Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

andere sensor ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • andere sensor ?

    Ik heb een Sony Cyber-shot 1,3 Mpx. Het toestelletje is 5 jaar oud maar door omstandigheden (rechtszaak) zijn er amper een tiental foto's mee genomen. Nu is 1,3 MPx natuurlijk niet meer bruikbaar. Is het mogelijk er een andere (nieuwere) sensor in te monteren en zo ja, waar kan ik daar voor terecht ?

  • #2
    Re: andere sensor ?

    Als het zou kunnen zou ik het nooit doen en gewoon een nieuwe kopen, niet alleen de sensor verouderd.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: andere sensor ?

      't Zou je meer kosten dan een nieuw toestelletje.
      Slecht idee.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: andere sensor ?

        Neen, het is technisch niet haalbaar om er een sensor in te monteren met meer pixels. Rond die sensor zit nog een heleboel elektronica, en die moet ook aangepast worden om alles te laten werken, en dan ben je eigenlijk bezig met een compleet nieuwe camera op te bouwen (en dat is véél duurder dan gewoon een andere te kopen).


        Er zijn goedkope digitale toestelletjes die ook vrij redelijke resultaten geven, en die ook niet zo heel erg verschrikkelijk duur zijn.

        Laat je niet wijsmaken dat je 10 of 12 megapixels nodig hebt in je compactje, want de fotokwaliteit wordt over het algemeen niet veel beter wanneer je over de 6-8 megapixels gaat. Meer pixels geven niet altijd meer detail, je krijgt wel veel sneller last van ruis, en de camera wordt duurder.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: andere sensor ?

          Voor sommige doeleinden is zo'n toestel prima. De waarde ligt alleen rond de 20-40 euro dus een investering in een nieuw te ontwikkelen sensor voor deze verouderde electronica van tussen de 2 en 4 miljoen euro is niet de handigste investering. Leuk voor een school of je kinderen of zo dus.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: andere sensor ?

            Dat toestel heeft wel 500 Euro gekost. Men mag dus verwachten dat behalve de verouderde sensor de rest van het materiaal degelijk spul is.

            Comment


            • #7
              Re: andere sensor ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Swakke Bekijk bericht
              Dat toestel heeft wel 500 Euro gekost. Men mag dus verwachten dat behalve de verouderde sensor de rest van het materiaal degelijk spul is.
              Correctie : ....degelijk spul was.
              Stilstaan is achteruitgaan in het digitale tijdperk.
              Jammer maar helaas.
              Tom.

              Comment


              • #8
                Re: andere sensor ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Swakke Bekijk bericht
                Dat toestel heeft wel 500 Euro gekost. Men mag dus verwachten dat behalve de verouderde sensor de rest van het materiaal degelijk spul is.
                In deze wereld moet je je verwachtingen helaas wat bijstellen. Het is niet gemaakt om heel lang te functioneren. 5 jaar is al een eeuwigheid voor een digitale camera. De prijs doet daar niets aan af.
                Groeten,

                Albert Jan

                Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

                Comment


                • #9
                  Re: andere sensor ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
                  In deze wereld moet je je verwachtingen helaas wat bijstellen. Het is niet gemaakt om heel lang te functioneren. 5 jaar is al een eeuwigheid voor een digitale camera. De prijs doet daar niets aan af.
                  mijn 1d die gaat ook al minstens 5jaar meer enneh, still works like a charm
                  tis natuurlijk een andere prijsklasse aangezien ie in de tijd blijkbaar nog 8499 euro kostte (prijskaartje hing nog op de doos)
                  kmoet zeggen dat ik het toch verbazend vind dat ik met zulk oud toestel nog altijd fantastische foto's kan nemen die zeker en vast niet moeten onderdoen voor gelijk welke ander reflextoestel (tenzij je over iso waarden begint)
                  maar soit, tis iets te off topic é

                  aan TS:
                  koop je gewoon voor een prikje een nieuw toestel, daar moet je niet meer dan 150 euro aanhangen
                  Last edited by Matthias; 31 mei 2007, 09:02.
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: andere sensor ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    mijn 1d die gaat ook al minstens 5jaar meer enneh, still works like a charm
                    tis natuurlijk een andere prijsklasse aangezien ie in de tijd blijkbaar nog 8499 euro kostte (prijskaartje hing nog op de doos)
                    kmoet zeggen dat ik het toch verbazend vind dat ik met zulk oud toestel nog altijd fantastische foto's kan nemen die zeker en vast niet moeten onderdoen voor gelijk welke ander reflextoestel (tenzij je over iso waarden begint)
                    maar soit, tis iets te off topic é
                    En die je hier tegenwoordig onder 1000 Euro op de kop kan tikken... Het is en blijft een professioneel toestel qua bouw en betrouwbaarheid, maar de technologie is hopeloos voorbijgestreefd in vergelijking met de opvolgers.

                    On topic: Het is spijtig dat het toestel nooit intensief gebruikt is, maar wat je voorstelt is gewoon niet haalbaar. De kost om daar een nieuwe sensor in te bouwen gaat veel hoger zijn dan gewoon een nieuw toestel kopen. Zelfs voor een 1D wordt dat niet gedaan...

                    Koen
                    Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
                    http://www.koenvangorp.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: andere sensor ?

                      Sommige spreken hier precies of het inderdaad wel kan maar dat het veel te duur gaat uitkomen!? Swakke, beeld u niks in man, dat kan gewoon NIET punt andere lijn!
                      Zoek uzelf een waardige vervanger, desnoods 2e hands ...
                      Wat toen 500 euro kostte vind je nu met veel meer toeters en bellen voor véél minder geld!

                      Comment


                      • #12
                        Re: andere sensor ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT Bekijk bericht
                        Sommige spreken hier precies of het inderdaad wel kan maar dat het veel te duur gaat uitkomen!? Swakke, beeld u niks in man, dat kan gewoon NIET punt andere lijn!
                        Zoek uzelf een waardige vervanger, desnoods 2e hands ...
                        Wat toen 500 euro kostte vind je nu met veel meer toeters en bellen voor véél minder geld!
                        idd .. wat ze hier blijven leuteren om daar een nieuwe/andere sensor in te zetten gaat ver boven mijn pet .. dat gaat gewoon NIET ! period !

                        Comment


                        • #13
                          Re: andere sensor ?

                          En waarom gaat dat niet? Wel, omdat alle componenten in zo'n toestel perfect op elkaar afgestemd zijn: de sensor, de electronica, de processor, de firmware, de kaartlezer: alles is gemaakt om die 1,3 megapixels tot mooie foto's te verwerken en op de geheugenkaart weg te schrijven. Eén individueel component vervangen door een ander, performanter component is dus onmogelijk!

                          Trouwens, waarom zou je met een 1,3 MPx camera geen mooie foto's meer kunnen maken?

                          Groetjes, Wim
                          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                          Comment


                          • #14
                            Re: andere sensor ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Swakke Bekijk bericht
                            Ik heb een Sony Cyber-shot 1,3 Mpx. Het toestelletje is 5 jaar oud maar door omstandigheden (rechtszaak) zijn er amper een tiental foto's mee genomen. Nu is 1,3 MPx natuurlijk niet meer bruikbaar. Is het mogelijk er een andere (nieuwere) sensor in te monteren en zo ja, waar kan ik daar voor terecht ?
                            één grote illusie, sorry.

                            trouwens, electronica wordt sneller afgeschreven dan je voor mogelijk houdt.
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #15
                              Re: andere sensor ?

                              Goed, ik heb er mij mee verzoend dat het niet te doen is. Het antwoord van Wivo met een 'waarom' heeft mij overtuigd.
                              Maar ik blijf het spijtig vinden dat een goede lens, een nog splinternieuw en goed zoommechanisme en al die andere mechanische spullen nu rijp zijn voor het containerpark. Want het gaat mij absoluut niet alleen om wat het kost in GELD. Sommigen zullen zonder verdere uitleg begrijpen wat ik bedoel, anderen zullen het ook met een heel boek uitleg niet begrijpen.
                              Wat de huidige bruikbaarheid van 1,3 MPix betreft: ik denk dat dit alleen bruikbaar is voor foto's om op Internet te zetten of die alleszins alleen op een monitor bekeken worden. Als ik fout denk, wilt u dat dan AUB zeggen!

                              Comment

                              Working...
                              X