Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

    ik ben sinds gisteren in het bezit van een tamron 18-75 2.8 en een canon 70-200 F4L nu kwam ik tot de vaststelling dat automatich deze lenzen gewoon hun diafragma aanpassen , dus ben ik verplicht vanaf nu op P te zetten en diafragma altijd te kiezen ifv sluitersttijd of van sherpte diepte??
    ik krijg het gevoel dat ik er terug niets meer van ken aangezien er zoveel instelmogelijkheden zijn op deze lenzen . welk zijn de juiste verhoudingen? tijdens een shoot kan men moeilijk zien of alles ok is op het schermpje van de eos

    alvast bedankt voor een beetje uitleg
    canon 350D-400D/sigma 50-500EX-DG/canon 18-55/55-200 kitlenzen/ canon F4L 70-200 /tamron 18-35 3.5-4.5 wideangle /tamron 28-75 DI II F2.8/ canon 50mm 1.8/canon EX 430 II /

  • #2
    Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

    Dergelijk glas schaf je toch niet aan om automatisch te gaan werken ?
    De bedoeling van lichtsterke lenzen ligt er grotendeels toch in gebruik te gaan maken van hun wijde diafragma, hetzij omdat het nodig is omwille van de lichtomstandigheden, hetzij uit bewuste keuze met het oog op een vagere BG.
    Begin eens met te oefen op Av (diafragmavoorkeur) en stel je diafragma in bv. net niet volledig open (F4.5 op de zoom bv.) je sluitertijd zal de camera bepalen volgens de lichtomstandigheden; Probeer eens op een neutrale ISO 200.
    Vervolgens kan je gaan testen welke verschillen je lenzen geven op verschillende diafragma.
    De bedoeling van een DSRL is dat jij de opname maakt naar jouw wensen en niet naar het oordeel van de camera
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

      Oorspronkelijk geplaatst door TH1 Bekijk bericht
      ik ben sinds gisteren in het bezit van een tamron 18-75 2.8 en een canon 70-200 F4L nu kwam ik tot de vaststelling dat automatich deze lenzen gewoon hun diafragma aanpassen , dus ben ik verplicht vanaf nu op P te zetten en diafragma altijd te kiezen ifv sluitersttijd of van sherpte diepte??
      De lenzen passen hun diafragma niet aan, 't is de camera (in autom. of P stand toch). Als je zelf het diafragma wil bepalen, moet je in Av of M werken.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

        Het is inderdaad de camera die dat doet.
        De camera heeft een lichtmeter (gemeten in Lux).
        Met die waarde zoekt hij in een tabel de mogelijke opening en sluiter op.
        Bij nieuwere modellen komt daar ook een ISO uit. Als de ISO niet automatisch wordt ingesteld dan is dat ook een input.

        Dus afhankelijk van de hoeveel licht dat er is, wordt een sluiter en opening gekozen. Uiteraard moet de camera rekening houden met de lens. Als de lens een F4 is, dan kan de opening niet groter dan F4 worden ingesteld. En moet hij dus een sluiter kiezen die met F4 en de gemeten hoeveel licht overeenkomt.

        Kiest je een speciale stand, dan wordt die tabel anders gelegd. vb kies je sport-stand, dan wordt de sluiter hoger gehouden en dus eerder de opening vergroot (of ISO). Kies je de portret-stand dan zal de camera eerder een grote opening kiezen (wazige achtergrond) en de sluiter trager houden.

        Dus het is normaal dat als je een F2.8 lens hebt, dat je alsnog foto's op F4 of F8... neemt. Omdat er voldoende licht is en dit geeft een breder scherpte-diepte beeld. Voor landschappen is F2.8 meestal niet de beste keuze.

        Als je zelf wilt bepalen op welke F-waarde de camera werkt, dan moet je inderdaad de Av mode kiezen. Nu stel jij ook nog eens de opening in. De camera kan dan uit die tabel alleen nog de sluiter halen. Als die sluiter te laag of te hoog wordt, dan zal uw opening knipperen in het display. Dat is een teken dat je misschien beter een andere waarde kiest voor de opening.
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #5
          Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

          zoiets kan je in mijn ogen alleen uit ervaring leren...

          juiste belichting is een combinatie van iso waarde, je diafragma en je sluitertijd
          de camera berekend die voor jouw naar zijn beste kunnen

          je moet altijd ergens een compromis maken tussen die 3 elementen. (of de elementen gaan beinvloeden met bijvoorbeeld studioflitsers)
          Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

          Comment


          • #6
            Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

            bedankt voor de reacties en hulp
            ben er nu een paar dagen mee bezig en op AV stand
            ben nu aan het leren dat ik beslis ipv de camera
            zoveel mogelijkheden en zoveel meer plezier nu !
            canon 350D-400D/sigma 50-500EX-DG/canon 18-55/55-200 kitlenzen/ canon F4L 70-200 /tamron 18-35 3.5-4.5 wideangle /tamron 28-75 DI II F2.8/ canon 50mm 1.8/canon EX 430 II /

            Comment


            • #7
              Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

              Sinds ik een tijdje geleden een DSLR kocht, dwong ik mij alleen in de A-stand te fotograferen. Voordeel is dat ik nu gevoel krijg voor welk plaatje welk diafragma nodig heeft. Ik heb 1 lichsterke lens, de Nikkor 50mm/f1,8 d > Volgens mij stelt de camera zelf daarbij niet snel de laagste diafragma voor, of het moet al nacht zijn.

              Ik doe nu een testje, doe de camera aan, maar laat de lensdop erop zitten. Bij potretmodus stelt hij f 2,8 voor. Bij sportopnamen f2, bij nachtopnamen f5,6. Bij de overige f1,8
              Ik ben op zoek naar een MB-20.

              Comment


              • #8
                Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                Sinds ik een tijdje geleden een DSLR kocht, dwong ik mij alleen in de A-stand te fotograferen. Voordeel is dat ik nu gevoel krijg voor welk plaatje welk diafragma nodig heeft. Ik heb 1 lichsterke lens, de Nikkor 50mm/f1,8 d > Volgens mij stelt de camera zelf daarbij niet snel de laagste diafragma voor, of het moet al nacht zijn.

                Ik doe nu een testje, doe de camera aan, maar laat de lensdop erop zitten. Bij potretmodus stelt hij f 2,8 voor. Bij sportopnamen f2, bij nachtopnamen f5,6. Bij de overige f1,8
                hoe langer je fotografeerd, hoe meer gevoel voor alle 3 de factoren krijgt
                bij racefotos word het TV en 1/250 tot 1/60e
                bij gewoon rondlopen word het AV op F4 tot F8
                bij portret is het volledig M met diafragma ergens tussen f 5.6 en F11

                gewoon veel oefenen en je krijgt onder de knie hoe die factoren invloed hebben op elkaar
                Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                Comment


                • #9
                  Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                  Sinds ik een tijdje geleden een DSLR kocht, dwong ik mij alleen in de A-stand te fotograferen. Voordeel is dat ik nu gevoel krijg voor welk plaatje welk diafragma nodig heeft. Ik heb 1 lichsterke lens, de Nikkor 50mm/f1,8 d > Volgens mij stelt de camera zelf daarbij niet snel de laagste diafragma voor, of het moet al nacht zijn.

                  Ik doe nu een testje, doe de camera aan, maar laat de lensdop erop zitten. Bij potretmodus stelt hij f 2,8 voor. Bij sportopnamen f2, bij nachtopnamen f5,6. Bij de overige f1,8
                  Dit heeft alles te maken met de database in het camerageheugen, gekoppeld aan het gekozen programma. Als jij je camera instelt op portret zal de camera uiteraard een grote opening kiezen, want het doel is weinig scherptediepte.

                  Bij sportopnamen lijkt hij in jouw ogen hetzelfde te doen (grote opening), maar de realiteit is dat bij Sport je camera tracht naar een korte sluitertijd (vastleggen van snelbewegende objecten). En het gevolg van een kortere sluitertijd is (bij gelijke verlichtingsomstandigheden) een grotere diafragmaopening.

                  M.a.w., je camera kiest optimale instellingen binnen de grenzen van het aanwezige licht, in combinatie met de ingestelde ISO waarde en de maximale opening van het objectief.

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                    Bedoel je niet de 28-75 mm 2.8 van Tamron, want de 18-75 mm is er nog niet

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                      Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                      hoe langer je fotografeerd, hoe meer gevoel voor alle 3 de factoren krijgt
                      bij racefotos word het TV en 1/250 tot 1/60e
                      bij gewoon rondlopen word het AV op F4 tot F8
                      bij portret is het volledig M met diafragma ergens tussen f 5.6 en F11

                      gewoon veel oefenen en je krijgt onder de knie hoe die factoren invloed hebben op elkaar
                      nou dan zit ik er deftig naast op sportstand?
                      op zolder was ik bezig met 1/500 tot 1/1500 en zelfs meer voor racemoto's (op sport continu scherpstelling)
                      dan toch ook eens op TV proberen en tragere sluiterstijden

                      maar dan stelt hij niet meer continu scherp?
                      canon 350D-400D/sigma 50-500EX-DG/canon 18-55/55-200 kitlenzen/ canon F4L 70-200 /tamron 18-35 3.5-4.5 wideangle /tamron 28-75 DI II F2.8/ canon 50mm 1.8/canon EX 430 II /

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                        Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                        hoe langer je fotografeerd, hoe meer gevoel voor alle 3 de factoren krijgt
                        bij racefotos word het TV en 1/250 tot 1/60e
                        bij gewoon rondlopen word het AV op F4 tot F8
                        bij portret is het volledig M met diafragma ergens tussen f 5.6 en F11

                        gewoon veel oefenen en je krijgt onder de knie hoe die factoren invloed hebben op elkaar

                        Portretten neem ik eerder vaak op F2.8 tot F1.8 om een onscherpe achtergrond te krijgen.
                        Tot sluitertijd, Dirk

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                          Oorspronkelijk geplaatst door TH1 Bekijk bericht
                          nou dan zit ik er deftig naast op sportstand?
                          op zolder was ik bezig met 1/500 tot 1/1500 en zelfs meer voor racemoto's (op sport continu scherpstelling)
                          dan toch ook eens op TV proberen en tragere sluiterstijden

                          maar dan stelt hij niet meer continu scherp?
                          De lagere sluitertijden bij racefoto's is voor de zogenaamde pannigfoto's te maken (legt beweging en een gevoel van snelheid in je foto's).
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                            Oorspronkelijk geplaatst door TH1 Bekijk bericht
                            nou dan zit ik er deftig naast op sportstand?
                            op zolder was ik bezig met 1/500 tot 1/1500 en zelfs meer voor racemoto's (op sport continu scherpstelling)
                            dan toch ook eens op TV proberen en tragere sluiterstijden

                            maar dan stelt hij niet meer continu scherp?
                            focus op AI SERVO zetten ...
                            Mijn website: http://www.michelpyck.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                              Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                              hoe langer je fotografeerd, hoe meer gevoel voor alle 3 de factoren krijgt
                              bij racefotos word het TV en 1/250 tot 1/60e
                              bij gewoon rondlopen word het AV op F4 tot F8
                              bij portret is het volledig M met diafragma ergens tussen f 5.6 en F11

                              gewoon veel oefenen en je krijgt onder de knie hoe die factoren invloed hebben op elkaar
                              Onzinverhaal: er zijn geen vaste diafragma's en sluitertijden per situatie. Wel is er de volgende vuistregel: benodigde sluitertijd (voor scherpe foto's uit de hand) = 1 / brandpuntsafstand (x1,5 voor digitaal vanwege cropfactor). Bij een 50mm-lens moet je volgens de vuistregel maximaal 1/75 hebben als sluitertijd. Dit is een richtlijn. Als je hele vaste handen hebt kun je beslist langere sluitertijden halen en als je Parkinson hebt wordt het moeilijker.

                              Wat beinvloedt de sluitertijd:
                              - Hoeveelheid licht
                              - Gekozen diafragma (groter (lager getal) --> kortere sluitertijd)
                              - ISO (lagere waarde --> langere sluitertijd; hogere waarde --> meer ruis)

                              Het verhaal van ijsje klopt wel enigszins:
                              - Voor sportfoto's wil je vaak de sluitertijd bepalen (eigenlijk alleen bij pannen) en niet het diafragma: kies daarom TV (Canon) of S (Nikon). Mij lukte pannen wel goed op 1/125 tot 1/250 met een 200mm-lens.
                              - Voor "gewoon rondlopen" gebruik ik zelf ook meestal AV (Canon) of A (Nikon). Als je een onderwerp wilt isoleren d.m.v. van een vage achtergrond gebruik je een groot diafragma (laag getal) en een zo lang mogelijke brandpuntsafstand (veel mm's, of helemaal inzoomen). Als je het hele beeld scherp wil gebruik je vaak een kleiner diafragma (groter getal, zoals f/11). Dat je altijd voor f/4 tot f/8 zou moeten kiezen is onzin.
                              - Bij portretten kun je net zo goed AV/A gebruiken. Ik gebruik alleen M (manueel) als de camera zijn lichtmeting niet goed uitvoert. De waarden van f/5.6 tot f/11 slaan weer helemaal nergens op. Vaak wil je voor een portret juist een hele onscherpe achtergrond, waardoor je op maximaal diafragma (f/1.4, f/1.8 or f/2.8) schiet. Door veel mensen wordt een 85mm/1.4 (1.2 bij Canon) als ultieme portretlens gezien. Dit komt juist door het grote diafragma i.c.m. de redelijke lange brandpuntsafstand, die het mogelijk maken het onderwerp heel erg te isoleren van de achtergrond.

                              Nog een laatste tip: lenzen presteren meestal niet op hun best op maximaal diafragma. Dat wil zeggen dat je bij een f/2.8-lens misschien pas de beste resultaten vanaf f/4 krijgt. Probeer dit zelf even uit. Succes.
                              D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

                              Comment

                              Working...
                              X