Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18-135mm of toch maar 18-70mm ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 18-135mm of toch maar 18-70mm ???

    Ik heb sinds gisteren mijn Nikon D80, ben een gelukkig mens dus
    Nu had ik hem besteld met de 18-70mm kitlens en de Sigma 70-300, maar aangezien de kitlens er nog niet was heb ik de 18-135mm voorlopig meegekregen en deze lens bevalt me wel. Ik heb ze wel nog niet uitgebreid kunnen testen (heb nu maar juist tijd om even dit stukje te schrijven), maar ik vind het bereik tot 135mm wel leuk en het kost niet heel veel meer dan de 18-70mm.

    Oorspronkelijk koos ik voor de 18-70mm omdat deze lens kwalitatief toch wel wat beter blijkt te zijn en met de 70-300mm had ik een tweede lens die perfect aansloot. Maar het idee van toch al wat zoombereik te hebben op de standaardlens staat me wel een beetje aan, vooral op vakantie lijkt me dit wel handig.
    Ik weet dat de 18-200mm dan nog leuker is, maar deze is ook een pak duurder en ik vind het dan jammer dat het "maar" tot 200mm gaat (en het is best wel een dure lens in vergelijking), vandaar mijn oorspronkelijke keuze ook.

    Wat denken jullie? Ik hoop straks nog wat meer te kunnen testen, maar alle reacties zijn welkom om een goede beslissing te kunnen maken.

  • #2
    Re: 18-135mm of toch maar 18-70mm ???

    Ik heb die 18-135 onlangs gekocht omwille van het gemak op reis. Scherpte is goed, mijn indruk zelfs wat beter dan de 18-70, bouwkwaliteit lijkt de 18-70 net iets beter (bijvoobeeld metalen bajonetvatting ipv plastiek op de 18-135), vignettering lijkt de 18-135 beetje meer last van te hebben dan de 18-70. Mijn oordeel: beide zijn goede kitlenzen, kwalitatief lijkt de 18-70 de beste, maar qua handigheid op vakantie haalt de 18-135 het dan weer, aan jou de moeilijke keuze.

    Bekijk eventueel dit topic ook eens:
    Wie heeft ervaring met deze lens (pro en contra) ? Ik verwacht geen mirakels, alleen scherpe foto's op vakantie in het zuiden (er is dus licht) Thanks.

    Comment


    • #3
      Re: 18-135mm of toch maar 18-70mm ???

      Ja ik heb nog wat zitten lezen op het forum en het is inderdaad een betere allrounder. Ik denk dat het voor mijn bedoelingen ook beter gaat uitkomen, die 70-300 kan ik nog meenemen op vakantie, maar ga ik dan veel minder snel nodig hebben.

      Comment


      • #4
        Re: 18-135mm of toch maar 18-70mm ???

        Knoop is doorgehakt, toch maar voor de 18-135 gegaan, in combinatie dan met de Sigma 70-300 ga ik er geen spijt van hebben denk ik.

        Comment


        • #5
          Re: 18-135mm of toch maar 18-70mm ???

          Heb mijn D80 al 1/2 jaarke, en kon ook kiezen tussen 18-70 of 18-135 voor dezelfde prijs, heb toen ook voor de 18-135 gekozen omwille van het bereik en heb er ook nog géén spijt van

          Heb wel nog enkele andere lenzen later gekocht voor sportfotografie, modelfotografie enz..., maar meestal zit 18-135 er toch op

          Comment


          • #6
            Re: 18-135mm of toch maar 18-70mm ???

            De 18-135 is een heel handige lens die kwalitatief goed mee kan komen. In werkelijkheid schijnt het zelfs tot 145 te gaan maar dat kwam Nikon natuurlijk wegens het prijsverschil met de 18-200 niet goed uit. Vandaar ook de kunststof bajonet.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: 18-135mm of toch maar 18-70mm ???

              In de nieuwe zoom.nl wordt hij (18-135)onder de loep genomen en behoorlijk afgekraakt. In de telestand schijnt hij bij f11 pas goed scherp te zijn. Eindcijfer 5,6
              Ik ben op zoek naar een MB-20.

              Comment


              • #8
                Re: 18-135mm of toch maar 18-70mm ???

                Afgaan op een review in zoom.nl is niet echt handig. Bekijk meerdere reviews, luister naar gebruikerservaringen en neem dan het gemiddelde daarvan.
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

                Comment

                Working...
                X