Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hooggebergte: UV of polarisatie filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hooggebergte: UV of polarisatie filter

    Hoi,

    binnenkort ga ik naar Bolivië op reis en zou daar op 4000m-5000m hoogte leuke landschapsfoto's willen maken. Blijkbaar zou ik op die hoogte best een filter gebruiken om meer 'kleur' in mijn foto's te krijgen.
    Gebruik ik hiervoor best een polarisatiefilter of zal een UV-filter al genoeg resultaat opleveren? Wie heeft hier ervaring mee?

    Alvast bedankt, Pieter-Jan

    PS: ik verwacht vooral strak blauwe luchten met daaronder surrealistische bruin-okerkleurige woestijnen...

  • #2
    Re: hooggebergte: UV of polarisatie filter

    UV of POl zijn/doen twee verschillende dingen .. alhoewel de meeste pol filters ook UV filter zijn .. dus

    Comment


    • #3
      Re: hooggebergte: UV of polarisatie filter

      UV filter en Polarisatie filter werken inderdaad verschillend, maar hebben deels toch hetzelfde effect (= heldere kleuren)... of niet?

      Mijn vraag is: op grote hoogte heb je last van 'vervagen van de kleuren' door een teveel aan zonlicht (weerkaatsing?)...

      Hoe vang ik dat het best op?
      - UV-filter (meest eenvoudige filter)
      of
      - polarisatie-filter: meer mogelijkheden, maar eveneens (meer) interferentie met lichtmeting en dergelijke...

      Groeten, Pieter-Jan

      Comment


      • #4
        Re: hooggebergte: UV of polarisatie filter

        Ik heb hier weinig ervaring mee, maar ik dacht dat een UV op een DSLR weinig invloed heeft omdat de sensor zelf al een UV laag heeft... Tegenwoordig gebruikt men een UV filter enkel ter bescherming van de front lens.

        Een polaristiefilter zal je een veel mooiere lucht geven. Let wel een polarisatie filter werkt niet altijd even goed...
        Een polarisatiefilter zal het gereflecteerde licht van de stofdeeltjes in de lucht wegfilteren.

        Comment


        • #5
          Re: hooggebergte: UV of polarisatie filter

          Als je een CIRCULAIRE polfilter gebruikt, ga je geen problemen hebben.

          Een UV sperfilter zal in het hooggebergte, waar er altijd een "overdosis" uv in het licht aanwezig is, zorgen dat je niet geconfronteerd wordt met een overmatige blauwzweem. Het uv filter heeft een filterfactor 0, dus geen lichtverlies.

          Het polfilter zal, op voorwaarde dat de lichtbron (d.i. de zon) achter je schouderlijn staat, in sommige omstandigheden reflecties opheffen. Ook de reflectie van het zonlicht op de dampkring wordt deels opgeheven waardoor de lucht vaak diepblauw wordt. Wel opletten: als je steeds alle reflectie uitdooft... haal je het leven uit je foto. Het filterfactor van een polfilter is meestal +/- 2.5 (dit betekent een verlies van iets meer dan 1 stop).

          Comment


          • #6
            Re: hooggebergte: UV of polarisatie filter

            Oorspronkelijk geplaatst door Ppx Bekijk bericht
            Een UV sperfilter zal in het hooggebergte, waar er altijd een "overdosis" uv in het licht aanwezig is, zorgen dat je niet geconfronteerd wordt met een overmatige blauwzweem.
            Ik denk dat Littlewan gelijk heeft. In tegenstelling tot film is een sensor weinig UV gevoelig.

            Comment


            • #7
              Re: hooggebergte: UV of polarisatie filter

              Misschien een bijkomende vraag omtrent de filters: welke invloed heeft een skylight filter, er wordt hier in dit forum weinig of niet naar verwezen.

              Bedankt voor eventuele reacties.

              Comment


              • #8
                Re: hooggebergte: UV of polarisatie filter

                Oorspronkelijk geplaatst door Mandala Bekijk bericht
                Misschien een bijkomende vraag omtrent de filters: welke invloed heeft een skylight filter, er wordt hier in dit forum weinig of niet naar verwezen.

                Bedankt voor eventuele reacties.
                Skylight filters dateren ook uit het filmtijdperk. Ze hebben een licht roze kleur om zo een blauwzweem te verhinderen. Zinloos in het digitale tijdperk.

                Comment


                • #9
                  Re: hooggebergte: UV of polarisatie filter

                  Bijkomend gaat een skylight filter in beperkte mate je automatische witbalans "om de tuin" leiden.

                  Het is idd zo dat doorsnee sensors quasi ongevoelig zijn voor UV (voor digitale UV toepassingen worden sensors meestal gecoat met een fotoluminescerende stof: het uv golflengtegebied wordt daardoor omgezet naar licht met een langere golflengte waarvoor de sensor wél gevoelig is).

                  Maar zoals reeds gezegd, skylight is idd verleden tijd (en dus een -klein- gevaar voor je witbalans).

                  Comment


                  • #10
                    Re: hooggebergte: UV of polarisatie filter

                    Mijn ervaring >>>> polarisatiefilter (komen de wolken prachtig uit) en niet te sterke contrasten..... + in RAW schieten (kan nadien gemakkelijk bijgewerkt worden) met eventuele filters enzo.

                    Grtz Rosita
                    Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: hooggebergte: UV of polarisatie filter

                      Ik ben ook wel benieuwd wat nou het beste mee te nemen, aangezien ik in augustus waarschijnlijk ook in Bolivia zit. Ik neem in ieder geval mijn UV (zit er standaard op iederen lens) en een polarisatiefilter voor de 17-50 mee.

                      Ik twijfel alleen of ik niet nog een slim polarisatiefilter voor mijn 10-20 moet aanschaffen. Is het niet zo dat het polarisatie-effect pas goed werkt vanaf 24mm (dus 16mm op digitaal)?
                      D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

                      Comment


                      • #12
                        Re: hooggebergte: UV of polarisatie filter

                        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Ik denk dat Littlewan gelijk heeft. In tegenstelling tot film is een sensor weinig UV gevoelig.
                        mogelijk ... maar daaruit direct conluderen dat in elke dSLR (en waarom niet in elke digicam ?) een UV filter zit dat is mij toch wel heel erg kort door de bocht !

                        Comment


                        • #13
                          Re: hooggebergte: UV of polarisatie filter

                          Fotodioden en fotogates die in CCD/CMOS sensoren gebruikt worden zijn intrinsic ongevoelig voor UV licht. Dit houdt verband met de maniier waarop licht (fotonen) worden omgezet in electrische stroom/spanning (penetratiediepte). Dus dergelijke sensoren hebben geen UV laag op de sensor nodig, integendeel het deel van het spectrum naar het blauw/UV toe moet flink versterkt worden om een correcte kleurweergave te bekomen. UV filters zijn dus zinloos op digitale fototoestellen.

                          Comment

                          Working...
                          X