Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

    Sedert het gebruik van mijn D200 heb ik ook al wat lenzen gekocht zoals de
    12-24mm f/4G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor, 17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor en de 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor.
    Over de eerste twee lenzen ben ik ten zeerste tevreden. Bij de 17 - 55 wel
    wat oppassen voor flare en ghosting, maar anders een toplens.
    De 18 - 200 was mijn eerste aankoop als kit bij de body; een lens die veel gevraagd wordt maar die volgens mij niet kan vergeleken worden met de twee andere.
    Daarom zou het mij ten zeerste plezieren moest nikon een Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8 op de markt brengen. volgens mij zou dit technisch wel haalbaar moeten zijn: een vergrotingsfactor van 3 en een constante f van 2.8, liefst in metalen uitvoering. Tevens zou het een lens zijn speciaal ontwikkeld voor DX formaat. De prijs zou wel stukken hoger liggen dan de bestaande 55 - 200, maar dan heb je een lens die ook in moeilijke lichtomstandigheden gebruikt kan worden zonder de iso op te drijven.
    Graag jullie bedenkingen.
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

  • #2
    Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

    Deze bestaat reeds maar heet wel AF-S VR NIKKOR 70-200mm 1:2.8G

    Dat kleine verschil in brandpuntsafstand 55-180 / 70-200 is te verwaarlozen.
    Net of al de mensen zich niet goedvoelen als ze het totale bereik tussen 12mm en 200 mm niet kunnen gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

      Je moet die 2 stukjes(55-70 & 180-200) eens zichtbaar maken met foto's mbv de 18-200, dan zie je dat je gewoon een 70-200 of een 80-200 kan nemen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
        Tevens zou het een lens zijn speciaal ontwikkeld voor DX formaat.
        Vanaf een bepaalde brandpuntsafstand is er geen voordeel meer te halen uit de gereduceerde beeldcircel van een APS-sensor. De lenzen in het objectief kunnen geen kleinere diameter hebben en dus is er geen prijsvoordeel bij het fabriceren van een DX-telelens. Anderen kunnen dit misschien technisch wat beter onderbouwen maar daarom zijn er geen DX-lenzen van 70 mm en langer. Je droom voor een DX-tele levert dus geen kostprijsbesparing op, de reden waarom de 70-200 nog niet dadelijk voor concurrentie hoeft te vrezen.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

          Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
          Deze bestaat reeds maar heet wel AF-S VR NIKKOR 70-200mm 1:2.8G

          Dat kleine verschil in brandpuntsafstand 55-180 / 70-200 is te verwaarlozen.
          Net of al de mensen zich niet goedvoelen als ze het totale bereik tussen 12mm en 200 mm niet kunnen gebruiken.
          Dank voor de reactie.
          Echter, de 70 - 200 / f2.8 is niet speciaal ontworpen voor DX formaat.
          De hoeken van de sensor worden nogal schuin belicht door de invallende
          lichtstralen wat niet optimaal is. Dit probleem bestaat niet met gewone
          pelicule.
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment


          • #6
            Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
            Vanaf een bepaalde brandpuntsafstand is er geen voordeel meer te halen uit de gereduceerde beeldcircel van een APS-sensor. De lenzen in het objectief kunnen geen kleinere diameter hebben en dus is er geen prijsvoordeel bij het fabriceren van een DX-telelens. Anderen kunnen dit misschien technisch wat beter onderbouwen maar daarom zijn er geen DX-lenzen van 70 mm en langer. Je droom voor een DX-tele levert dus geen kostprijsbesparing op, de reden waarom de 70-200 nog niet dadelijk voor concurrentie hoeft te vrezen.
            Aan Laurens,
            Wat u bedoelt met "er bestaan geen DX lenzen van 70mm en langer", begrijp
            ik niet. Er zijn toch:
            55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor
            18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor
            18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
            Groeten
            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

            Comment


            • #7
              Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

              Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
              Aan Laurens,
              Wat u bedoelt met "er bestaan geen DX lenzen van 70mm en langer", begrijp
              ik niet. Er zijn toch:
              55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor
              18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor
              18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
              Ik bedoel lenzen die als kortste brandpuntsafstand 70 mm hebben.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment


              • #8
                Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

                Bij langere brandpunten speelt de hoek van de lichtinval op de sensor steeds minder een rol in vergelijking met groothoeklenzen.
                De opmerking hierboven over schuine lichtinval met telelenzen behoort dus in hoge mate tot de (zelf?) verzonnen lariekoek.
                Natuurlijk is een DX lens in theorie goekoper te maken (met name groothoekbreik), op dx formaat levert een lens die ook op ff gebruikt kan worden mindfer vignettering op.
                Een 70-200VR is dus een prima combinatie met de 17-55.
                Je hebt altijd nog je voetenzoom en mocht je echt een tussenbereik willen dan koop je een 60mm micro afd.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

                  Echter, de 70 - 200 / f2.8 is niet speciaal ontworpen voor DX formaat.
                  De hoeken van de sensor worden nogal schuin belicht door de invallende
                  lichtstralen wat niet optimaal is. Dit probleem bestaat niet met gewone
                  pelicule
                  Nog nooit gezien hoe de 70-200 AFS presteerd op een digitaal toestel
                  Dan zou je deze onzin hier niet vertellen denk ik

                  Comment


                  • #10
                    Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                    De 18 - 200 was mijn eerste aankoop als kit bij de body; een lens die veel gevraagd wordt maar die volgens mij niet kan vergeleken worden met de twee andere.
                    Zou - afgezien van de technische/optische beperkingen verbonden aan zo'n superzoom - het prijsverschil van om en bij de 600 euro er iets mee te maken hebben ?

                    Wat die 55-180 betreft --> ga de Nikkor 70-200 VR f/2,8 of de Sigma 70-200 f/2,8 eens testen en je dromen over (de verhoopte prestaties van) die 55-180 komen uit.

                    Mvg,
                    TravelToy.
                    www.christian-bailleul.be | Blog

                    Comment


                    • #11
                      Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

                      Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                      Zou - afgezien van de technische/optische beperkingen verbonden aan zo'n superzoom - het prijsverschil van om en bij de 600 euro er iets mee te maken hebben ?

                      Wat die 55-180 betreft --> ga de Nikkor 70-200 VR f/2,8 of de Sigma 70-200 f/2,8 eens testen en je dromen over (de verhoopte prestaties van) die 55-180 komen uit.

                      Mvg,
                      TravelToy.
                      Dank voor het vriendelijke antwoord. Indien mogelijk zal ik de 70 -200 VR f/2.8
                      van Nikkor eens uittesten om te zien hoe hij presteert
                      Als ik sommige beweringen mag geloven zal er dan ook nooit bv
                      een AF S DX VR 70 - 20 f/2.8 op de markt komen!!
                      Mvg
                      Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                      Comment


                      • #12
                        Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

                        Dit zou idd een lens zijn die ook ik zou willen kopen! :-)

                        Er is natuurlijk de Sigma 50-150 f2.8 voor het DX formaat, maar die is blijkbaar niet scherp bij 135+mm.

                        De laatste "geruchten" zijn dat Nikon op 15 juli aan aantal nieuwe lenzen gaat voorstellen...

                        Jan

                        Comment


                        • #13
                          Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door jantielens Bekijk bericht
                          Dit zou idd een lens zijn die ook ik zou willen kopen! :-)

                          Er is natuurlijk de Sigma 50-150 f2.8 voor het DX formaat, maar die is blijkbaar niet scherp bij 135+mm.

                          De laatste "geruchten" zijn dat Nikon op 15 juli aan aantal nieuwe lenzen gaat voorstellen...

                          Jan
                          Inderdaad. sigma heeft tevens: ( dixit sigma ):

                          Het nieuwe Sigma objectief is de nieuwe compacte 55-200mm F4-5.6 DC.

                          Deze compacte telelens is ook speciaal ontworpen om te gebruiken op digitale reflexcamera's. De beeldcirkel is zo ontworpen dat deze overeenkomt met de maat van de beeldsensors van digitale reflexcamera's.

                          Dit is wel een f/4 - 5.6. zou wel graag een versie zien met f/2.8
                          Mvg
                          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                          Comment


                          • #14
                            Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

                            Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                            Dank voor de reactie.
                            Echter, de 70 - 200 / f2.8 is niet speciaal ontworpen voor DX formaat.
                            De hoeken van de sensor worden nogal schuin belicht door de invallende
                            lichtstralen wat niet optimaal is. Dit probleem bestaat niet met gewone
                            pelicule.
                            Schuin invallen??
                            Denk je dat het licht van de uithoeken van de lens omgebogen wordt naar de sensor omdat die een kleiner formaat heeft??
                            Het is meer dat de sensor enkel belicht wordt door het middelste deel van de lens, wat bij de meeste lenzen dan ook nog eens het beste deel is...

                            Comment


                            • #15
                              Re: De ontbrekende schakel: Nikkor AF S DX VR 55 -180 / 2.8

                              Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                              Schuin invallen??
                              Denk je dat het licht van de uithoeken van de lens omgebogen wordt naar de sensor omdat die een kleiner formaat heeft??
                              Het is meer dat de sensor enkel belicht wordt door het middelste deel van de lens, wat bij de meeste lenzen dan ook nog eens het beste deel is...
                              Hallo,
                              wat ik bedoel wordt duidelijk beschreven op deze URL:


                              Waarin het volgende:
                              DX lenses are made to put the light on the sensor in a straight line, so that much less light is bouncing off the pixel bucket rims, and going directly into the bucket instead.

                              Een probleem dat zich waarschijnlijk veeleer stelt bij groothoek dan tele.

                              Groeten
                              Last edited by dyafani; 25 mei 2007, 11:58.
                              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                              Comment

                              Working...
                              X