Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

    In de zomerspecial van tijdschrift Zoom.nl staat volgende review van deze lens:

    "Wat de scherpte betreft stelt deze lens teleur. De volle opening tekent simpelweg niet scherp. Vanaf F.4 wordt de scherpte acceptabel en pas vanaf F.5.6 uitstekend. (...) Ook heeft de lens last van vignettering? (...)"

    Dit staat lijnrecht tegenover wat hier soms beweerd wordt, namelijk dat ze al haarscherp is vanaf F.2.8.
    Ik vraag me af of het dan wel zin heeft 900 euro neer te tellen voor een lichtsterke lens als je op 2.8 softe foto's krijgt.
    Dan toch maar de 17-40 F4 L kopen, zelfs al heeft die geen IS ? Volgens hetzelfde tijdschrift is die ook al scherp vanaf F4.

  • #2
    Re: slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

    Staat ook lijnrecht in tegen het overschot aan andere reviews. Wie weet hadden ze een slecht exemplaar, of een slecht gehumeurde redakteur of hebben ze nogal veel SIGMA advertenties in hun boekske staan?

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

      ik denk ook dat het over een slecht exemplaartje gaat...

      en dat ze teveel achter de theorietesten ehbben gezete, en te weinig buiten "in the field"
      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

      Comment


      • #4
        Re: slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

        Je zal wel altijd in één of ander tijdschrift een slechte review tegenkomen. Het komt er op aan de grootste gemene deler te nemen van alle reviews en daar je conclusies uit te trekken.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: kritiek in Zoom.nl op de 17-55 f/2.8 IS USM

          Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
          Je zal wel altijd in één of ander tijdschrift een slechte review tegenkomen.
          Ik vind Zoom.nl nochtans een degelijk tijdschrift en ze hebben niks tegen Canon, want ze vermelden de 17-40 F.4 dan weer als heel goed.
          Een slechte review geven ze niet echt, ze vinden ze behoorlijk goed maar voor die prijs zou ze ook scherpe foto's moeten geven op F 2.8 .
          En ondertussen heb ik verder gezocht en de vignettering op de grootste opening staat op alle gerenomeerde testsites vermeld als een probleem.
          Moeilijk keuze voor mij, hebben jullie die 17-55 F2.8 zelf of gewoon plannen om ze te kopen?

          Comment


          • #6
            Re: slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

            Ik heb de 17-55 IS zelf, verving mijn 17-85 IS al maanden geleden... en het is een grote stap vooruit !
            Ik denk dat ze gewoon een slecht exemplaar hadden, want bij mij zijn de foto's op 2.8 wel scherp én met een schitterende DOF (als ik het niet zelf verknoei natuurlijk )

            Heb wel gemerkt dat je beter niet DxO op de raw files in 2.8 loslaat, de 'blurry' achtergrond wordt dan soms zo verscherpt dat ie niet mooi meer is, dan werk ik via Adobe Camera Raw.

            Ik kan deze lens aan iedereen aanraden, een opening van 2.8, IS én USM, wat wil je nog meer ... misschien ietsje meer bereik op dezelfde kwaliteit, een 17-300 2.8 IS zou ik wel willen maar zal waarschijnlijk toch onbetaalbaar worden als ie al zou bestaan.

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: kritiek in Zoom.nl op de 17-55 f/2.8 IS USM

              Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
              Ik vind Zoom.nl nochtans een degelijk tijdschrift en ze hebben niks tegen Canon, want ze vermelden de 17-40 F.4 dan weer als heel goed.
              Een slechte review geven ze niet echt, ze vinden ze behoorlijk goed maar voor die prijs zou ze ook scherpe foto's moeten geven op F 2.8 .
              En ondertussen heb ik verder gezocht en de vignettering op de grootste opening staat op alle gerenomeerde testsites vermeld als een probleem.
              Moeilijk keuze voor mij, hebben jullie die 17-55 F2.8 zelf of gewoon plannen om ze te kopen?
              Ik had een 17-40L en een 24-105L en heb die beiden vervangen door een 10-22 en een 17-55... En ik heb er nog niet één seconde spijt van gehad , als je niet direct iets anders dan een 1.6-cropcamera in gedachten hebt zijn dit de lenzen die je nodig hebt
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

                Wel ik heb deze lens overwogen en een exemplaar geleend van een vriend. Zelf vond ik dat dit niet zo fameus was als de spec en prijs laat vermoeden. Scherpte was voor mij ook het probleem. Heb deze dus van mijn lijst geschrapt.

                Comment


                • #9
                  Re: slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

                  Hallo.
                  Ik heb ook recent deze lens gekocht en ben hier zeer tevreden over. Ik heb net ook deze zoom gelezen op een terrasje daarnet en heb toch ook wel verschoten van de magere 6,6 die ze daar kreeg. Natuurlijk zien ze een paar dingen over het hoofd die ook belangrijk zijn bij een lens. De AF is zeer snel, ik werk soms met kinderen en daar is dit heel handig om ze ongedwongen hun gang te laten gaan en deze lens volgt de bewegingen goed hoor. De zoomring is veel breder dan bij veel andere modellen. En die scherpte op 2.8 is volgens mij bruikbaar hoor.

                  Achter dit linkje zit een onbewerkt beeld zo uit de camera op 3.2. Niks geposeerd, kindje was rond aan het wandelen en de AF stond op servo. Zoom maar eens in op de ogen en neus. Indien je dan nog zou invulflitsen zijn ze nog beter. Dit is eigenlijk maar een snapshot maar deze kwaliteit is volgens mij zo slecht niet zo uit de losse pols.

                  Website http://www.kristofpattyn.be

                  a lotta canonstuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

                    Ik heb hier toch ook een scherpe 17-55 f2,8.

                    Misschien hebben ze hun testfoto's gemaakt met de camera op een statief, in dat geval moet je de IS uitschakelen om de scherpste foto's te krijgen. Met de IS ingeschakeld worden de foto's dus niet zo scherp als je een statief gebruikt (dat heb ik donderdag nog gemerkt, ik was weer vergeten om de beeldstabilisatie uit te schakelen ).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik heb hier toch ook een scherpe 17-55 f2,8.

                      Misschien hebben ze hun testfoto's gemaakt met de camera op een statief, in dat geval moet je de IS uitschakelen om de scherpste foto's te krijgen. Met de IS ingeschakeld worden de foto's dus niet zo scherp als je een statief gebruikt (dat heb ik donderdag nog gemerkt, ik was weer vergeten om de beeldstabilisatie uit te schakelen ).
                      Volgens de manual zou de lens het moeten 'voelen' als ze op statief staat, maar ik zet IS toch ook altijd af op mijn tripod ... het het ook al gemerkt dat de foto's dan toch nog net iets scherper zijn, blijkbaar geeft de IS op statief nog altijd 'iets' door, dus mooi afzetten. Staat trouwens zowiezo af als ik de camera opberg in zijn rugzak.

                      Mark
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

                        Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Ik kan me voorstellen dat jullie vinden dat ik aan het zeuren ben, maar voor mij is het een 'serieuze' aankoop.
                        Nog enkele vraagjes toch:

                        @RDB: waarom heb je de 17-40 L vervangen als ik mag vragen? Vond je die lens niet zo goed?

                        @Black B@ndit: Op de 28-135 zet ik de IS ook af op statief (als ik er aan denk tenminste), maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat het bij deze 17-55 lens helemaal niet hoefde.

                        @Spanik: was je algemeen ontevreden over de scherpte of enkel bij 2.8?

                        @kristof: ziet er scherp genoeg uit en is deze helemaal niet verscherpt in PS achteraf?

                        Comment


                        • #13
                          Re: slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
                          @RDB: waarom heb je de 17-40 L vervangen als ik mag vragen? Vond je die lens niet zo goed?

                          @Black B@ndit: Op de 28-135 zet ik de IS ook af op statief (als ik er aan denk tenminste), maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat het bij deze 17-55 lens helemaal niet hoefde.
                          Ik heb zelf ook mijn 17-40 f4 vervangen door die 17-55 omdat die lichtsterker is, ze heeft een wat groter zoombereik, en er zit dan ook nog eens beeldstabilisatie in.

                          Met de 24-105 f4 L IS heb ik ook al problemen gehad met de scherpte als ik een statief gebruik, en daarom zet ik voortaan de beeldstabilisatie uit (als ik het niet vergeet ).

                          Als je de 17-55 bestelt, vergeet dan niet om er de zonnekap bij te bestellen, want die wordt er niet standaard bijgeleverd .
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

                            Ik heb geen 17-55 maar het is voldoende om de cijfers van photozone te bekijken om te zien dat deze lens scherp is op f2,8 in het midden van het beeld. 55 mm is iets minder maar toch voldoende scherp.
                            Uit het midden is deze lens minder scherp maar de 17-40L is op f4 niet echt beter.



                            Jan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: slechte kritiek in Zoom.nl voor 17-55 f/2.8 IS USM

                              Het is zo uit de cam...
                              groeten
                              Website http://www.kristofpattyn.be

                              a lotta canonstuff

                              Comment

                              Working...
                              X