag had genomen. Dan zie je de beweging van de dansers.
                    Tot sluitertijd, Dirk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens upgrade Canon

                      ik heb de 24-105 van canon en de 100-400 van canon plus de goedkoopste prime van 50 mm f 1,8.


                      Daar heb ik redelijke foto's mee kunnen maken op de dans/zang avond van de school waar ik op werk.

                      Lichtsterkheid zat me zwaar tegen moet ik zeggen. Maar goed, de 1e avond heb ik voornamelijk de 24-105 gebruikt en datr gaat prima!!!! Goede lens, snel genoeg ook.
                      De 2e avond heb ik meer de 100-400 gebruikt en ook die foto's zijn scherp en je kan verderaf gaan staan, groot voordeel.

                      Toch heb je de verlichting van de zaal wel nodig.
                      Hieronder 2 foto's met de 100-400 L IS van Canon in donkere situaties en met de maximale zoom van 400 mm



                      Canon 40D - canon 50mm 1,8 - Canon 100mm F2.0 - Canon 17-55 f2,8 IS USM, Sigma 150mm f2,8 macro - Canon 100-400 F4,5-5,6 L IS
                      http://www.flickr.com/photos/hermanboer/

                      Comment

                      Working...
                      X