Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kwaak

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kwaak

    Kikkertjes in een groene sloot.
    Op de buik gaan liggen langs de waterkant, en als je niet te dicht komt blijven ze wel mooi liggen.
    Graag reactie
    thanks




  • #2
    Re: kwaak

    Misschien de foto's nog eens herwerken, want hier op mijn scherm is het meer een blauwe dan een groene sloot.
    http://www.pbase.com/neos_marc

    www.caridina.be

    Comment


    • #3
      Re: kwaak

      Ik heb toch ook de indruk dat er met het groen wat aan de hand is ?
      Zo te zien lag die beek sterk in de schaduw en geeft je witbalans dat niet goed weer.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: kwaak

        gezien je camerainstelling, zou het er beter uit moeten zien.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: kwaak

          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
          Ik heb toch ook de indruk dat er met het groen wat aan de hand is ?
          Zo te zien lag die beek sterk in de schaduw en geeft je witbalans dat niet goed weer.
          Inderdaad, maar is heel eenvoudig op te lossen door wat geel toe te voegen...
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • #6
            Re: kwaak

            Op mijn scherm ziet het er toch niet zo blauw uit hoor, buiten enkele blaadjes op de sloot die een blauwachtige schijn hebben.
            Foto is inderdaad genomen in een schaduwkant van de sloot.
            Even de exif erbij geven
            D70
            SIGMA 15O f2,8 macro
            sluiter 1:640 voor de eerste 1/500 voor de tweede
            f 4,5
            belichtingscomp -0,33
            ISO 400

            Hoe kan ik de witbalans beter krijgen? (als dat de oorzaak is)
            Kariboe, ik kan inderdaad wat geel toevoegen om het geheel groener te maken.
            Maar hoe doe ik dat vanuit de opname zelf?

            Bedankt
            D

            Comment


            • #7
              Re: kwaak

              Deze opname kun je verbeteren door ofwel geel toe te voegen zoals Kariboe zegt, ofwel de witbalans idd softwarematig juist te zetten, bv. met Photostudio Darkroom. Als ik op mijn thuisPC zit zal ik eens een gecorrigeerde versie posten, zie je direct het verschil.
              Bij de opname zelf voorkom je dit soort problemen door een juiste instelling van de witbalans op je camera. Als je enkel in Raw schiet kun je eventueel de witbalans op auto zetten en daarna je Raw corrigeren, je kan ook kiezen voor een correcte witbalans op je toestel. Persoonlijk vind ik op mijn toestellen de stand"schaduw" té warme beelden geven, is ook niet echt een probleem is schiet alleen in Raw.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: kwaak

                De kikker op zich staat er mooi op.
                'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                Comment


                • #9
                  Re: kwaak

                  Oorspronkelijk geplaatst door disc Bekijk bericht
                  Kariboe, ik kan inderdaad wat geel toevoegen om het geheel groener te maken.
                  Maar hoe doe ik dat vanuit de opname zelf?
                  Dat kan je tijdens het fotograferen niet (of niet echt). Bij de opname kan je enkel proberen je witbalans zo correct mogelijk in te stellen, z vermijd je kleurzwemen...

                  In deze situatie (heldere, zonnige dag maar de opname in de schaduw) gaan de meeste camera's behoorlijk in de fout. Heel dikwijls zijn die opnames te blauw. Zelfs mijn FUJI S2 Pro, die alomgekend is voor zijn perfect werkende automatische witbalans, laat mij in dergelijke opnameconditie soms ook in de steek.

                  Wat kan je doen ? Je witbalans op "bewolkt" zetten (met het risico dat je opnames dan te "warm" worden) of - en dat lijkt me aangewezen maar omslachtiger - een handmatige witbalans instellen...

                  Ik doe het echter niet. Voor die paar momenten dat het het fout loopt, lijkt me de bewerking achteraf minder tijdrovend dan voortdurend te gaan spelen met de witbalans van je toestel...

                  Voor wat het waard is...
                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #10
                    Re: kwaak

                    Ik heb eens de witbalans van jouw foto gewijzigd, enkel de witbalans en niks anders. Krijg je een idee hoe fundamenteel een witbalans kan zijn voor een juiste weergave van de kleuren en de sfeer.
                    zo'n correcties doe je natuurlijk best op je origineel en best vanal op een Raw file. Gevaar zit er hier natuurlijk ook in dat ik door een punt te willenmaken ga overdrijven naar de andere kant, maar ik heb me op het oog van de kikker gebaseerd om de kleuren te benaderen.

                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: kwaak

                      bedankt voor alle reacties, heb weer wat bijgeleerd denk ik, bedankt dat er toch ook iemand naar de inhoud van de foto gekeken heeft (macroshopper)
                      nog een vraagje toch: handmatig instellen van de witbalans doe je dat met zo van die dure grijs- en kleurenkaarten of zijn er simpele en goedkopere oplossingen?
                      thanks
                      D

                      Comment


                      • #12
                        Re: kwaak

                        Oorspronkelijk geplaatst door disc Bekijk bericht
                        bedankt voor alle reacties, heb weer wat bijgeleerd denk ik, bedankt dat er toch ook iemand naar de inhoud van de foto gekeken heeft (macroshopper)
                        nog een vraagje toch: handmatig instellen van de witbalans doe je dat met zo van die dure grijs- en kleurenkaarten of zijn er simpele en goedkopere oplossingen?
                        thanks
                        D
                        Zo,zou het moeten, maar dat doe ik ook niet. Gewoon op weertype zetten; Je kan in de presets ook een vast aantal graden kelvin zetten (op mijn toestel toch) of je kan uteraard in Raw op autowitbalans en naderhand corrigeren.
                        fotosite

                        Comment

                        Working...
                        X